رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت الله جوادی آملی با وسواس زیاد و با ادبیات پسندیده این کتاب وزین را برای فهم عموم آسان شرح داده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ؛علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب "رساله الولایه "علامه طباطبایی که در روز دوشنبه 23 تیر در محل کتابخانه ملی تهران برگزار شد، این اثر را بسیار ارزشمند خواند و گفت: شاید این اثر جزو موارد استثنایی باشد که ایشان آن را به رشته تحریر درآوردند و شاگرد بسیار ممتازی همچون آیت الله جوادی آملی این اثر را شرح می دهد و فهم آن را آسان می کند.
 
وی افزود: آیت الله مطهری شبیه این کار را در اصول فلسفه انجام دادند و با شرط خودشان کتابشان را برای فهم راحت کردند.  
 
وی افزود: این رساله هم جنس عرفانی و هم جنس برهانی دارد و در خدمت قرآن و نقل قرار گرفته است و شاید یکی از موارد اشاراتی است که علامه به آن می نازد در واقع این اثر واقعا نازیدن دارد.  
 
نماینده مردم قم در مجلس گفت: این اثر مانند اثر "المیزان" علامه طباطبایی اثری ارزشمند است زیرا می گوید در راستای ولایت از معجزات الهی است و جزو موارد نادری است که علامه آن را بیان می کند.  
 
لاریجانی تاکید کرد: علامه طباطبایی به دلیل مکاشفات عرفانی به عظمت این رساله فخر می کند و گوشه ای از پربار بودن را نشان می دهد و دقیق و زیبنده است.  
 
لاریجانی تاکید کرد: در این رساله انسان می تواند با جهد و تلاش به مقامی برسد که خود را در ورای خداوند ببیند و فانی شود و خود را در برابر خداوند سلب کند و خود را هیچ ببینند تا به مقام ولایت برسد.
 
رئیس مجلس با بیان این که این پرسش که آیا انسان می تواند این مسیر را طی کند تا به مسیر عرفانی برسد افزود: انسان یک مقام انحصاری پیدا می کند لذا تعبیر آیت الله جوادی آملی زندگی نامه علامه نیست بلکه سفرنامه عربه ایشان است.
 
لاریجانی افزود: کسانی که این مسیر حق را طی کردند تعدادشان زیاد است ولی هیچ کدام مانند آیت الله جوادی آملی این مطالب را ننوشتند و توضیح ندادند و یا حتی برخی نخواستند مطالبی را که می نویسند را مطرح کنند.
 
وی اضافه کرد: آیت الله آملی لاریجانی یک سعه معرفتی داشتند و در مسائل عرفانی حقایق رامی توانستند در ظرف قرآن بگذارند اما خیلی از افراد اهل عرفان نمی توانند آن را به لسان عرفان برسانند.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: این کتاب عملا یک سیر و سلوک عرفانی را طی می کند و از این جهت یک رساله عمیقی است چرا که هم مباحث قرآنی و هم مباحث نقلی دارد و این رساله را کامل، وزین و ارزشمند کرده است.
 
نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: حرف اصلی این رساله این است که ما اگر پیرو شریعت هستیم و آیین اسلام را قبول داریم این آیین حکایت از باطنی دارد و کشف این باطن برای هر کسی میسر نیست و کسی که به باطن این ها برسد و مسیر را درست طی کند حقایق بیشتری را فتح خواهد کرد.
 
رئیس مجلس افزود: در این رساله ظاهر دین یک باطن دارد و برای همین آیت الله جوادی آملی برهان عقلی برای آن ذکر کردند.  
 
وی افزود: در این رساله انسان یک موجود حقیقی است و ابعادش در حال، گذشته وآینده است و در هر ساعتی یک مسیر تکاملی را داشته انسان یک موجود اجتماعی است و شرایط شریعت برایش باب می شود.  
 
وی تصریح کرد: آن چیزی که انسان را به سعادت می رساند نمی تواند مکتی بر وهم باشد و شریعت متکی به حقیقت است.
 
لاریجانی در تشریح فصول کتاب" رساله الولایه" اظهار داشت: در فصول مختلف این کتاب نظام عالم یک پس پرده ای دارد و ابزار باطنی عالم را نشان می دهد و هم چنین دستیابی به امور درونی به افراد خاصی اختصاص پیدا می کند و هم چنین استدلال می کند که چرا انسان ها راه برایشان باز است و عالم معلول است و یک نوع وجوددهندگی و علت و معلول رخ می دهد.
 
وی افزود: عالم طبیعت معلوم و عالم ورای آن علت است و در فصولی راه رسیدن به حقایق باطنی را نشان می دهد تا از طریق معرفت نفس این راه را طی کند.  
 
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: رساله ممتاز علامه طباطبایی که آیت الله جوادی آملی با وسواس زیاد و ادبیات پسندیده ای این کتاب را شرح کردند و هر بخش تقسیم بندی روشنی دارد آثار آیت الله جوادی آملی غالبا از مباحث فلسفی و عرفانی برخوردار است.
انتهای پیام

برچسب ها: لاریجانی ، آملی ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار