گلایه وزیر بهداشت از بیمه‌ها برای تحت پوشش قرار دادن داروهای بی‌کیفیت

وزیر بهداشت گفت: بیمه‌ها داروهایی که قیمت پایین تر دارند را تحت پوشش قرار می دهند که این امر ناعادلانه است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز 23 تیر ماه در حاشیه مراسم روز جهانی جمعیت در جمع خبرنگاران گفت: موضوع جمعیت موضوع بسیار مهمی است که علاوه بر مسئولیت داشتن وزارت بهداشت در این حوزه دیگر دستگاههای اجرایی کشور نیز در قبال این موضوع مسئول هستند، باید توجه داشت که ما به دنبال  افزایش نرخ باروری به روش منطقی هستیم که اغنا‌پذیر در کشور باشد که البته هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی ادامه داد:  یکی از برنامه‌های ما در قبال سیاست‌های جمعیتی حمایت از زوج‌های نابارور است که این امر را با تحت پوشش قرار دادن بیمه‌های آنها اجرا کردیم، همچنین وزارت بهداشت در حال آمادگی است تا آنچه را که در دو دهه قبل در جهت تلاش برای کاهش باروری انجام می داده اصلاح کند و در جهت تشویق برای باروری عمل کند، در همین زمینه نیز گردهمایی و آموزش هایی را برای کارشناسانمان داریم تا نرخ باروری کاهش پیدا کرده را افزایش دهند.

هاشمی افزود: بنابراین در دو بخش یعنی حمایتی و دیگری تغییر قوانین و مقرراتی که قبلا منجر به کاهش نرخ جمعیت می شده در حال فعالیت هستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حذف یارانه شیر عنوان کرد: من خودم چنین خبری را نشنیده‌ام و امیدوارم چنین اتفاقی هم نیفتد، البته در مورد قیمت و یارانه شیر وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیری می کند، بنابراین ما در قیمت شیر و حذف یارانه آن نمی‌توانیم دخیل باشیم اما به هر حال هر کمکی که از دست ما برآید انجام می دهیم، چرا که حذف یارانه شیر باعث کاهش مصرف لبنیات در جامعه می شود که تبعات مختلفی همچون شیوع پوکی استخوان را خواهد داشت.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص گسترش مراکز پیشگیری از باروری گفت : بخشنامه گسترش این مراکز اصلاح شده که البته مربوط به دوره وزرای قبلی بوده است، در حال حاضر نیز بر خلاف اخبار اعلام شده مراکز پیشگیری از باروری بسیار ناچیز است. وزارت بهداشت آنچه را که به عنوان مقررات ابلاغ شده اجرا می کند و اگر خلاف آنچه ابلاغ شده اجرا شود، تخلف از قانون است که برخورد جدی صورت می گیرد.

 هاشمی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه که در چند روز گذشته چتر حمایتی بیمه‌ها در خصوص داروهای صعب‌العلاج و ناباوری کاهش یافته است، گفت: هنوز هم در مورد بحث بیمه صحبت‌های ضروری وجود دارد اما آنچه را که در مورد بیمه طالب آن هستیم، تجمیع این چترها و تبدیل آن به خیمه است تا مردم در زمان اطلاع به بیماری حمایت شوند و زیر خط فقر نروند.

وی ادامه داد:  عملکرد بیمه ها خوب بوده اما در جاهایی هم تخلفاتی هم داشته‌اند که ما به آنها تذکراتی داده ایم، به عنوان مثال به بیمه‌ها در خصوص برگشت قیمت داروها به سال 91  تذکر داده شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید توجه داشت که دلیل اینکه داروهای زیادی با مارک‌های متنوع در بازار وجود دارند، بیمه‌ها داروهایی که قیمت پایین تر دارند را تحت پوشش قرار می دهند که این امر ناعادلانه است. وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران خاص 2 هزار میلیارد هزینه  قرار داده است که در برخی از موارد کل هزینه و در برخی دیگر تا 90 درصد هزینه را پرداخت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل ما در تجویز داروها است، به طوریکه یک پزشک به دلیل شرکت در یک کنگره و یا از طریق اینترنت با یک داروی گران‌قیمت و جدید که هنوز اثر بخشی آن مشخص نیست، چنین دارویی را برای بیمار خود تجویز می کند که بیمار برای تهیه آن مجبور است از سیستم تهیه داروهای تک نسخه ای با قیمت گران دارو را تهیه کنند.


وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در ادامه گفت:همه ما موظف به رعایت قانون هستیم و به نظرِ دیوان عدالت اداری هم احترام می گذاریم و از آن تمکین می کنیم. آنچه در دیوان عدالت اداری اتفاق افتاده لغو مصوبه ای بود که هیئت وزیران در مورد افزایش نرخ حق فنی داشته است که این مصوبه را اعمال کرده و معاونت مربوطه نیز به سراسر کشور ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: ما با قصد قربت برای رضایت خدا و برای کمک به مردم تصمیم می گیریم اما خروجی کار خیلی وقت ها در کشور ما برعکس است. ای کاش می شد قبل از اینکه افرادی که در رأس کار و تصمیم گیرنده هستند هماهنگی هایی هم با ما داشتند. بالاخره بنده مسئول سلامت کشور هستم.

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه داروخانه‌ها هم اکنون بلاتکلیف هستند و آیا باید از این قانون تمکین کنند یا خیر گفت: همه باید از آنچه قانون می گوید تمکین کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
یکبار بچه بیارین ببینید چقدر پول آزمایش و سونوگرافی میدید بعد این بیمه های مسخره را که ماهانه 100 به بالا از ما میگیرن و هیچ کاری نمیکنن توجیه کنید.یه آزمایش با دفترچه355000 تومان سونوگرافی120000 تومان و...
آخرین اخبار