یادداشت حقوقی/

افزایش فهم حقوقی جامعه، میزان ارتکاب جرائم را کاهش می‌دهد

یک حقوقدان گفت: ‌‍ اگر قوانین نسخ شده، اصلاح، حذف یا از مجموعه مقرراتی کشور کنار گذاشته نشوند، موجب عدم تفهیم قوانین به مردم و نهایتاً افزایش مصادیق جرم و جرم‌انگاری در جامعه می‌شود، این در حالی است که با افزایش امنیت و فهم حقوقی جامعه، میزان ارتکاب جرائم نیز کاهش می‌‌یابد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، وجوب تعلیم قوانین، از اصول مسلم حقوقی است، چنانکه بر همه مکلفان واجب است قوانین مدون مصوب مجلس شورای اسلامی را پس از ابلاغ دولت و لازم‌الاجرا شدنش با اعلان در روزنامه رسمی یاد گرفته و طبق آن عمل کنند.  
 
یکی از مسایل مهم در زندگی، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات حقوقی است، حال آنکه بسیاری از مردم بدون اطلاع از این مبانی درگیر مشکلات مختلف می‌شوند و این در حالی است که برابر قانون پنجم توسعه، رسالت آموزش مباحث حقوقی در راستای قانون‌مداری علاوه بر قوه قضاییه بر عهده رسانه‌ها نیز سپرده شده است.
 
در همین زمینه «سید علی شاه‌صاحبی»حقوقدان و وکیل دادگستری، طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، به اهمیت تنقیح و ساده‌سازی قوانین پرداخت، که متن این یادداشت به شرح زیر است:  
 
یکی از راهکارهای ساده‌سازی قوانین، تنقیح قوانین و اصلاح و حذف یا کنار گذاشتن قوانین نسخ شده از مجموعه مقرراتی کشور است تا مانع صدور بعضی آراء متناقض شود و مردم نیز دیگر به سراغ قوانین نسخ شده نروند.  
 
 هر قانونی که تصویب می‌شود ممکن است قانون سابق خودش را نسخ کند و از بین ببرد اما متاسفانه بعضی قوانین وجود دارد که قوانین قبلی خود را نسخ کرده اما کماکان بنا به دلایل نامعلومی به موازات سایر قوانین مورد اجرا قرار می‌گیرد، لذا همین عوامل سبب بروز اشکالات مختلف میان مردم و دستگاه‌های اجرایی و یا قضایی شده و منجر به عدم تفهیم قوانین به مردم و نهایتاً افزایش مصادیق جرم و جرم انگاری در جامعه می‌شود و یقیناً اگر امنیت و فهم حقوقی جامعه بالا رود، میزان ارتکاب جرائم نیز کاهش می‌یابد.  
 
همچنین باید قوانین را از طرق مختلف و به انحاء گوناگون برای مردم شفاف سازی کرد و به سهولت در دسترس و اختیار آنان قرار داد و به آن‌ها آموزش داد، تا این قوانین با همکاری خود مردم در جامعه بنیادی شود.
 
در آخر امیدواریم که این اقدامات، در آینده‌ای نزدیک و با یک برنامه‌ریزی منسجم و تخصصی تحقق یابد و شاهد تنظیم و تصویب قوانینی گویا و با زبانی ساده برای مردم باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار