قبادی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

راه‌اندازی 250 فروشگاه عرضه لباس اسلامی در تهران/ باید قدرت انتخاب مردم را در حوزه لباس ارتقا دهیم + فیلم

قبادی با اشاره به راه‌اندازی 250 فروشگاه عرضه لباس اسلامی در تهران تا پایان سال جاری گفت: با کارهای ایجابی می‌توان بهترین پاسخ و بهترین تضمین را در حوزه مد و لباس به جامعه ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران وجود مافیای پوشاک شب گذشته( 22 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمید قبادی" دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
قبادی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا مافیای پوشاک در بازار وجود دارد و با آن‌ها برخورد نمی‌شود، گفت: سبک زندگی مردم در حوزه لباس باید ارتقا پیدا کند بنابراین از رسانه‌ ملی به دلیل تلاش‌های فراوانش در این حوزه قدردانی می‌کنم.
 
وی با اشاره به افزایش تنوع لباس به منظور کمک به انتخاب مردم و آسان کردن دسترسی به انواع لباس گفت: این مسئله بهترین پاسخ برای نیاز جامعه است.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: مدل و لباس فرآیندی است که یک روزه شروع شده و خاتمه پیدا نمی‌کند زیرا در دنیا جریان مد تعریف شده و حساب شده است.
 
قبادی با اشاره به تلفیق بین مد، لباس و عفاف حجاب ادامه داد: مد و لباس اسلامی ایران را جدا از مقوله پوشش و حجاب می‌دانیم.  
 
وی با اشاره به فعالیت‌های 45 روز گذشته در این حوزه خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه باحجاب‌تری داشته باشیم باید به مقوله مد و لباس توجه بیشتری کنیم.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه باید سطح دسترسی مردم را به آثار تولید شده ارتقا دهیم، افزود: فروشگاه "مانتو میرداماد" یکی از مراکز موفقی بود که به منظور آشنایی مردم با پوشش ایرانی و اسلامی ارائه شد.

قبادی با اشاره به این که در "مانتو میرداماد" بالغ بر 750 مدل موجود بوده که مورد تایید است، ادامه داد: باید کمک کرد تا قدرت انتخاب مردم را افزایش دهیم،‌ این فروشگاه یکی از نمونه‌های الگو به حساب می‌آید.
 
وی با بیان اینکه اگر موفقیت یک فروشگاه را مشاهده می‌کنیم به دلیل ارتباط خاص و به دلیل واسطه‌بودن رسانه ملی نیست، گفت: این فروشگاه برای نمونه به صورت اتفاقی در رسانه ملی مطرح شد البته از این نمونه‌ها در تهران وجود دارد که اگر لازم باشد آن‌ها را ارایه خواهیم کرد.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه فروشگاه " مانتو میرداماد " توانست تنوع و تکثر را در ارتباط با سلیقه مردم فراهم کند، خاطر نشان کرد: 750 مدل را به صورت همزمان در یک فروشگاه و در یک مساحت محدود ارائه‌کردن، اتفاق مهمی به حساب می‌آید.  
 
قبادی با اشاره به اینکه نباید مردم را به مسیرهای تکراری و کارهای تقلیدی هدایت کنیم، گفت: برخی از فروشگاه‌ها را مجاب کردیم تا از کارهای تکراری پرهیز کنند.  
 
وی بخشی از بدپوشی را نتیجه اقدامات دست‌اندرکاران این حوزه دانست و اظهار داشت: در فروشگاه "مانتو میرداماد" تنوع عرضه وجود دارد به طوری که تنها ممکن است 15 تا 20 درصد مدل‌ها مناسب نباشد.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه امیدواریم این نمونه فعالیت‌ها در کارنامه ما ثبت شود، افزود: باید در حوزه لباس، تنوع فراوانی وجود داشته باشد.  
 
قبادی همچنین گفت: عملکرد ما به مراکز مناسب و همچنین مراکز عرضه لباس اسلامی کمک می‌کند و لذا باید مسیر را هموار کرد.
 
وی با اشاره به این که باید نمونه‌ها متعدد باشد گفت: دسترسی مردم را باید به لباس‌های اسلامی تسهیل کرد لذا با کارهای ایجابی می‌توان بهترین پاسخ و بهترین تضمین را به جامعه ارایه داد.  
 
قبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه کسی از این بازار سود می‌برد، افزود: عرایض بنده به تنهایی متوجه اصناف و فعالان این حوزه نمی‌شود بلکه گروه‌های دیگر باید به نیاز جامعه اسلامی پاسخ دهند.  
 
وی با تاکید بر اینکه جریان مد کاملا هدفمند و حساب شده است، خاطر نشان کرد: مدسازی کار یک روزه نیست بلکه باید مسیری را طی کند که مرحله اول آن از طراحی شروع می‌شود.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: بعضی از تولیدکنندگان و اصناف ناخودآگاه در جریان‌سازی قرار می‌گیرند که ممکن است مزون‌ها، تولیدکنندگان، اصناف و توزیع‌کنندگان هم نیز در این مسیر قرار گرفته باشند.
 
قبادی، گروه‌های زیرزمینی را در زمینه مد و لباس مخرب دانست و افزود: باید با این گروه‌های مخرب، برخورد شده تا کار خوب را به مردم عرضه کنند.
 
وی افزود: مسئول برخورد با گروه‌های زیرزمینی تولید، براساس قانون نظامات صنفی و مرکز اصناف کشور به عنوان دستگاه ناظر است البته وزارت ارشاد هم در این زمینه کمک می‌کند.  
 
قبادی در ادامه بیان کرد: 1500 نمونه بسیار خوب را آماده کرده‌ایم که به زودی در کشور در اختیار عرضه‌کنندگان سراسری پوشاک قرار می‌گیرد.  

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با تاکید براینکه باید جلوی جریان‌های مخرب را گرفت، ادامه داد: باید با تولیدکنندگان مخرب برخورد صورت گیرد.
 
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه سراسری پوشاک باید در بخش تولید پاسخگو باشند.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا این کارگروه آشفته‌بازار پوشاک را به خوبی ساماندهی نکرده افزود: با موسساتی که تخلف می‌کنند باید برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.  
 
قبادی با اشاره به دو موسسه‌ای که تخلف کرده‌اند، افزود: این دو موسسه مجوزدار بودند اما عملکرد آن‌ها غیرمجاز بود.  
 
وی گفت: 100 موسسه زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس هستند و 50 موسسه مجوزهایشان را دریافت کرده‌اند.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس 50 موسسه دیگر را مربوط به موسسات طراحی لباس دانست و افزود: در مورد این موسسات نظارت‌ها به خوبی صورت گرفته است.
 
قبادی ضمن قدردانی از رسانه ملی به دلیل تلاش‌هایش در این حوزه اظهار داشت: ما همکاری بسیار خوبی را با این موسسات و نیروی انتظامی داریم.

وی ارزان خریدن را مساوی لباس بد‌خریدن دانست و گفت: به مردم توصیه می‌کنم به دنبال جنس ارزان نباشند چرا که باید جنس خریداری‌شده باکیفیت باشد.
 
قبادی با معرفی فروشگاه "آناهیتا" به عنوان یکی از مراکز عرضه‌کننده لباس‌های متنوع مبتنی بر الگوهای اسلامی ادامه داد: فروشگاه "آناهیتا" واقع در میدان هفت تیر تهران به ارایه محصولات خوب و باکیفیت می‌پردازد.
 
وی خاطر نشان کرد: براساس تفاهم‌نامه امضا شده، پس از ماه مبارک رمضان  250 فروشگاه عرضه لباس اسلامی در مرکز تهران در تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و طالقانی با سرمایه‌ای بالغ بر 1000 میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد شد.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در فروشگاه "آناهیتا" تنوع مبتنی بر الگوهای ایرانی اسلامی وجود دارد، ادامه داد: باید اصل را برکلیت کار گذاشت چراکه اگر چند درصد از لباس‌ها مسئله داشت قابل گذشت است ولی باید بر 90 درصد باقی مانده تاکید کرد.
 
وی افزود: با نمایندگان استان‌ها جلسه‌ای را برگزار کردیم تا مراکز عرضه لباس اسلامی را توسعه دهند و در این رابطه با طراحانی که مایل به شرکت در این مراسم هستند اعلام همکاری می‌کنیم. 

حسن‌پور: مردم باید برای حل مشکلات در حوزه لباس به عرصه بیایند
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه این گفتگو، شهباز حسن‌پور رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی طی گفتگوی  تلفنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا 99 درصد لباس‌های خارجی موجود در بازار قاچاق است، گفت: بنده قاچاق بودن 99 درصد لباس‌های موجود در بازار را رد می‌کنم.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور حرکت‌های بسیار خوبی طی چندسال گذشته با تلاش اصناف متعهد آغاز شده است و گامهای اساسی ارزشمندی را در حوزه تولید برداشته‌ایم.
 
رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اعلام مخالفت با برخورد فیزیکی و بی‌نتیجه دانستن بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در زمینه حجاب و پوشش خاطرنشان کرد: باید همه افراد به وظایف خود عمل کنند و همه آحاد مردم در امر به معروف و نهی از منکر سهیم باشند.
 
حسن‌پور با اشاره به اینکه اصناف متعهد کشور تلاش‌های بسیار خوب و ارزنده‌ای در جهت تولید پوشاک داشته‌اند، گفت: اگر به جای‌جای کشور پهناورمان مراجعه کنیم، شاهد آغاز حرکت‌های خوب در طول چند سال گذشته خواهیم بود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا باید کار را به مردم واگذار کرد، گفت: هرکجا که از توانمندی بالای مردم در امور استفاده کرده‌ایم به نتایج خوبی دست یافته‌ایم.
 
رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به اینکه باید از مردم برای حل مشکلات در همه زمینه‌ها کمک گرفت، گفت: دستگاه‌های مسئول کشور ، دستگاه‌‌های دولتی، دانشگاه‌ها ، پژوهشگاه‌‌ها و آموزش و پرورش باید هریک به وظایف خود عمل کنند، زیرا قانون این وظایف را برای همه مشخص کرده است.
 
حسن‌پور گفت: همه آحاد مردم ، ائمه جمعه و جماعات، بازاریان و اصناف کشور باید به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند.
 
سرهنگ هلالی: کار انتظامی و برخورد به تنهایی جوابگو نیست
 
بر اساس این گزارش، سرهنگ خلیل هلالی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور هم طی گفتگوی تلفنی در پاسخ به این سوال که چرا نظارتها در حوزه لباس دقیق نیست، گفت: باید با فروش لباس‌های نامتعارف و ناهنجار در کشور مقابله کرد.
 
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور با اشاره به اینکه نظارت‌ها در سراسر کشور به صورت دقیق طی برنامه مدون در حال اجرا است، ادامه داد: این برنامه به صورت مدون در طول سال با هماهنگی اتحادیه‌های مربوطه اجرا می‌شود.
 
وی افزود: هماهنگی بسیار خوبی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه سراسری پوشاک و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه صورت گرفته است.
 
هلالی با اشاره به اینکه نظارت‌ها به صورت مستمر در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: نظارت‌ها باید در تمامی واحدهای صنفی گسترش پیدا کند.
 
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه کسی باید با فروشندگان متخلف لباس برخورد کند، اظهار داشت: در تهران و در 10 کلانشهر کشور نظارت‌ها در حال انجام است.
 
وی با اشاره به اینکه برخوردها در چارچوب قانون انجام می‌شود، گفت: البته برای فرهنگ‌سازی نیازمند کار فرهنگی هستیم و صرف کار انتظامی و برخورد به تنهایی جوابگو نیست.
 
هلالی ادامه داد: نظارت بر واحدهای صنفی عرضه‌کننده پوشاک و همچنین تولیدکنندگان برعهده وزارت صنعت، معدن ، تجارت و اتحادیه‌های مربوطه است.
 
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور با اشاره به اینکه در ابتدا به متخلفین اخطارها و ابلاغیه‌هایی داده می‌شود، افزود: در صورت کم‌توجهی، موضوع به مجموعه پلیس نظارت بر اماکن عمومی هر شهرستان اعلام می‌شود و نیروی انتظامی وظیفه برخورد با متخلفین را برعهده دارد.
 
وی با تاکید بر لزوم نظارت‌های دقیق در سراسر کشور ادامه داد: اتحادیه پوشاک از سال گذشته به صورت مشترک کار را با مجموعه پلیس نظارت بر اماکن عمومی انجام داده است.
 
هلالی با اشاره به بازدیدهای مشترک از واحدهای صنفی که تخلف کرده‌اند، اظهار داشت: برای اصلاح نوع پوشش در سطح جامعه نیازمند کار فرهنگی و انتظامی هستیم.
 
رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی کشور با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به واحدهای صنفی در اشکال مختلف صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این اطلاع‌رسانی شاید برای فرهنگ‌سازی و کارهای ایجابی کفایت نکند.
 
وی افزود: ما نیازمند همکاری دستگاه‌های فرهنگی کشور به خصوص رسانه ملی در این زمینه هستیم.
 
سالک: باید با مافیای پوشاک مقابله شود
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران حجت‌ الاسلام و المسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم طی تماس تلفنی پیرامون مقابله و مبارزه با متخلفین حوزه مد و لباس گفت: باید نیاز جامعه را مورد بررسی قرار دهیم و این نیاز جامعه باید مبتنی بر مکتب اسلامی باشد نه اینکه برگرفته از مافیای پشت پرده باشد.
 
سالک با اشاره به اینکه باید پوشش‌های زیبا باید متناسب با شان خانمها و آقایان باشد، گفت: قانون و آئین‌نامه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس تدوین شده است  که 11ماده و 3 تبصره دارد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه قانون برای هر دستگاه تکالیف مشخصی را در نظر گرفته است، ادامه داد: اشکال کار، مجریانی هستند که آموزش ندیده‌اند و یا اعتقادی به این مسئله ندارند و یا اینکه آموزش دیده هستند، اما موانع دیگری برای اجرای قانون در برابر آنها وجود دارد.
 
وی با اشاره به قانون ساماندهی مد و لباس گفت: بنده به مدت یک سال ناظر 25 دستگاه در حمایت از قانون عفاف و حجاب بودم که همگی این 25 دستگاه مورد بازخواست قرار گرفت.
 
سالک با اشاره به بحث شوی لباس که طی آن مانتویی با طرح پرچم ایران در آن به نمایش گذاشته شده است، گفت: با این شوی لباس برخوردهای لازم صورت گرفته است، اما باید قبل از وقوع حادثه دستگاه نظارتی اشراف کامل را بر موضوع داشته باشند.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ویترین برخی از فروشگاه‌ها که دارای مانکن‌های مبتذل هستند، گفت: باید با مشارکت عمومی اقدام به فرهنگ‌سازی کرد تا لباس‌های اسلامی برای استفاده مردم طراحی و عرضه شود.
 
وی با اشاره به برخی از ژورنال‌های مبتذل در حوزه لباس در کشور گفت: باید بر روی ژورنال‌ها و طراحان دقت لازم صورت گیرد.
 
سالک در پایان خاطرنشان کرد: باید فروشگاه‌های نمونه در این زمینه به عنوان پایلوت در 31 استان کشور معرفی شود تا از این طریق بتوانیم با مافیای پوشاک مقابله کنیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

برچسب ها: دبیر ، لباس ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار