در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

زارعی:محاسبات اسرائیل علیه فلسطین غلط از آب درآمده / توکلی: توانایی مردم فلسطین جزئی از بیداری اسلامی است + فیلم

یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مقاومت قطع به یقین پیروز جنگ خواهد بود، گفت: توانایی امروز مردم فلسطین را باید جزئی از بیداری اسلامی بدانیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ دور تازه ماجراجویی رژیم صهیونیستی شب گذشته (18 تیرماه)در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سعداله زارعی" کارشناس مسائل غرب آسیا و "عبدالعلی توکلی" دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
عبدالعلی توکلی دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا رژیم صهیونیستی دست به ماجراجویی تازه زده است، گفت: اسرائیل عملیات انتحاری انجام می‌دهد، به گونه‌ای که احساس خطر کرده است.
 
توکلی با اشاره به اینکه هیمنه اسرائیل فروریخته است، افزود: در داخل، مردم اسرائیل امید خود را از حاکمیت از دست داده‌اند، زیرا آنها تصور می‌کردند حاکمیت می‌تواند برای آنها مثمر ثمر باشد.
 
وی با بیان اینکه اتحاد میان فتح و حماس ابزار بسیار متعادلی بود که از دست اسرائیل گرفته شد، ادامه داد: این ابزار تشکیلات خودگردانی بود.
 
این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه فلسطینیان دوشاخه شده بودند، بنابراین تفرقه افکنی اسرائیل بهترین ابزار جنگ این رژیم علیه فلسطینیان بود، گفت: در این وضعیت کار برای اسرائیل دشوارتر شده است.
 
این پژوهشگر با بیان اینکه در چنین شرایطی مردم داخل اسرائیل باورشان را از حاکمیت از دست داده‌اند گفت: در جنگ 33 روزه چندصدهزار نفر از مردم اسرائیل از این رژیم فرار کردند، به گونه‌ای که فرودگاه‌ها به طور وحشتناکی از مسافر پرشده بود و به تعداد کافی هواپیما در اختیار مسافران قرار نداشت تا آنها را منتقل کنند.
 
*** هیمنه اسرائیل شکسته شد
 
توکلی با بیان اینکه حاصل 10 سال کار اسرائیل در مهاجرت طلبی در یک اقدام متحورانه از سوی حزب‌الله لبنان از بین رفت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد شکسته شدن هیمنه اسرائیل هستیم.
 
*** مقاومت پیروز جنگ خواهد بود
 
وی افزود: محاسبات غلط اسرائیل به ضرر این رژیم تمام شده است، یعنی قطع به یقین مقاومت پیروز این جنگ خواهد بود.
 
این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه محاسبات غلط اسرائیل به ضررش تمام شد، ادامه داد: مردم فلسطین در سرزمین‌هایشان بسر می‌برند و از زندگی‌هایشان دفاع می‌کنند، بنابراین هرکسی که در سرزمین خود بماند پیروز میدان خواهد بود، همان کاری که فلسطینیان کردند.
 
این پژوهشگر با اشاره به اینکه فلسطینیان بومی هستند و هزاران سال در این منطقه زندگی می‌کردند، اظهار داشت: کسی که در خانه می‌جنگد، پیروز جنگ است.
 
توکلی با اشاره به اینکه آمریکا در جنگ عراق شکست خورد و نتوانست در این کشور علی‌رغم چند دستگی عراقی‌ها باقی بماند، گفت: هیچ ملتی را نمی‌توان از بین برد.
 
وی افزود: دولت نتانیاهو طی فراخوانی 40 هزار نیروی احتیاط را برای حضور در عرصه دعوت کرد و این امر نشان‌دهنده افول قدرت نتانیاهو است.
 
این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در قدس شریف یکسری تحرکاتی را از سوی فلسطینیان شاهد هستیم که گردان‌های عزالدین قسام اقدام به تهدید کرد.
 
*** گنبد آهنین جلودار فلسطینیان نشد
 
این پژوهشگر با بیان اینکه اسرائیل در دو جبهه کرانه باختری و غزه گرفتار شده است، اظهار داشت: گنبد آهنین جلودار فلسطینیان نشد.
 
توکلی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها در ابتدا دچار شکست روحی شده‌اند خاطرنشان کرد: نتانیاهو درصدد بود تا شارون دوم شود، به گونه‌ای که از این طریق بتواند در انتخابات زودهنگام خود را مطرح سازد.
 
*** جهان عرب و اسلام نسبت به فلسطین کوتاهی کرده‌اند
 
وی با اشاره به اینکه جهان اسلام و عرب نسبت به قضیه فلسطین کوتاهی کرده‌اند، گفت: متاسفانه از سوی آنها شاهد عکس‌العملی نیستیم.
 
این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توانایی امروز مردم فلسطین را باید جزئی از بیداری اسلامی بدانیم، اظهار داشت: موفقیت مقاومت بیش از پیش دیده می‌شود.

این پژوهشگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آمریکا در مقابل جنایاتی که در حال وقوع است سکوت کرده گفت: دولت‌های غربی مخالف اسلام هستند، به گونه‌ای که آنها اسلام گریز نیستند، بلکه اسلام‌ستیز هستند.
 
*** کشورهای غربی اسلام‌ستیز هستند
 
توکلی با بیان اینکه سکوت دولت‌های عربی و اسلامی به مصلحت‌گرایی دولت‌ها بر می‌گردد، ادامه داد: متاسفانه برخی از دولت‌های عربی و اسلامی به غرب وابسته هستند.
 
وی با اشاره به اینکه در منطقه خلیج فارس وابستگی‌های آشکاری به غرب از سوی برخی از کشورها وجود دارد، گفت: باید باور اسلامی به کشورهای عربی و اسلامی بازگردد.
 
این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه برخی از این کشورها به ظاهر اسم اسلام را یدک می‌کشند اما در عمل مسلمان نیستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای عربی و اسلامی در قبال جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین سکوت کرده‌اند، پس باید بر روی ملت‌ها کار شود.
 
این پژوهشگر با بیان اینکه پایه‌گذار روز قدس امام خمینی (ره) بودند، گفت: امام خمینی (ره) با بنا نهادن نهضت روز قدس ذهن مردم را متوجه قضیه فلسطین کردند.
 
توکلی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران 35 سال است که به طور مکرر از مقاومت لبنان و مقاومت فلسطین حمایت می‌کند اما باید گفت یک دست صدا ندارد.
 
سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی با چه هدفی دست به ماجراجویی تازه زده است، گفت: رژیم صهیونیستی دو دسته هدف را در این نوع عملیات دنبال می‌کند که یکی مربوط به فلسطینیان و دیگری مرتبط به خود رژیم صهیونیستی است.
 
وی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها گمان کردند که با توجه به تحولات منطقه نوعی دودستگی در سطح سران عرب به وجود آمده است، افزود: اسرائیلی‌ها گمان کردند که در این فضا می‌توانند ضربه‌ای را در کرانه باختری و غزه و فلسطینیان وارد کنند و در نهایت پرونده مقاومت را در این منطقه ببندند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه حماس مثل گذشته در وضعیتی نیست که از حمایت سوریه برخوردار باشد ادامه داد:  برای جمهوری اسلامی ایران نوعی دل‌مشغولی در نزدیکی مرزهایش به طور مشخص در عراق به وجود آمده است.
 
زارعی با اشاره به اینکه مقاومت فلسطین در شرایط کنونی به تنهایی بسر می‌برد افزود: حزب‌الله لبنان گرفتاری‌هایی را در تحولات منطقه‌ای پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های فلسطینی تنها شده‌‌اند گفت: رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد در این شرایط فلسطینیان واکنش‌های بسیار محدودی را از خود نشان خواهند داد، اما شاهد هستیم که اینگونه نیست.
 
*** مقاومت فلسطین با آمادگی از خود واکنش نشان داده است
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به برداشت اشتباه اسرائیلی‌ها از گروه‌های فلسطینی ادامه داد: مقاومت فلسطین در این صحنه با آمادگی واکنش نشان داده است، به گونه‌ای که در طی دو روز گذشته موشک‌هایی را به مناطقی همچون حیفا اصابت کرده است.
 
زارعی گفت: در گذشته حداکثر موشک‌ها تا تل‌آویو شلیک می‌شدند اما این در حالی است که در دور جدید شاهد هستیم که موشک‌های فلسطینیان از غزه نه تنها تلاویو را هدف قرار داده، بلکه حیفا را هم مورد هدف خود قرار داده‌اند.
 
*** فلسطینیان از انگیزه و روحیه کافی برخوردار هستند
 
وی با اشاره به اینکه به منطقه حساس دیمونا نیز حمله صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: فلسطینی‌ها از انگیزه و روحیه کافی برخوردار است، به گونه‌ای که می‌توانند مقاومت دلیرمردانه‌ای را از خود نشان دهند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند که در یک جنگ محدود می‌توانند بدون هیچ نوع خسارت جدی به نتایج مورد نظرشان دست یابند.
 
*** سیاست‌های دولت نتانیاهو با شکست مواجه شده است
 
زارعی با اشاره به شکست‌های متعدد دولت نتانیاهو طی ماه‌های گذشته گفت: این شکست‌ها هم در مناسبات نتانیاهو با گروه‌های داخل رژیم صهیونیستی و هم در مناسبات صهیونیست‌ها با آمریکایی‌ها شاهد هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه طرح جان کری با شکست مواجه شده است، گفت: بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی سازش ایجاد نشد.
 
*** سیاست‌های نتانیاهو به شدت زیرسوال رفته است
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و اروپا دچار اختلافات شدیدی شده‌اند ادامه داد: اسرائیل در شرایط داخلی دچار تزلزل شده است، به گونه‌ای که سیاست‌های نتانیاهو به شدت زیرسوال رفته است.
 
زارعی با اشاره به اینکه نتانیاهو محصول انتخاباتی با طول زمان کمتر از دو سال است اضافه کرد: نتانیاهو انتخابات مجلس را زودهنگام برگزار کرد، به گونه‌ای که باید گفت برگزاری انتخابات زودهنگام به معنای پذیرش شکست است.
 
*** انتخابات زودهنگام نشانه تزلزل زودهنگام رژیم صهیونیستی است
 
وی با اشاره به فروپاشی درونی رژیم صهیونیستی گفت: بحث انتخابات زودهنگام نشانه تزلزل رژیم صهیونیستی است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اگر نتانیاهو با برگ برنده‌ای از درگیری خارج می‌شد می‌توانست موقعیت بهتری را در سرزمین 1948 بدست آورد، افزود: اسرائیلی‌ها خطای استراتژیک را مرتکب شدند.
 
زارعی افزود: اینبار فلسطینیان نقطه بالاتری از رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده‌اند، به گونه‌ای که باید گفت اسرائیل با محاسبه غلط وارد درگیری شده است، در حالی که این درگیری می‌تواند صحنه تحولات منطقه را وارد فرآیند جدید کند.

وی با اشاره به وضعیت آشفته‌ای که در منطقه به وجود آمده است گفت: علاج این مسئله جنبش هواداران فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی است.
 
*** ضرورت کاهش اختلافات در جهان اسلام
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه باید اختلافات جهان اسلام کاهش یابد خاطرنشان کرد: باید توجهات به سمت قدس شریف و فلسطین معطوف شود.
 
زارعی افزود: براساس برآوردهای به عمل آمده تاکنون اسرائیل از سال 2005 به این طرف حدود 20 میلیارد دلار صرف گنبد آهنین کرده است، به گونه‌ای که مدعی بوده با گنبد آهنین حداقل شهرهای اصلی و حساس را که شامل تلآویو ، حیفا و دیمونا است را از آسیب موشک‌ها و حملات حفاظت می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه اکنون چهارمین درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در حال وقوع است، گفت: این درگیری‌ها در فاصله سال‌های 2006 به این طرف صورت گرفته است. 
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: دیروز مقامات صهیونیستی اعلام کردند که 225 موشک از سوی مقاومت به سوی آنها شلیک شده که از این تعداد 40 موشک را گنبد آهنین شناسایی کرده است.
 
زارعی با بیان اینکه 22.5 درصد از موشک‌های شلیک‌شده توسط گنبد آهنین رهگیری و منهدم شده است، خاطرنشان کرد: مابقی موشک‌ها به هدف اصابت شده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه اسرائیلی‌ها در عرصه تکنولوژی و فناوری نظامی متوقف شده‌اند، افزود: آنها در بعد نظامی حرفی برای گفتن ندارند، در حالی‌که رقیب آنها که جبهه مقاومت است از سنگ شروع کرده و اکنون این سنگها به موشک تبدیل شده است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در سال 1366 فلسطینیان با سنگ از خود دفاع می‌کردند گفت: از سال 79 سنگ به سلاح و پس از آن به موشک تبدیل شده است.
 
*** مقاومت در دفاع از خود رشد کرده است
 
زارعی با بیان اینکه سنگ 10 متری به موشک‌های 65 کیومتری تبدیل شده است، گفت: مقاومت در دفاع از خود رشد کرده است و باید به این رشد مقاومت افتخار کرد.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مقاومت را مجهز به سلاح کرده است تا بتواند از سرزمینشان دفاع کنند ادامه داد: ایران فناوری‌ را در اختیار فلسطینیان قرار داده است و آنها تجهیزات را به صورت خودجوش و خودکفا ساختند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و سوریه مدافع تسلیح شدن فلسطینیان است، خاطرنشان کرد: باید فلسطینیان به تجهیزات دفاعی مجهز شوند.
 
زارعی گفت: جبهه اسرائیل به نقطه‌ای رسیده که دیگر حرفی برای گفتن ندارد و اینک حرف‌های گفتنی و شنیدنی از آن مقاومت است.
 
*** اسرائیل نابود شدنی است
 
وی با تاکید بر اینکه اسرائیل نابودشدنی است، ادامه داد: اسرائیل در درگیری‌های خود با شکست‌های اخلاقی، سیاسی، اطلاعاتی و استراتژیکی مواجه شده است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اسرائیل اطلاعات کافی از منطقه‌ای که وارد عمل می‌شد نداشت، گفت: مقاومت قادر به واکنش جدی است.
 
زارعی با بیان اینکه اسرائیل متزلزل شده است، افزود: اسرائیل در دوری از محاسبات اشتباه قرار گرفته به طوری که محاسبات اشتباه سبب نتایج اشتباه و غلط شده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ماجراجویی تازه رژیم صهیونیستی چه تاثیری بر روی سایر معادلات منطقه‌ای خواهد گذاشت، گفت: منطقه ما به هم پیوسته است، به گونه‌ای که مشترکات زیادی را در آن شاهد هستیم.
 
*** منطقه از قدیم داغ غربت فلسطین را به همراه دارد
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه این منطقه از قدیم داغ غربت فلسطین را همیشه همراه داشته است، خاطرنشان کرد: این منطقه رژیم صهیونیستی را مشکل اول ارزیابی می‌کند.
 
زارعی با تاکید بر اینکه فلسطین نقطه مهم آرمانی برای همه ملت‌های مسلمان در منطقه است، ادامه داد: در این منطقه وحدت و همدلی آرزویی مهم است.
 
وی افزود: جای سوال است که زمانی که تصاویر جنایات اسرائیل در برابر مردم فلسطین از تلویزیون‌ها پخش می‌شود، دولت‌ها چکار می‌کنند.
 
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار