بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آيات 56-58  سوره ذاريات
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
مَآ أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَآ أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ‏
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ
و جن و انس را نيافريدم مگر براى آنكه مرا عبادت كنند.
و من از آنان هيچ رزقى نمى‏خواهم و نمى‏خواهم كه به من طعام دهند.
زيرا خداوند است آن روزى رسانِ نيرومندِ استوار.

* در حديثى از امام حسين‏ عليه السلام مى‏خوانيم: خداوند مردم را نيافريد مگر براى معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت مى‏كنند و هر كه او را عبادت كند، از بندگى غير او بى‏نياز مى‏شود.
* جنّ، قبل از انسان آفريده شده و داراى تكليف است. در اين آيه نيز نامش قبل از انسان آمده است. «و ما خلقت الجنّ و الانس»
* در قرآن، تمام آفرينش بر اساس حق است وهيچ آفريده‏اى باطل نيست، «و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الاّ بالحق»( حجر، 85) وهمه‏ى آفريده‏ها در مسير بهره‏مندى انسان است. «خلق لكم»( بقره، 29)، «سخّر لكم»( جاثيه، 13)، «متاعاً لكم»( نازعات، 33)
* و انسان نيز براى هدفى متعالى آفريده شده كه راه رسيدن به آن، عبادت خدا است. «و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون» البتّه عبادت معناى عام دارد و به هر كار نيكى كه با هدف الهى انجام شود، عبادت گفته مى‏شود.
* جنّ و انس در تكليف مشتركند. «الجنّ و الانس... ليعبدون»
* عبادت كردن بشر و الهى شدن مردم مهم است، نه عبادت شدن خداوند. «ليعبدون» (نفرمود: «لأعبد» تا من عبادت شوم.)
* لازمه‏ ى عبادت، معرفت معبود است، پس آفرينش جن و انس براى شناخت حقّ و حركت در راه خداوند است. «ليعبدون»
* انسان در معرض غفلت و نسيان است و بايد پيوسته هدفش را به او تذكّر داد. «و ذكّر... ما خلقت الجنّ و الانس...»

* خداوند بى نياز است و عبادتى كه از جن و انس مى‏خواهد، به خاطر احتياج او نيست بلكه به خاطر رشد آنهاست. «و ما أريد منهم من رزق...»
* كسى كه خودش رزّاق است، چه نيازى به رزق بندگان دارد. «ما أريد منهم من رزق... ان اللّه هو الرّزاق»
* تمام امكانات و تخصّص‏ها و ابزارها، وسيله و بستر رسيدن به رزق است ولى روزى رسان تنها خداست. «انّ اللّه هو الرّزاق»
* خداوند در توان روزى‏رسانى كمبودى ندارد. «هو الرّزاق ذوالقوّة»
* با گذشت زمان، قدرت روزى رسانى خداوند كمرنگ نمى‏شود. «المتين» («متين» به معناى ثابت و استوار است)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار