مومنی با بیان اینکه اعمال قانون باید توام با رعایت ادب، احترام و کرامت انسانی شهروندان باشد، گفت: در این جلسه برخی از دستور العملها و اولویتهای کاری سال 93 تشریح خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعمال محدودیتها در تهران و کلانشهرها باید به حداقل برسد گفت: یکی از رویکردهای پلیس به حداقل رساندن فرایند تغییر و محدودیتها است. به گونهای که نباید مردم هر روز با یک طرح جدید و محدودیت روبرو شوند و این مناسب نیست و در صورت ایجاد محدودیت نیز باید با اطلاع رسانی کامل صورت گیرد.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه با کمک شهرداریها بازنگری اساسی در تابلوهای «حمل با جرثقیل» و «توقف ممنوع» صورت گرفته است، گفت: این تابلوها باید به حداقل برسند و تنها در مکانهای ضروری نصب شود.
مومنی با اعلام خبر بازنگری اساسی در تابلوهای حمل با جرثقیل و مطلقا ممنوع و به حداقل رساندن آنها گفت: در حال حاضر در برخی از خیابانهای فرعی و کوچهها نیز این تابلوها نصب شده است که روند مناسبی نیست و در مکانهایی که نصب این تابلوها ضروری است باید این تابلوها زمان دار شده و نیازی نیست که در تمام ساعات شبانه روز این تابلوها مصداق داشته باشند که در حال حاضر این دستور به تمام کشور ابلاغ و بعد از ماه مبارک رمضان نیز اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به مذهبی بودن مردم کشورمان گفت: ضروری است که جلوی مساجد از نیم ساعت قبل از نماز تا نیم ساعت بعد از نماز تابلوهای مطلقا ممنوع، پارک ممنوع و حمل با جرثقیل و مدت دار نصب شود.
به گفته مومنی، بازرسان پلیس راهور نظارت دقیقی بر اجرای این ابلاغات خواهند داشت.
وی همچنین ضمن هشدار به رانندگان جرثقیل گفت: در مکانهایی که انتقال خودرو به پارکینگ الزامی است، انتقال باید با دستور کتبی افسر پلیس و برگ جریمه باشد و جرثقیل دار اجازه ندارد بدون حضور مامور پلیس و دستور کتبی نسبت به جابجایی خودرو، اقدام کند و حتی تحویل گرفتن خودرو توسط پارکینگ دار بدون قبض و دستور پلیس نباید صورت گیرد و در غیر این صورت علاوه بر، برخورد پلیس، حق شکایت نیز برای مردم محفوظ است.
وی همچنین افزود: اگر در هنگام انتقال خودرو به پارکینگ توسط جرثقیل، صاحب خودرو سر برسد باید خودرو آزاد و تنها به اعمال جریمه اقدام شود، چرا که هدف رفع معبر است.
مومنی همچنین در مورد وضعیت پارکبانها نیز گفت: بر اساس قانون، نیم ساعت اول، توقف «رایگان» است و در مکانهایی که زمینه برای کنترل هوشمند و مکانیزه فراهم شده است پلیس میتواند پس از این مدت نسبت به اعمال قانون اقدام کند، اما در مکانهایی که این مسئله هوشمند نشده است، پلیس کلا اعمال قانون نمیکند تا دستگاهها شرایط لازم را فراهم کنند چرا که پلیس نباید ابزاری برای درآمد دیگران شود.
وی همچنین در مورد وضعیت موتورسیکلت سواران با بیان اینکه ما مخالفتی با موتور نداریم، گفت: با این حال چهار دستور به صورت جدی مورد توجه ماموران پلیس قرار خواهد گرفت و بر این اساس رانندگی بدون کلاه، عبور از چراغ قرمز، تردد از مسیر ممنوع و مقابل و همچنین تردد از پیاده روها توسط موتورسیکلت سواران ممنوع و پلیس با جدیت با آنها برخورد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه علت تامه 70 درصد تصادفات منجر به فوت راکبان موتورسیکلت "ضربه به سر" است، گفت: با اینکه آمارها نشان میدهد میزان تصادف و فوتیهای موتورسیکلت سواران کاهش یافته است اما همچنان 23 درصد فوت مربوط به راکبان موتور است و این رقم باید کاهش پیدا کند.
مومنی با اشاره به اهمیت نظارت هوشمند پلیس گفت: یکی از اولویتهای پلیس استفاده و نظارت هوشمند است به گونهای که این کنترل هوشمند موجب افزایش سرعت، دقت و کاهش ضریب خطا میشود.
وی با بیان اینکه چند سال پیش در محدوده طرح زوج و فرد 1000 مامور وظیفه کنترل را بر عهده داشتند گفت: در حال حاضر هیچ ماموری در این محدوده قرار ندارد و تخلفات نیز کاهش یافته است.
وی ضمن تشکر از مسئولان شهرداری تهران گفت: هوشمندسازی محدوده طرح زوج و فرد در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم با تلاش صورت گرفته 30 هزار کیلومتر از جادههای کشورر نیز تحت پوشش هوشمند قرار گیرند.
به گزارش ایسنا، مومنی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مسئولان محیط زیست گفت: راه حل وارونگی هوا در زمستان، از بین بردن منشا آلودگی است و این در حالی است که در حوزه خودروهای آلاینده اتفاقی نیفتاده و ما انتظار بیشتری از محیط زیست داشتیم تا استقامت بیشتری از خود نشان دهند.
وی با بیان اینکه امسال نیز خودروهای دارای سوخت یورو2 تولید میشوند، گفت: این در حالی است که در سال 84 مصوب شده است که در سال 90 خودروهایی با استاندارد یورو4 تولید شود اما ما هنوز در یورو2 ماندهایم و زمستان امسال نیز به دلیل اقداماتی که صورت نگرفته باز هم شاهد وارونگی هوا هستیم و باید در این زمینه برنامه ریزی کنیم، چرا که طرح زوج و فرد نه عملی و نه موثر است چرا که ممکن است خودروهای آلاینده در روز خودشان وارد محدوده شوند اما خودروهایی که کمترین آلودگی را دارند نتوانند وارد محدوده زوج و فرد شوند.
وی با بیان اینکه باید حلقه سومی از کنترل در شرایط آلایندگی و وارونگی هوا پیش بینی شود، گفت: در حلقه اول و دوم طرح ترافیک و زوج و فرد مدنظر است اما در حلقه سوم نیز که میتوان آن را در شرایط اضطرار اجرایی کرد میتوانیم به صورت کنترل هوشمند و با تکیه بر بانک اطلاعاتی قوی پلاک ملی خودروها را کنترل کنیم و بگوییم فلان خودرو که دارای آلایندگی زیاد است، حرکت نکند که ایجاد این حلقه سوم قطعا اثربخشی بیشتری دارد.
وی در پایان افزود: با اینحال مردم نیز باید حقوق دیگران را رعایت کنند و بدانند که شهر، خیابان و جاده برای همه است و کار و شغل دیگران نیز مهم است تا بتوانیم نسبت به برقراری نظم و انضباط عمومی اقدام کنیم.
مومنی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان تخلفات و تصادفات از ابتدای ماه رمضان تا کنون کاهش یافته است، در مورد تمهیدات پلیس برای شبهای قدر، روز قدس و نماز عید فطر گفت: تمهیدات ویژه در این زمینه انجام شده است و برنامه ریزیها نیز به ردههای اجرایی ابلاغ شده است و قطعا با اجرای برنامهها و حضور فیزیکی در ایام ویژه و اطراف محلهای برگزار کننده مراسم شاهد انضباط کامل هستیم.
به گفته وی، هماهنگیهایی نیز بین پلیس و همیاران مساجد برای برقراری نظم مراسمهای ماه رمضان صورت گرفته است.
وی همچنین در مورد کاهش سرعت مجاز در کشور گفت: یکی از رویکردهای پلیس از اواخر سال گذشته کاهش سرعت مجاز بوده است که بر همین اساس سرعت مجاز در مکانهای پرتردد کاهش مییابد و هر استان با توجه به شرایط خود نسبت به کاهش این سرعت اقدام میکنند.
به گفته مومنی، کاهش سرعت مجاز یک تصمیم جمعی فیمابین مسئولان بوده است.