مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی آبفای استان تهران، پایین بودن آب‌بها از دلایل اصلی مصرف بی‌رویه دانست.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد علی‌رحیمی گفت: هر خانوار ایرانی به صورت میانگین روزانه یک متر مکعب آب که شامل ١٠٠٠ لیتر است مصرف می‌کنند. این ١٠٠٠ لیتر آب برابر است با ٢٠٠٠ بطری نیم‌لیتری آب که هر کدام از آن‌ها در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها به قیمت ٣٠٠ تومان فروخته می‌شود. یعنی هر خانوار ایرانی ماهیانه ٦٠٠ هزار تومان آب آشامیدنی مصرف می‌کند درصورتی که به طور متوسط ٦٠٠ تا ٧٠٠ تومان برای هر متر مکعب آب پرداخت می‌کند.

علی‌رحیمی افزود: در کشور ژاپن و در شهر توکیو همه مردم از آب آشامیدنی که به شکل بطری‌های آب در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده می‌کنند و پولی که بابت آب آشامیدنی می‌پردازند با پولی که برای آب‌های مصرفی دیگر می‌پردازند برابری می‌کند. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که قیمت آب شرب در ایران بسیار پایین و یکی از دلایل اصلی مصرف بی‌رویه و هدر رفت آب است.
وی تاکید کرد: عمده مصرف آب در شهر‌ها مربوط به مصارف خانگی است. سرویس بهداشتی ١٨ درصد، لباس‌شویی ٦ درصد و ٨ درصد هم روشویی در مصرف آب سهم دارند. اگر در نحوه مصرف آب هنگام استحمام و ظرف‌شویی کمی حساسیت داشته باشیم رقم قابل توجهی در مصرف آب مدیریت و مصرف روزانه را کاهش خواهیم داد.

با سردوش‌های کاهنده تا ٥٠ درصد در مصرف آب صرفه‌‌جویی می‌‌شود

علی‌رحیمی اظهار داشت: در حمام، سردوش‌های معمولی به طور متوسط ٢٠ لیتر در دقیقه آب مصرف می‌کنند در حالی که با استفاده از سردوش‌های کم‌مصرف تا ٥٠ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. همچنین باید زمان استحمام به پنج دقیقه کاهش یابد. از سوی دیگر با گرم شدن هوا و استفاده بسیاری از شهروندان از کولرهای آبی شاهد هستیم که بعضی از کولرها معادل یک خانوار آب مصرف می‌کنند و مصرف آن‌ها در اوج گرما به ٢٣٠ لیتر در روز افزایش پیدا می‌کند که این رقم قابل توجهی است که اگر سرویس دوره‌ای برای این کولرها انجام گیرد یا از سایه‌بان برای آن‌ها استفاده شود در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

*در سرویس‌های بهداشتی و روشویی‌ها آب به شکل بی‌رویه مصرف می‌شود

وی با بیان اینکه در سرویس‌های بهداشتی و روشویی‌ها آب به شکل بی‌رویه مصرف می‌شود افزود: بسیاری از فلاش‌تانک‌هایی که در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند ١٣ لیتری هستند و به این معنا است که هربار با فشردن دکمه آن ١٣ لیتر آب را مصرف می‌کنیم درصورتی که می‌توان با استفاده از فلاش تانک‌هایی با حجم کمتر در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

*سرانه مصرف خانگی در شهر تهران برای هر نفر ٢٤٠ لیتر است

علی‌رحیمی گفت: سرانه مصرف خانگی در شهر تهران برای هر نفر ٢٤٠ لیتر و یک متر مکعب برای هر خانوار در یک شبانه‌روز است و مقایسه آن با سرانه مصرف دیگر کشورها نشان می‌دهد سرانه مصرف در کشور ما بسیار بالاست. بطور مثال در کشور مالزی که بارندگی زیادی دارد این میزان ٩٠ لیتر در شبانه روز است. در مکزیک سرانه مصرف ١٠٠ لیتر و در بلژیک که کشور پرآبی است ١٠٨ لیتر است. در شهر توکیو که ١٢٠٠ میلی متر بارندگی دارد و به طور میانگین بارندگی در این شهر پنج برابر تهران است سرانه مصرف ١١٠ لیتر است.

*ظرفیت انتقال و تصفیه آب محدود است

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی آبفای استان با بیان اینکه مردادماه پارسال مصرف سرانه در  زمان اوج مصرف به ٣٣٠ لیتر رسید گفت: نکته‌ای که باید یادآوری کنم این است اگر تمام مخازن و سدها مملو از آب باشد و هیچ مشکلی در تأمین آب نداشته باشیم ظرفیت انتقال و تصفیه ما محدود است و اگر مشترکان و شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند باز هم با محدودیت مصرف مواجه خواهیم شد.
برچسب ها: پایین ، مصرف ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار