به گزارش
خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گنبد نماد کثرت به وحدت است و کثرت عالم را که در غایت خودش به وحدت نیل میکند انعکاس میدهد از این زاویه معمار این مسجد تمام هنر خود را در ایجاد یک فرم گنبدی شکل خالص برای فضا اصلی مسجد بکار می گیرد.
دایره براساس جهان بین اسلامی مفاهیمی حاکی از وحدت و یکپارچگی همه اجزاء در عالم است که همه در زیر چتر وحدت وجود گرد هم میآیند، در این مسجد چیزی جز گنبد نیست که تمام افراد در وحدتی بی نظیر به زیر چتر گنبد به سجود مینشینند.
گرد آوردن همه مردن در زیر گند، نمادی از وحدت بخشی به جامعه و امت اسلامی است.
این مسجد برای اقامه نماز، تبادل اطلاعات و تعاملات اجتماعی آموزش و حل اختلافات میان امت اسلامی طراحی شده است این موضوع در دانش شهرسازی کارایی خاصی مییابد، این کاربرد در گذشته برای میادین شهری تعریف شده بود و برخلاف اروپائیها که این کاربرد را به میادین شهر میدهند، مسلمانان زندگی اجتماعی را در مسجد گره میزند.
از لحاظ شهری نه تنها گنبد بلکه منارهها نیز در چرخش سیال چشم در فضا، به عنوان نقاط عطف و کانونی فضای شهری عمل می کند معماری این مسجد براساس معماری عثمانی، که براساس اشکال مدور بوده، شکل گرفته است در ساخت این مسجد فضای هنری معماری و ساختار فنی و تکنیکی آن با هم یکی شدهاند تا کارکرد اصلی فضا، براساس هویت و سنت نقش بگیرد.
این مسجد برای 350 نفر نمازگزار طراحی شده و دارای سالن اجتماعات 250 نفره، کتابخانه، امور فرهنگی و... است.
قطر گنبد 25 متر است که این نیمکره در قسمت ورودی خود 5/2 متر عقبنشینی می کند تا فضای ورودی آن شکل بگیرد محراب نیز از فرو رفتگی یک لایه از این نیمکره شکل میگیرد که با خطوط مثلث و کوفی مزین شده است.
مناره مسجد وادی سبز، فرم استوانهای شکلی دارد که بر بلندای آن مخروطی مستقر شده است و به وسیله مقرنسهای تغییر یافته ایرانی، قطر آن در ماذنه افزایش یافته و یک بالکن برای موذن بوجود آورده است این مقرنسها دارای فیبر نوری هستند که در شب مناره را نور باران میکند بر بلندای مازند سیستم صوتی در 4 جهت تعبیه شده است.
ترکیب منارهها در فرم کلی مسجد براساس تناسبات طلایی طراحی شده است.
مصالح بکار رفته سفید رنگ است که به زعم معمار آن، نماد مرگ است و نیمی از گنبد مسجد بر روی آب ساخته شده که نمادی از حیات و زندگی است.
انتهای پیام/ اس