محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به طراحي فرايند اندازه گیری برون تنی قدرت اثر مهار کنندگان اروماتاز ، با استفاده از رده سلولی سرطان کبد (HepG2) و کیت الیزای استرون شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، يکي از محققان اين طرح در اين زمينه اظهار داشت :‌ اختراع حاضر شامل ارائه روشي براي ارزيابي برون تني (سلولي) قدرت اثر مهاركنندهاي آنزيم آروماتاز مي باشد و در این روش از رده سلولي سرطان كبد انساني (HepG2) و كيت الايزاي استرون به منظور ارزيابي استفاده شده است.

دکتر فرزين هادي زاده هم چنین افزود: سلول هاي HepG2 استفاده شده در اين اختراع به ميزان زيادي آروماتاز را بيان مي كنند و با اضافه کردن آندرستنديون (سوبسترا) به محيط كشت سلولي، آروماتاز آن را به استرون (فرآورده) تبديل مي كند.

وی تصريح کرد:‌ در صورت اضافه كردن مهاركننده آروماتاز به محيط كشت، ميزان استرون توليدي كاهش مي يابد و با ارزيابي استرون توليد شده به وسيله كيت الايزاي استرون در غلظت هاي مختلف مهار كننده، قدرت اثر مهاركننده مشخص مي شود.

اين محقق برجسته دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بیان اینکه این روش برای ارزیابی داروهای جدید مهار کننده آروماتاز کاربرد دارد، افزود: این داروها بطور بالقوه در درمان سرطان سینه در خانم های یائسه قابل استفاده هستند و تحقیقات زیادی بر روی آنها در حال انجام است.

گفتنی است اين تحقيق به همت دکتر فرزين هادي زاده ، دکتر جواد بهروان ، دکتر بي بي فاطمه کلالي نيا و دکتر محمد جويا از اعضاء هيات علمي دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد و مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی به اجرا و با شماره ثبت 79464 در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسيده است/س.

 

برچسب ها: محققان ، علوم ، پزشکی ، سرطان ، کبد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.