رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

عطر و طعم توتون و تنباکو، محرک اصلی جوانان برای مصرف بیشتر قلیان است

کاظم ندافی گفت: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباكو و عدم اجازه توليد و واردات اينگونه مواد، انگيزه مصرف قليان در بين جوانان را كاهش مي دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به این که در حال حاضر هیچ خلا قانوني در مورد جلوگیری از مصرف قلیان در جامعه وجود ندارد، گفت: طبق تبصره يك ماده 13 قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات و ماده 7 آيين نامه اجرايي آن هرگونه استعمال دخانيات دراماكن عمومي ممنوع اعلام شده است و بر اساس مصوبه اخير هيات دولت، براي متخلفين پرداخت  22 تا 43 هزار تومان جريمه در نظر گرفته شده است.

به گفته کاظم ندافی مسئوليت اجرای ممنوعيت "استعمال دخانيات" در اماكن عمومی، طبق ماده 8 آيين نامه بر عهده مديران و كارفرمايان و متصديان اين اماكن است. همچنین قهوه خانه ها  طبق بند 8 ماده يك آيين نامه اجرايي قانون جزء اماكن عمومی محسوب می‌شوند و اجرای ضوابط مربوط به اماكن عمومی در اين مكان‌ها الزامی است.

وی توضیح داد: همچنين در ماده 11 قانون برای" فروشندگان و عرضه كنندگان دخانيات" به استثنای اماكن مشمول ماده 7 قانون نيز 215 هزار تومان تا 13 ميليون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.  

ندافی با اشاره به این که متولی اجرای قانون در اماكن عمومی طبق ماده 14 آيين نامه قانون، بازرسان بهداشت و اصناف هستند، ادامه داد: مصرف قليان يك تفريح نيست و نبايد به عنوان وسيله‌ای براي پركردن اوقات فراغت جوانان محسوب شود. ضمن این که مطالعات بسيار زيادی در اين زمينه انجام شده و مخاطرات مصرف اين ماده دخانی به كرات به اطلاع عموم مردم رسانده شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که برخلاف بسياری از عقايد و باورهای سنتی، دود منتشره از قليان حاوی مقادير بی شماری مواد سمی است، گفت: اين مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ريه، بيماريهای قلبی عروقی و ساير بيماريها شناخته شده اند. همچنین نيكوتين موجود در دود حاصل از مصرف قليان همانند ساير مواد دخانی اعتيادآور بوده و مصرف متناوب آن ايجاد وابستگي می‌کند.

 ندافی خاطرنشان کرد: علاوه بر اين به دليل مصرف مشترك، قليان موجب بيماريهای مسری از جمله سل، هپاتيت، تبخال و غيره می‌شود. با اين وجود متاسفانه هنوز تعداد زيادی از خانواده ها آگاهی لازم در مورد خطرات مصرف قليان نداشته و به همين دليل از مصرف آن توسط جوانان خود ممانعت به عمل نمی‌آورند و متاسفانه حتی گاهی اوقات با آنها همراهی هم می‌كنند.

وی با تاکید بر این که از بعد فرهنگی بايد روی مهارتهای جوانان در خصوص نه گفتن به تعارف اولين مصرف مواد دخانی كار كرد، ادامه داد: در اين زمينه  خانواده ها نقش موثری دارند. علاوه بر این راه اندازی و استمرار بسيج اطلاع رسانی در خصوص ارتقاء آگاهي عموم از مضرات استعمال قليان لازم است كه رسانه‌ها در اين زمينه می‌توانند نقش موثری ايفا كنند. آموزش در مدارس، دانشگاه ها  و ساير گروه‌های هدف نیز از راه‌كارهای موثر در امر كاهش مصرف اين مواد  است.

ندافی با اشاره به این که ايجاد تسهيلات لازم ورزشی- فرهنگی برای استفاده جوانان در اوقات فراغت از مهمترين راهكارهايی است كه می‌تواند در جايگزينی مصرف قليان موثر باشد، افزود: حذف طعم و عطر انواع توتون و تنباكو و عدم اجازه توليد و واردات اينگونه مواد، انگيزه مصرف قليان در بين جوانان را كاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: پس در كنار فراهم نمودن امكانات لازم برای جايگزينی تفريحات سالم، می بايست اقدامات قانونی برای ممانعت از واردات و توليد تنباكوی طعم دار به عمل آورد. چون اضافه كردن اي گونه افزودنی‌ها برای ملايم كردن دود مصرفی، از ترفندهای صنايع دخانی برای ايجاد وابستگی نيكوتين در بین مصرف کنندگان است.



انتهای پیام/
برچسب ها: توتون ، تنباکو ، قلیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار