روغن زیتون، غذاهای گیاهی و گوشت کم، رژیم غذاهای مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دانشمندان معتقدند که غذاهای مدیترانه‌ای با فشار خون بالا مبارزه می‌کنند. این دانشمندان ادعا می‌کنند که یک مکانیزم جالب در پس این رژیم غذایی وجود دارد. 
 
با بررسی بر روی موش‌های ازمایشگاهی، محققان انگلیسی و آمریکایی دریافتند که چربی‌های اشباع نشده (که در غذاهایی مانند روغن زیتون وجود دارد) و نیتریت و نیترات که مقدار قابل توجهی در سبزیجات سبز پر برگ وجود دارد در تخفیف فشار خون موش‌ها تاثیر بسزایی دارد. 
 
دانشمندان فرایندی را بررسی کردند که بواسطه آن چربی‌های اشباع نشده با نیتریت و نیترات ترکیب شده و اسیدهای چرب نیترو را بوجود می‌آورند. اسید های چرب نیترو مانع از فعالیت آنزیمی اپوکسید هیدرولاس ( قابل حل در چربی است)، می‌شود و نتیجه این است که فشار خون کاهش می‌یابد. 
 
به گفته دانشمندان فشار خون بالا رایج ترین مشکل دستگاه گردش خون است که 32 درصد مردم استرالیا به آن مبتلا هستند. 
 
فشار خون بالا مهمترین فاکتور برای ظهور بیماری‌های قلبی و عروقی است که صدمات جبران ناپذیری به بار می‌آورد. 

دانشمندان برای اینکه ببینند که این آنزیم چگونه کار می‌کند و چگونه فشار خون را کاهش می دهند موش‌هایی را بوجود آوردند که فشار خون بالایی دارند و این آنزیم هم در این موش با  اسید چرب نیترو از بین نمی‌رود. 

دانشمندان می‌گویند: زمانی که به موش‌ها چربی‌های غیر اشباع و همچنین نیترات و نیتریت خورانده شد ملاحظه گردید که این "آنزیم اپوکسید هیدرولاس" در موش‌های وحشی از بین رفت ولی در موش‌های اصلاح شده از بین نرفت. موش‌های وحشی علایمی را نشان دادند که فشار خونشان پایین آمد ولی موش‌های اصلاح شده این علایم را نشان ندادند. زیرا ما کاری کردیم که این آنزیم قطع نشود تا بتوانیم اثرات آن را بررسی کنیم. 
 
پژوهشگران می‌گویند ما فکر می‌کنیم که این کار مهمی بود. زیرا این شواهد قانع کننده‌ای در سطح مولکولی دارد که چگونه ترکیبات کلیدی رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و با آن مقابله کند. 
 
لازم به ذکر است که روغن زیتون و غذاهای گیاهی و استفاده گاه و بیگاه از ماهی و جوجه، و مصرف کم گوشت قرمز غذاهای مدیترانه‌ای را تشکیل می دهد. 
 
فشار خون بالا یک فاکتور خظرناک برای بقیه بیماری‌ها نیز هست. 
 
علاوه بر  این گروهی از دانشمندان، هم اخیرا نشان دادند که چگونه رژیم غذایی مدیترانه‌ای تاثیر مثبت روی کاهش فشار خون دارد. همچنین تحقیقات آنها نشان داد که این رژیم غذایی می‌تواند با کاهش خطر بیماری‌های قلبی ارتباط داشته باشد و انسان را از بیماری آلزایمر ، دیابت و بسیاری از سرطانها محافظت کند. همچنین این رژیم کلسترول را کاهش می‌دهد و آرتریت روماتیسمی را بهبود می‌دهد. 


انتهای پیام/

برچسب ها: آلزایمر ، دیابت ، فشار خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار