استاندار اردبیل به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی و سرمایه‌گذاران در استان توصیه کرد با توجه به بهره پایین تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی از این منابع استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ مجید خدابخش امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار داشت: در وضعیت بانکی و پرداخت تسهیلات در چند سال اخیرمی‌بینیم که بیش از 40 درصد منابع بانک‌ها به سمت مسکن مهر سوق پیدا کرده و در کنار آن پرداخت تسهیلات در قالب بنگاه‌های زودبازده و خوداشتغالی توان بانک‌ها را به حداقل کاهش داده است.

وی گفت: به دلیل برگشت نخوردن این منابع که تکلیف آنها نیز هنوز مشخص نیست اکثر بانک‌های عامل در ترزیق منابع دچار مشکل هستند و از سوی دیگر نیز باید به تعهدات خود در قبال سپرده‌گذاران و پرداخت سود بانکی عمل کنند که این وضعیت ایجاب می‌کند ما از دو راه به کمک تولیدکنندگان بشتابیم.

رئیس شورای اداری استان اردبیلتصریح کرد: یکی از این راه‌ها تامین اعتبار وجوه اداره شده و دیگری پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی است که می‌تواند بهترین کمک کار تولیدکنندگان و صنعتگران باشد.

خدابخش مهم‌ترین وظیفه مسئولان و مدیران را در ارتقای اثربخشی خطیر و حساس بیان کرد و ادامه داد: روش‌های متفاوتی در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و همچنین حمایت از طرح‌های تولیدی به شکل ایجابی و توسعه‌ای وجود دارد که امیدواریم در این زمینه مشکلات و چالش‌ها به حداقل برسد.

وی با یادآوری اینکه پرداخت تسهیلات از طریق این صندوق با بهره بانکی بالا به صلاح و صرفه واحدهای تولیدی و اقتصادی نیست، افزود: هر چند این صندوق در هر سه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری تسهیلات پرداخت می‌کند اما به دلیل آن‌که این صندوق هیچ جنبه بنگاه‌داری و سیستم بانکی ندارد نباید در پرداخت تسهیلات با نرخ مصوب بانک‌ها اقدام کرده و با سرمایه‌گذاران با این وضعیت برخورد کند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه پرداخت تسهیلات از طریق بانک‌ها و صندوق توسعه ملی در شرایط کنونی مطلوب نبوده و رضایت‌بخش به نظر نمی‌رسد، گفت: به یک حرکت جدی و تحول اساسیبرای رفع مشکلات و آسیب‌ها و حمایت واقعی از پروژه‌های بزرگ نیازمندیم و انتظار داریم که با پایین آمدن بهره‌های بانکی بهحداقل از طریق صندوق توسعه ملی سرمایه در گردش و نقدینگی واحدها تامین شود.

خدابخش با یادآوری اینکه طرح‌های صنعتی و تولیدی استان و همچنین بخش‌های گردشگری و کشاورزی از طریق بانک‌ها باید برای برخورداری از این تسهیلات وارد شوند، تصریح کرد: هر چند اولویت با صنایع نفت و گاز به شکل تخصصی و فراوان است اما امیدواریم واحدهای بزرگ استان نیز بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، صندوق ، توسعه ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.