بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 10  سوره حجرات
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَینَ أَخَوَیکمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ
همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند، پس میان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتی برقرار کنید و از خدا پروا کنید تا مورد رحمت قرار گیرید.


* این آیه، رابطهٔ مؤمنان با یکدیگر را همچون رابطهٔ دو برادر دانسته که در این تعبیر نکاتی نهفته است، از جمله:
الف) دوستی دو برادر، عمیق و پایدار است.
ب) دوستی دو برادر، متقابل است، نه یک سویه.
ج) دوستی دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه‌های مادی و دنیوی.
د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه‌اند وبازوی یکدیگر.
ه) اصل و ریشه دو برادر یکی است.
و) توجّه به برادری مایهٔ گذشت و چشم‌پوشی است.
ز) در شادی او شاد و در غم او غمگین است.

* امروزه برای اظهار علاقه، کلمات رفیق، دوست، هم شهری و هم وطن بکار می‌رود، امّا اسلام کلمه برادر را بکار برده که عمیق‌ترین واژه‌هاست.
* رابطه برادری، در گرو ایمان است. (مسائل اقتصادی، سیاسی، نژادی، جغرافیایی، تاریخی و... نمی‌تواند در مردم روح برادری به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة»
جانِ گرگان و سگان از هم جداست       متّحد، جان‌های شیران خداست
* برادری بر اساس ایمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نیست. «انما المؤمنون اخوة»
*هیچ کس، خود را برتر از دیگران نداند. «اخوة» (آری، میان والدین و فرزند برتری است، ولی میان برادران، برابری است.)
 * برای برقراری صلح وآشتی، از کلمات محبّت‌آمیز و انگیزه‌آور استفاده کنیم. «اخوة فاصلحوا»

 * جلوگیری از نزاع و اقدام برای اصلاح و برقراری صلح، وظیفهٔ همه است، نه گروهی خاص. «فاصلحوا»
 * اصلاح کننده نیز خود را برادر طرفین درگیر بداند. «فاصلحوا بین أخویکم»
 * اصلاح و آشتی دادن، آفاتی دارد که باید مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه»
 * صلح و صفا، مقدّمهٔ نزول رحمت الهی است. «فاصلحوا... ترحمون»
 * جامعه بی‌تقوا، از دریافت رحمت الهی محروم است. «اتقوا اللّه لعلّکم ترحمون»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار