مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری ایلام در نشست با سرمایه گذاران حوزه گردشگری حج و زیارت کشور گفت: 18 میلیون و 646 نفر از ابتدای راه اندازی مرز بین المللی مهران در سال 85 تاکنون از این خروجی بین المللی تردد کرده اند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ حیدر نعمتی با اعلام این خبر گفت:  مرز مهران بر اساس اعلام آمار رسمی گمرک ایران پس از مبادی ورودی و خروجی «قشم» و «فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)» از نظر تردد مسافر در جایگاه سوم قرار دارد.
وی با بیان اینکه  تردد زوار و مسافر بر اساس آمار موجود سال 92 در مقایسه با سال 91 با افزایش قابل توجه ای مواجه بوده افزود: این مرز اکنون به مهم ترین مرکز صادرات کالا و خدمات به عراق نیز تبدیل شده و سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار کالا از مهران به این کشور صادر می شود.
نعمتی یادآور شد: نزدیک به 12 میلیون تن انواع کالای غیرنفتی از سال 82 تا پایان سال گذشته از مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شده که 69.5 درصد آنها تجاری، 4.2 درصد پیله وری و 26.3 درصد سایر گمرکات بوده است.
وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت های ویژه استان به خصوص در مرز مهران توانمندی های گردشگری است که اکنون با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری ایلام تاکید کرد: گردشگری سلامت نیز یکی از مباحث قابل توجه در کشور است که به دلیل پایین بودن هزینه «جراحی چشم» در بیمارستان های ایلام در مقایسه با کشور عراق با استقبال زیادی مواجه می شود.
نعمتی اضافه کرد: همچنین با توجه به شیعه نشین بودن استان های عراقی هم مرز با ایلام مقام های این استان ها آمادگی خود را برای توسعه فعالیت های گردشگری مشترک اعلام کرده اند.
وی گفت: تکمیل زیر ساخت های مرزی یکی از نیازهای شهرستان مهران است که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.
وی از اعلام آمادگی مدیران استان برای استقبال از سرمایه گذاران و احداث مجتمع های فرهنگی و رفاهی خبر داد و افزود: مجموعه مدیران کلان استان و دستگاه های اجرایی همه پای کار بوده و خواهان توسعه ایلام در بخش های مختلف به ویژه گردشگری هستند.
استان ایلام با کشور عراق 430 کیلومتر مرز مشترک دارد که از این مقدار 220 کیلومتر در حوزه شهرستان مهران قرار گرفته است.
سال 1382 و با برچیده شدن رژیم بعث عراق ، فعالیت پیله وری در این مرز به صورت رسمی آغاز و با پیگیری مسوولان استان هیات دولت در سال 1385 با تبدیل مرز رسمی مهران به مرز بین المللی تجاری موافقت کرد.
این خروجی بین المللی اکنون از مهم ترین کانون های تردد زوار و مسافر و صدور کالا به کشور عراق به شمار رفته و اهمیت آن برای مقام های دو کشور روز به روز بیشتر می شود./س
 
 
 
 
 
برچسب ها: تردد ، مسافر ، مرز مهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.