در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

خالد القدومی: کشورهای عربی فلسطین را از لوح خبرهای اصلی دنیا پاک کردند/ رویوران: آرمان‌گرایی در سطح منطقه از بین رفته است + فیلم و تصاویر

یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که فلسطین مهمترین خبر رویارویی در جهان اسلام است گفت: متاسفانه آرمان‌گرایی در منطقه تا حد بسیار زیادی از بین رفته و باید آرمان‌گرایی در سطح مسلمانان دوباره زنده شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما "حسین رویوران" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و "خالد القدومی" نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران شب گذشته(11 تیرماه) به بررسی دور تازه بحران آفرینی رژیم صهیونیستی در فلسطین پرداختند.  
 
"خالد القدومی" در ابتدا و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا رژیم صهیونیستی با چنین سبک و قساوت قلبی اقدام به جنایت می‌کند گفت: جوان 16 ساله‌ای که به هیچ گروه مقاومتی وابستگی نداشت متاسفانه مورد شهادت قرار گرفت به گونه‌ای که این جوان فقط نماز می‌خواند و روزه می‌گرفت.
 
وی با اشاره به "هلوکاست فلسطینیان" و آتش زدن آن‌ها در کوره‌های آتش افزود: این جوان همیشه در کارهای عمومی بسیج‌وارانه وارد عمل می‌شد.  
 
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران با بیان این که صهیونیست‌ها باز دوباره در ماه مبارک رمضان اقدام به انجام جنایت‌های وحشی‌گرایانه کردند ادامه داد: متاسفانه نهادهای بین‌المللی در قبال جنایات صهیونیست‌ها سکوت کردند و به دفاع از آنان می‌پردازند.   
 
*فلسطینیان با حیوانات پستی دست و پنجه نرم می‌کنند


خالد القدومی با اشاره به این که مردم جهان باید به پا خیزند و از خواب بیدار شوند گفت: فلسطینیان با حیوانات پستی دست و پنجه نرم می‌کنند به گونه‌ای که جهانیان باید سیاست‌های خود را در مقابل صهیونیست‌های جنایتکار تغییر دهند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واکنش مقاومت نسبت به بخشی از فلسطینیان که عکس العملی از خود نشان نمی‌دهند چیست ادامه داد: بیش از 66 سال است که نهادهای بین‌المللی در قبال فلسطین موضع خشک و خالی داشتند به گونه‌ای که مواضع آن‌ها ملموس نیست و پیگیری را از جانب آن‌ها شاهد نیستیم.  
 
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران با تاکید براینکه آمریکا تمام قد در برابر اسرائیل ایستاده است خاطر نشان کرد: آمریکا و هم پیمانانش از رژیم صهیونیستی همواره دفاع می‌کنند.  
 
خالد القدومی با بیان این که آشتی فلسطینیان و نزدیک شدن فتح و حماس دقیق نیست افزود: ما به عنوان حماس هیچ گاه فتح نخواهیم بود و آن‌ها هم به عنوان فتح هیچ گاه حماس نمی‌شوند.  
 
وی با اشاره به توافق نامه سازش میان فتح و حماس گفت: آب و روغن هیچ گاه با هم یکی نمی‌شود.  
 
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران با بیان این که ما مجبور هستیم با فتح آشتی کنیم ادامه داد: از سال 2006 برنامه کاری داشتیم که باید به آن دست یابیم.  
 
خالد القدومی با تاکید براینکه مقاومت پابرجاست اظهار داشت: سازمان آزادی بخش فلسطین آزاد است.  
 
وی با بیان این که از سال 1990 تاکنون نتیجه‌ای از گروه سازش نگرفته‌ایم گفت: نزدیکی ملموسی را میان فتح و حماس شاهد نیستیم.
 
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران با اشاره به این که حکومت "محمود عباس" در قبال جنایات صهیونیست‌ها ساکت مانده است افزود: متاسفانه محمود عباس ربوده شدن جنایتکاران صهیونیستی را محکوم می‌کند پس باید بگوییم که محمود عباس چگونه می‌تواند جلوی تمام جهان اسلام بایستد و بگوید باید جنایتکاران را محکوم کرد.
 
خالد القدومی با اشاره به گفته‌های "ابومازن" مبنی براینکه باید حکومت نتانیاهو عدالت را رعایت کند خاطر نشان کرد: چگونه می‌توان از صهیونیست‌ها انتظار عدالت را داشته باشیم این در حالی است که امروزه محمد حسین جوان فلسطینی به طرز فجیعی به شهادت می‌رسد بدون آن که عکس العملی را از سوی محمود عباس شاهد باشیم.  
 
*بسیاری از کشورهای عربی فلسطین را از لوح کشورهای دنیا پاک کرده‌اند 


وی با بیان این که شهرک نشینان صهیونیست جسد این جوان فلسطینی را می‌سوزانند افزود: چرا محمود عباس این اقدام شهرک نشینان صهیونیستی را محکوم نمی‌کند.
 
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران افزود: بسیاری از کشورهای عربی فلسطین تعمدا یا سهوا از لوح خبرهای اصلی دنیا پاک کرده‌اند افزود: مقاومت معتقد است که از نهر تا بحر متعلق به فلسطین است.

خالد القدومی نماینده جنبش مقاوت اسلامی حماس در تهران در پاسخ به سوال دیگری که مبنی بر اینکه از کشورهای اسلامی چه انتظاری برای نجات فلسطین دارد گفت: مقاوت اسلامی باید تقویت شود و فلسطین در صدر خبرها قرار بگیرد.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب‌های اسلامی ادامه داد دیکتاتورها با بیداری‌های اسلامی به حاشیه رفتند.
 
خالد القدومی با اشاره به اینکه جریان‌های قدرت، سلطه و استکبار نمی‌خواهند مردم فلسطین مستقلانه زندگی کنند افزود: استکبار جهانی نمی‌خواهد فلسطینیان به عنوان یک امت دارای موضع محوری باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در مسیر خوبی قرار گرفتیم تصریح کرد: در این مسیر تاریکی و چالش است که باید از آنها بگذریم.

نماینده حماس در تهران با بیان اینکه شکاف‌ها را باید کم کرد اظهار داشت: باید توافق بر اساس طرح و برنامه امت باشد زیرا  تنها طرحی که همه امت اسلامی به آن توافق کردند موضوع فلسطین و قدس است.

خالد القدومی با بیان اینکه طرح‌های خود را الویت بندی کنیم افزود: هر شهروندی نیاز به خوراک و رفاه دارد اما باید الویت اصلی شهروندان امنیت باشد.
 
وی با اشاره به اینکه هویت ما در جهان اسلام است گفت: دشمن به دنبال اسلام است به گونه‌ای که تجاوزات فقط در فلسطین نیست، همچنین برنامه واحدی برای پیروزی مقاومت داشته باشیم.

خالد القدومی با اشاره به اینکه همه باید یکی شویم و در وحدت قرار بگیریم اظهار داشت: باید برنامه عملی را در اوضاع میدانی ایجاد کنیم.
 
*انتفاضه سوم در زمان مورد نظر رخ خواهد داد


وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها تابع سیاست‌های خاص خود هستند افزود: متاسفانه رسانه‌ها واقعیت‌ها را منعکس نمی‌کند به گونه‌ای که واقعیت‌ها در حق فلسطینیان مورد تحریف قرار گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه صهیونیست‌ها از هوا و زمین شهرهای فلسطینیان را مورد هدف قرار می‌دهند بیان کرد: در ساعت‌های اخیر 40 زخمی در شهرهای محاصره شده داریم.

نماینده حماس در تهران تاکید کرد: به انتفاضه خواهیم رسید و انشاءالله در زمان مورد نظر انتفاضه سوم رخ خواهد داد.

*جهانیان در برابر جنایت صهیونیست‌ها کور شده‌اند

 
وی با تاکید بر اینکه جهانیان در برابر جنایت‌های بشری صهیونیست‌ها کور شده‌اند افزود: مردم فلسطین آگاه، بیدار و زنده هستند به طوری که هر روز برای گرفتن حقوق خود قربانی تقدیم می‌کنند.
 
نماینده جنبش حماس در تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقاومت اسلامی برای آینده  چه برنامه‌ای دارد خاطرنشان کرد: برنامه اول مقاومت ایجاد وحدت در جهان اسلام است و باید افراطی‌گری مذهبی را کنار بگذاریم وبرای یاری رساندن به قدس کمک کنیم.

وی همچنین افزود: فلسطینیان به جوش و خروش افتاده‌اند زیرا آنها به دنبال بازگرداندن عزت جهان اسلام هستند.

*مردم فلسطین با نزدیک نیم قرن ناامیدی زندگی کردند

"حسین رویوران" کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا رژیم صهیونیستی این مقطع را برای آغاز دور تازه بحران آفرینی در فلسطین انتخاب کرده است گفت: در دهه گذشته جنبش‌های مقاومت لبنان و فلسطین موفق شدند تضاد با اسرائیل را تعریف کنند به طوری که سه جنگ بزرگ 8، 22و 33 روزه را تعریف کردند.
 
وی با اشاره به این که این سه پیروزی امید را به دل مردم باز گرداند افزود: متاسفانه مردم فلسطین با نزدیک نیم قرن ناامیدی زندگی کردند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا  با اشاره به این که عده‌ای تضاد را به جهان اسلام منتقل کرده‌اند ادامه داد: تغییر تضاد یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که جهان اسلام با آن درگیر است.
 
رویوران با بیان این که غفلت نسبت به فلسطین صورت گرفته اظهار داشت: اسرائیل زمانی که جهان اسلام درگیر تضادهای داخلی بود آزادانه به کارهایش می‌پرداخت.
 
وی با اشاره به این که اسرائیل 11 هزار فلسطینی را ربوده است و در زندان‌ها نگه داری می‌کند گفت: اسرائیلی‌ها به دلیل ربوده شدن سه نظامی‌شان قیامت برپا کرده‌اند.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که اسرائیل بر علیه فلسطینیان جنایت‌های وسیعی می‌کند افزود: تاکنون اسرائیل نزدیک 620 نفر را بازداشت کرده است به گونه‌ای که بیش از 25 نفر از نمایندگان مجلس فلسطین را در اسارت خود قرار داده است.
 
رویوران با اشاره به این که دولت محمود عباس در قبال جنایات صهیونیست‌ها سکوت کرده گفت: محمود عباس ربایش سه نظامی اسرائیلی را محکوم کرده است این در حالی است که دولت محمود عباس اقدام به محکوم کردن 25 نماینده مجلس نکرده است.
 
وی با اشاره به این که اسرائیل بسیاری از فلسطینیان را بازداشت و شکنجه کرده است ادامه داد: اسرائیل تاکنون 2، سه هزار خانه را بازرسی کرده و همه خانه‌ها را ویران ساخته است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که آمریکا و قدرت‌های بین‌المللی مردم را در شهادت این جوان فلسطینی به خویشتن‌داری دعوت می‌کند گفت: متاسفانه در عرصه بین‌المللی برخوردی با این مسئله نشده است.  
 
رویوران با اشاره به این که جنایت‌های اسرائیل قابل پیگیری است افزود: متاسفانه نهادهای بین‌المللی اقدام به پیگیری جنایت‌های اسرائیل نمی‌کنند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا از فلسطینیان دفاع صورت نمی‌گیرد خاطر نشان کرد: اگر گروه‌های تکفیری به فلسطینیان پول می‌دادند شرایط به گونه‌ای دیگر بود.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: متاسفانه برخی به صورت آشکار با فلسطینیان هستند و برخی دیگر از زیر میز با اسرائیل هم صدا و هم نوا هستند.  
 
رویوران با بیان این که اتحادیه عرب از سال 1947 تاسیس شده است گفت: اتحادیه عرب قبل از اتحادیه اروپا تاسیس شده است اما این در حالی است که تاکنون این اتحادیه هیچ کاری در قبال فلسطینیان انجام نداده است.
 
وی با اشاره به این که اتحادیه عرب تاکنون حتی یک گام هم در جهت هم‌گرایی برنداشته است ادامه داد: در دو سه سال اخیر اتحادیه عرب به یک سازمان خرید و فروش شده تبدیل شده است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اتحادیه عرب را سازمان فشل شده دانست و عنوان کرد: این سازمان هیچ ارزشی ندارد و باید تاسف خورد که چنین نهادی با چنین سابقه تاکنون نتوانسته به حمایت از فلسطینیان بپردازد.
 
رویوران با اشاره به این که اتحادیه عرب حتی یک گام در جهت آزادی فلسطین برنداشته است افزود: متاسفانه در کشورهای عربی فلسطین در اولویت قرار ندارد و این مشکل جدی به حساب می‌آید.  
 
*فلسطین مهمترین خبر رویارویی جهان اسلام است

وی با تاکید براینکه تا زمانی که فلسطین تبدیل به اولویت اول نشود رفتارهای جنایتکارانه صهیونیست‌ها تکرار خواهد شد گفت: فلسطین مهمترین خبر رویارویی در جهان اسلام است.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اگر جهان اسلام را یک واحد جغرافیایی فرض کنیم معمولا اکثر تنش‌ها را در اطراف آن می‌بینیم.  
 
رویوران اسرائیل را خطرناک‌ترین موجود دانست و گفت: اسرائیل قلب تپنده اسلام را مورد تهدید قرار داده است.
 
وی با اشاره به این که بسیاری از سردمداران کشورهای عربی دستانشان در دستان اسرائیل است افزود: سردرمداران کشورهای عربی دیدارهای زیادی با اسرائیل داشته‌اند به طوری که بعضی از مقامات صهیونیستی ادعا کردند که میان آن‌ها با سردرمداران کشورهای عربی هماهنگی‌هایی در حال شکل گیری است.
 
*آرمان‌گرایی در سطح منطقه از بین رفته است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تاکید براینکه آرمان گرایی در سطح منطقه تا حد زیادی از بین رفته است گفت: باید آرمان‌گرایی در سطح مسلمانان دوباره زنده شود.  
 
رویوران با اشاره به شبکه‌های قدرتمند الجزیره و العربیه افزود: این دو شبکه در دو سال اخیر عملا فلسطین را از خبرهایشان کنار گذاشته‌اند و به موضوعات دیگر می‌پردازند.  
 
وی با بیان این که فلسطین عملا از صدر خبرها محو شده است گفت: نسل جدید رسانه‌ای وارد عمل شده به گونه‌ای که فلسطین برای آن‌ها در اولویت قرار ندارد.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که روزانه هزاران اتفاق و خبر در فلسطین رخ می‌دهد گفت: صهیونیست‌ها در قبال سه نفر نظامی بازداشت شده از سوی فلسطینیان 300 نفر را می‌کشند این در حالی است که شاهد هستیم از این کشتارها در رسانه‌ها خبری منعکس نمی‌شود.  
 
رویوران با اشاره به این که در فلسطین خبرهای بسیار دردناکی وجود دارد افزود: برای جابه جایی از یک روستا حدود 5 ساعت زمان نیاز است این در حالی است که این مسیرها بسیار کوتاه است و می‌توان آن‌ها را در مدت زمان کمی طی کرد اما به دلیل پست‌های بازرسی سهلوت در امور صورت نمی‌گیرد.  
 
وی با اشاره به این که از اول ماه مبارک رمضان اسرائیلی‌ها مانع از انتقال کالا به مناطق مورد نظر شده‌اند افزود: غزه از سال 2007 تاکنون محاصره شده است این در حالی است که یک میلیون و نیم انسان در آن منطقه زندگی می‌کنند و نیازمند غذا هستند.  
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که خبرهای بسیار زیادی در فلسطین است افزود: متاسفانه رسانه‌های فلسطین را از اولویت خبرهای خود برداشته‌اند.
 
*روز قدس، روز بیعت با فلسطین

رویوران با تاکید براینکه حساسیت مردم باید نسبت به تحولات فلسطین بالا برود گفت: بسیاری از مردم آگاه به دنبال خبر هستند.
 
وی با اشاره به این که بسیاری از دولت‌های عربی به فلسطین کمک نمی‌کنند ادامه داد: متاسفانه دولت‌های عربی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که امام خمینی(ره) روز قدس را نامگذاری کردند تا همه ملت‌ها به دفاع از فلسطینیان بپردازند افزود: روز قدس روز بیعت با فلسطین و آرمان با جهان اسلام است.  
 
رویوران با تاکید براینکه باید آرمان اسلامی فراگیر شود گفت: اگر این مسئله اتفاق بیفتد معادله تغییر می‌کند.
 
وی با اشاره به این که در غرب سلطه صهیونیست‌ها و رسانه‌ها قطعی شده، خاطرنشان کرد: فراگیر کردن آرمان‌های امت می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار