افغانستان کشور اسلامی رنج دیده ایست که سالهای سال فاجعه جنگ و تروریسم را تجربه کرده است. هنوز مردم افغانستان دو مشکل اصلی و مهم در کنار مشکلات بسیار دیگر دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران در ادامه یادداشت روز چهارشنبه روزنامه اطلاعات در ستون محک آمده است: این دو مشکل، یکی فساد مالی در مجموعه حاکمیت و سران قدرتمند این کشور است و دیگری «امنیت» که هنوز مورد تهدید از سوی طالبان و دیگر تروریست ها و باندهای مسلح است.

5 سال پیش در حالیکه تهدیدهای طالبان شدت داشت، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انجام گرفت و مردم علیرغم تهدید به مرگ، پای صندوق های رأی رفتند. ماجرای معروف تقلب در انتخابات از سوی یاران حامد کرزای در آن زمان را به یاد دارید. رقیب کرزای دکتر عبدالله عبدالله با اعتراض به انجام انتخابات و در حالی که برای بسیاری تقلب در انتخابات اثبات شد، از ادامه رقابت انصراف داد تا به قول او، وحدت ملی استوار بماند! اکنون همان ماجرا (تقلب در انتخابات) در حال تکرار است. دکتر عبدالله عبدالله که در دور اول پیروز انتخابات شد و از احمدزی نفر دوم در دور اول فاصله بسیاری گرفت، حالا گمان می رود به خاطر تقلب در دور دوم انتخابات به نامزد شکست خورده مبدل شود.

دکتر عبدالله معتقد است اسنادی دارد که نشان می دهد در انتخابات دور دوم تقلب گسترده شده است. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 24 خرداد گذشته برگزار شد. چهار روز بعد از انجام انتخابات، عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد انتخابات اعلام کرد: «به دلیل این که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به خواسته های تیم او پاسخ مناسبی ارائه نکرده است، این تیم تمام روابط خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق در می آورد.»

در اعتراض دکتر عبدالله عبدالله دو اتهام علیه کمیسیون مرکزی انتخابات آمده است: اول، طبق اسناد در چند ایالت آراء تقلبی به نفع احمدزی به صندوق ها ریخته شده که ارقام آن بالای چند میلیون است. دوم، اعلام 7 میلیون رأی در دور دوم انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات باطل است، زیرا هیچ سندی ندارد. آقای عبدالله تقاضای ارائه اسناد برای اعلام 7 میلیون رأی دهنده کرده است. «حامد کرزای» تا اینجای کار اعتراض های دکتر عبدالله عبدالله را جدی نگرفته و با بی تفاوتی گفته است: «من قدرت را به رئیس جمهور جدید در روز پنجم عید سعید فطر می سپارم.»

التهاب در جامعه افغانستان علیه کمیسیون مرکزی انتخابات و تقلب در انجام آن شدت گرفته است.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله روز پنج شنبه نیز در دومین افشاگری خود از آنچه که تقلب در انتخابات 24 خرداد می خواند، دو فایل صوتی و تصویری را منتشر کردو با استناد به این اسناد مدعی شد در دو استان پکتیکا و میدان وردک تقلب سازمان یافته گسترده ای روی داده است. در فایل صوتی پخش شده عبدالمجید خوگیانی استاندار میدان وردک در مکالمه با یکی از فرماندهان ارتش افغانستان بر لزوم حمایت از قوم پشتون تاکید می کند. تصاویر ویدیویی نیز که توسط ستاد انتخاباتی عبدالله به نمایش درآمد نشان می داد که نظامیان افغان تعداد زیادی از صندوق های رأی را کشف و توقیف کرده اند که به نفع اشرف غنی احمد زی پر شده است. تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در سومین افشاگری خود، مکالمات تلفنی برخی اعضای کمیسیون برگزاری انتخابات و مقام های برخی استان های افغانستان را پخش کرد که در آن درباره لزوم ریختن آرا به نفع اشرف غنی احمد زی در صندوق های رأی تأکید می شد.

در همین حال، بزرگان قومی از ولایات «قندهار»، «پکتیا»، «پکتیکا»، «ننگرهار» و دیگر ولایات جنوبی و شرقی در این اعتراض شرکت کرده و خواهان رسیدگی به تقلب های انتخاباتی شدند. این افراد ادعا کردند که برخی مقامات دولتی در روز انتخابات از حضور ناظران تیم «اصلاحات و همگرایی» جلوگیری کرده و صندق ها را به نفع یک فرد مشخص پر کردند. عبدالله از کمسیون انتخابات خواسته بود تا وظیفه ضیاءالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه این کمیسیون را به تعلیق درآورد.

قرار است امروز چهارشنبه 11 تیر نتایج اولیه شمارش آراء از سوی ستاد مرکزی انتخابات اعلام گردد و نتیجه نهایی در پایان تیر ماه اعلام خواهد شد. اعتراض های خیابانی علیه تقلب در انتخابات علنی شده است. همه در انتظار اعلام نتایج اولیه در روز چهارشنبه (امروز) هستند. در حالیکه آمریکا همچنان درباره انتخابات افغانستان بی تفاوت است، دولت آلمان از نماینده سیاسی خود، خواسته است تا با هر دو نامزد انتخاباتی صحبت کند و بخواهد که افغانستان بعد از انتخابات به سوی آشوب و درگیرهای سیاسی سوق داده نشود.

این بار برای دکتر عبدالله عبدالله انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از 5 سال گذشته است که یکطرفه کناره گیری کرد. آقای عبدالله خود را پیروز انتخابات می داند و مجموعه هواداران او در سراسر افغانستان آماده اند تا آخر در کنار نامزد انتخاباتی خود باشند. اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، آینده نزدیک تحولات سیاسی در این کشور را نشان خواهد داد. فعلاً همه در انتظارند تا دورنمایی از اعلام نتیجه انتخابات آشکار گردد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار