پس از دو سال تلاش و کار گروهی، پیش نویس سند ملی فناوری‌های راهبردی آب به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحویل داده شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، روز سه شنبه 10 تیرماه سال جاری پیش نویس سند ملی فناوری‌های راهبردی آب که با تلاش دو ساله‌ی انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف و همکاری نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان هواشناسی، اساتید دانشگاه‌های کشور، متخصصین حوزه آب تدوین شده است به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارایه گردید.

بنا بر این گزارش، با توجه به اهمیت مسئله آب در کشور و وجود مشکلات و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، از سال1390 با امضای تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر گردید با تشکیل کارگروهی که همگی از متخصصان و کارشناسان مطرح این حوزه در کشور هستند به بررسی چالش‌های صنعت آب و سیاست‌های مواجه با خشکسالی بپردازند و با تهیه و تدوین این سند راهکارهایی را برای برطرف نمودن چالش‌های فناوری آب در کشور ارایه نمایند.

دکتر اعلم الهدی رییس انستیتو آب و انرژی دانشگاه شریف با اشاره به اهداف و مهم‌ترین ماموریت‌های این سند گفت: بهره‌گیری و توسعه فناوری‌های نوین متناسب با شرایط طبیعی، اقتصادی و اجتماعی کشور در جهت توسعه پایدار، به کارگیری فناوری‌های جدید برای افزايش آگاهی‌ها نسبت به شرایط بحراني، تحليل علت‌ها، عواقب و پيدا كردن راهكارها، سازگاري و تطبیق یافتن با چالش‌های آب از طریق ارائه و توسعه روش‌ها، تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید و بومي‌سازي شده، فرهنگ‌سازي و آموزش در جهت مشاركت مردمي، حمايت از نهادهاي مردمي، مهم‌ترین ماموریت‌هایی است که در سند ملی فناوری های راهبردی آب مطرح شده است.

وی چالش‌های موجود درفناوری آب کشور را در شش بخش عنوان نمود و در این خصوص گفت: چالش‌های اقتصادی، طبیعی، زیست محیطی، اجتماعی، مدیریتی و فنی چالش‌های اصلی آب هستند که در این سند به آنها پرداخته شده است.

دکتر اعلم الهدی با اشاره به اهمیت آب، انرژی و امنیت غذایی در پایان تأکید کرد؛ اجرایی کردن این سند و استفاده از آن در برنامه ششم توسعه کشور بسیار حایز اهمیت است و امیدواریم که سیاست گذاران و تصمیم گیران در حوزه علم و فناوری کشور از آن بهره جویند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار