خانه تاریخی آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی از چهره‌های برجسته دینی به منظور حفظ خانه مشاهیر یزد ثبت ملی شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت : مشاهیر دینی یکی از افتخارات فرهنگی هر منطقه محسوب می‌شوند که شناسایی و ثبت خانه‌های مشاهیر دینی نیز می‌تواند به عنوان یکی از مکان‌های فرهنگی اشاعه تشیع و تقویت رشد و بالندگی غنای فرهنگ دینی مبدل شود.
شرافت افزود : آیت الله حاج فقیه خراسانی یکی از چهره‌های دینی اواخر سده 13 و اوایل سده 14 بود که در محضر اساتیدی چون آیات عظام سید محمدکاظم طباطبایی یزدی و آخوند ملامحمدکاظم خراسانی بهره‌های علمی و معنوی فراوان برد و از اساتیدی برجسته‌ای چون آیات عظام حاج عبدالکریم حایری یزدی، سید ابوالحسن اصفهانی، آقا حسین قمی و میر سیدعلی مدرسی اجازه اجتهاد گرفت.
شرافت گفت : خانه تاریخی حاج فقیه خراسانی از بناهای اواخر قاجار محسوب می‌شود که گرچه الحاقاتی بدان اضافه شده است اما وجود اتاق‌های سه دری، پنجره‌های چوبی مشبک با طرح شمسه و کاربندی‌ها و رسمی‌بندی‌های زیبای آن، معماری خانه‌های سنتی کویر را تداعی می‌کند.
وی افزود :‌ عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت و آجر است و عناصر تزئینی در نماهای حیاط و هشتی‌ها در جبهه غربی یگانه تزئینات آن محسوب می‌شود.
خانه تاریخی شیخ فقیه خراسانی با زیربنای تقریبی 763 مترمربع، در بافت تاریخی شهر یزد محله گلچینان واقع در خیابان ایرانشهر کوچه ناجی، کوچه شیخ غلامرضا فقیه خراسانی قرار دارد که به شماره 31 هزار و 78 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد./ب
برچسب ها: ثبت ، ملی ، خانه ، فقیهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.