یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: زمان برداشتن تحریم‌ها از مهمترین موارد اختلاف نظر در مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دور ششم مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) با تدوین متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای به ریاست محمدجواد ظریف و کاترین اشتون قرار است از امروز 11 تیر ماه (دوم ژوئن) تا 29 تیر ماه (20 ژوئن) در شهر وین برگزار می‌شود.

در همین راستا "حسن بهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: آمریکایی‌ها بدون اینکه حق غنی‌سازی ایران را تثبیت کنند، این موضوع را پذیرفته‌اند ولی رژیم صهیونیستی معتقد است، ایران کلا نباید غنی سازی کند، نه 5 درصد و نه حتی کمتر!

وی در مورد اختلافات رژیم صهیونیستی و آمریکا اظهار داشت: صهیونیست‌ها 30 کلاهک هسته‌ای دارند و با پررویی تمام اصرار دارند که ایران کل تجهیزات هسته‌ای‌اش را جمع کند! در حالی که آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند ایران تاسیسات هسته‌ای را با محدودیت داشته باشد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه ایران از آذرماه در حال غنی‌سازی است و آمریکا همانند کاری که با آلمان، ژاپن یا برزیل کرد، مسئله را نادیده می‌گیرد، تاکید کرد: این یعنی دو طرف خط قرمزهای یکدیگر را به رسمیت شناخته‌اند و اگرچه طرف مقابل هنوز در متن عنوان نکرده ولی در عمل پذیرفته است که اصل غنی سازی اورانیوم خط قرمز ایران است.

وی موارد اختلافی ایران و 1+5 را که به صورت حدس و گمان در سطح رسانه‌ها مطرح شده، تعداد سانتریفیوژهای ایران، جدول زمانبندی شده‌ مربوط به لغو تحریم‌ها، اختلاف در مورد ذخایر اورانیوم، آینده رآکتور آب سنگین اراک و مسائل مربوط به فوردو برشمرد، و تاکید کرد: این موارد هیچ وقت به صورت قطعی از سوی طرفین مطرح نشده است.

بهشتی‌پور با بیان اینکه دو طرف در حال تلاش برای دستیابی به راهکارهایی برای حل این اختلافات هستند، اظهار داشت: برخی موارد محل اختلاف است و باید طی مذاکرات برطرف شود.

وی با اشاره به اختلاف در مورد چگونگی لغو تحریم‌ها تصریح کرد: زمان برداشتن تحریم‌ها از مهمترین موارد اختلاف نظر است که آیا همه آنها یک جا برداشته شود یا به تدریج! و این تدریجی بودن چقدر طول بکشد؟ یک سال باشد، دو سال، یا بیشتر؟

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها باید در مذاکرات دست از زیاده‌خواهی برداشته و خودشان را از جوسازی صهیونیست‌ها آزاد کنند، تاکید کرد: لابی صهیونیستی در کنگره بیشترین فشار بر آمریکا را وارد می‌کند تا این توافق به هیچ طریقی انجام نشود، اگر آمریکا بتواند خودش را از فشار لابی صهیونیستی رها کند می‌تواند با دست بازتری وارد گفتگو شده و تصمیم گیرد بنابراین یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها را در تصمیم‌گیری با تردید روبرو ساخته و مرتب زیاده‌خواهی می‌کنند، فشار لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا است.


وی غنی‌سازی بالای 20 درصد را مستلزم توجیه عنوان و تصریح کرد: مثلا اگر غنی سازی 40 درصد بخواهیم، باید برای کشتی‌های جنگی یا زیردریایی‌های خاص که با اتم کار می‌کنند باشد، و چون ما الان زیردریایی و کشتی مورد نظر را نداریم، اول باید بسازیم و سپس با انعقاد قرارداد، غنی سازی 40 درصد زیر نظر آژانس تولید شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تاکید بر اینکه رآکتور 40 مگاواتی اراک 8 برابر تهران است و جای هیچ نگرانی نیست، خاطرنشان کرد: ما انرژی مورد نیاز خود را تا 4 سال آینده تولید کرده‌ایم و بعد از 4 سال هم رآکتور اراک راه اندازی می‌شود و آن موقع دیگر به غنی سازی 20 درصد هم نیازی نداریم.

بهشتی‌پور در پایان گفت: غربی‌ها حداکثر چانه زنی را می‌کنند ولی ممکن است دقیقه 90 کوتاه بیایند، چنانچه قبلا هم کوتاه آمدند و به نظر نمی‌رسد که به دنبال به هم زدن کل روند باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات ، هسته ای ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار