اجرای 294 طرح آب و برق در خارج از کشور

قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: شرکت‌های ایرانی هم‌اكنون 70 پروژه مهم در خارج از کشور در دست اجرا داشته و 224 طرح را در کشورهای خارجی به پایان رسانده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،‌ اسماعیل محصولی قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل،‌ با اشاره به ضرورت توسعه صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق و لزوم عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه صادرات، افزود: در سال‌های اخیر، یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی کشور، اتخاذ رویه عدم وابستگی به ارز حاصل از فروش منابع نفتی بوده كه همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبری به‌ویژه در بحث اقتصاد مقاومتي است.

وی افزود : این سیاست اصولی و کلان از آنجا نشات می‌گیرد که نمی‌توان برای سال‌های متمادی به خام‌فروشی منابع طبیعی اقدام کرد زیرا روزی این منابع به پایان می‌رسد و در نتیجه شاهد تشدید وابستگی کشور به بیگانگان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در کنار این مهم، تشدید تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر، صادرات نفت را با مشکلات جدی مواجه کرده و کشور به‌دلیل تقلیل منابع ارزی نیازمند به آن است که درآمدهای ارزی خود را از منابع و مجاری دیگري به دست بیاورد.

وی تاکید کرد: با تمام محدويت‌هاي ناشي از تحريم شركت‌هاي ايراني صادركننده خدمات فني و مهندسي، این شرکت‌ها تاكنون در بيش از 40 كشور جهان فعاليت داشته‌اند و هم‌اكنون 70 پروژه مهم با اعتباری معادل سه میلیارد و 832 میلیون دلار را در دست اجرا دارند.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون 224 پروژه خارج از کشور را به مبلغ تقریبی یک میلیارد و 508 میلیون دلار به پایان رسانده و 39 پروژه به ارزش دو میلیارد و 300 میلیون دلار در حال مذاکره است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان، پیمانکاران شايسته و توانمند حوزه صنعت آب و برق با کسب رتبه‌هاي اول و دوم در ميان ساير صادركنندگان صادرات غيرنفتي، زمینه‌ انتظار از این صنعت را بالا برده و ضروری است با توجه به پتانسيل‌هاي موجود كشور در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و لزوم شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت آب و برق، گفت: امروزه برگزاری نمایشگاه‌های عرضه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی به یکی از ابزارهای مهم برای ارتقای سطح همکاری‌های دو و یا چندجانبه تجاری در ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای و رونق‌بخشی به امر صادرات برای کشورها تبدیل شده است.

محصولی اظهار داشت: در این میان، ایران نیز می‌تواند در چارچوب برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صادراتی خود را ارایه کند و به اين وسيله تمایل کارفرمایان خارجی برای استفاده از محصول‌ها و خدمات ایران را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: تردیدی نیست که برگزاری کارآمد و مستمر این‌گونه نمایشگاه‌ها در کشورهای هدف صادراتی نظیر ترکمنستان برای صنعت آب و برق کشور کارکردی اساسی دارد و با استمرار این سیاست، شاهد جلب توجه کارفرمایان خارجی خواهیم بود و درنتیجه در بلندمدت به رونق‌بخشی به امر مهم صادرات منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: بهره‌گیری از ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی در كنار نمایش دقیق و مطلوب توانمندی‌ها به دور از هرگونه اغراق، فزونی‌خواهی و رقابت مخرب بسیار حایز اهمیت است و اجرای درست اين مهم در بلندمدت اعتماد طرف مقابل را دربر داشته و متضمن سودآوری در افق بلندمدت است.

وی با اشاره به بازار ترکمنستان و زمینه‌های همکاری در حوزه صنعت آب و برق، تصریح کرد: ترکمنستان همسایه شمال شرقی ایران دارای منابع بزرگ گاز طبیعی قابل استفاده برای تولید انرژی الکتریکی است که به‌دليل داشتن ذخاير گازي فراوان، با جديت تمام توليد برق و صادرات آن در بازارهاي مصرفي را پيگيري مي‌کند و در زمان حاضر براي تركمنستان كشورهاي ايران، تركيه، عراق، پاكستان و افغانستان ازجمله كشورهاي هدف جهت صادرات انرژي به حساب مي‌آيند.

انتهای پیام/

برچسب ها: برق ، آب ، خدمات ، فنی مهندسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار