سفیر ایران در لبنان تحرکات نظامی تروریست‌ها را برای از بین بردن نتایج انتخابات اخیر پارلمانی عراق ارزیابی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه لبنانی "السفیر "مصاحبه‌ای را با "محمد فتحعلی "سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در بیروت انجام داده و دیدگاه وی در مورد مسایل مختلف منطقه‌ای را بررسی کرده است.

فتحعلی در این مصاحبه پیشنهاد ایران در حمایت از ارتش لبنان و تمام نیروهای امنیتی این کشور را مطرح کرده و بر آمادگی این کشور برای تجهیز ارتش به سلاح های مختلف و آموزش های فنی و تخصصی در استفاده از این سلاح ها برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

فتحعلی همچنین تاکید کرد که مبارزه با تروریسم اقدام جمعی است و به ناچار کشورها باید در زمینه آن همبستگی کنند. اقدامات داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی در منطقه نیز تنها در راستای منافع رژیم صهیونیستی است، چرا که باعث بروز فتنه و جنگ بین مسلمانان می‌شود.

وی ضمن اعلام اینکه لبنان اهمیت بالایی برای ایران دارد به موضوع چالش‌های امنیتی همزمان با آغاز مأموریتش در لبنان اشاره و ابراز کردکه  تحولات منطقه‌ای وارد دوره بسیار حساسی شده است که باید با حکمت و درایت با آن تعامل کردروبه بو شد توجه کنند.

سفیر ایران در لبنان به انتخابات اخیر صورت‌گرفته در سوریه و عراق اشاره کرده و این سوال را مطرح کرد که چه اتفاقی افتاد که چند روز بعد از اعلام نتایج انتخابات، گروهکی مانند داعش فعالیت خود در عراق را تقویت کرده و تحرکات نظامی را آغاز کرد. اگر ما این تحولات و نتایج آن را بررسی کنیم، می‌بینیم که برخی طرف‌ها هستند که از روند این تحولات دموکراتیک آسیب می‌بینند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از این اظهارات عربستان است یا نه، گفت که نمی‌خواهد از این منظر به موضوع نگاه کند، موضوع مهم این است که گروهی به نام "داعش "به وجود آمده است و تاثیراتی در تحولات منطقه‌ایداشته است. وی افزود: من اعتقاد دارم که هر اختلافی بین دولت‌های منطقه خاورمیانه یا خلیج فارس در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به اینکه برخی توان ورود در عرصه دموکراتیک به صورت مسالمت آمیز را ندارند، تاکید کرد که طبیعی است که آنها از طریق هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک و از بین بردن انسان‌های بی گناه وارد عمل می شوند، این نشان می‌دهد که آنها در بازی دموکراتیک ناتوانند. البته من از صمیم قلب امیدواریم که اقدامات تروریستی دیگر در لبنان تکرار نشود.

فتحعلی انتخابات ریاست جمهوری لبنان را موضوعی داخلی دانست و گفت که هیچ طرفی نباید در این روند دخالت کند.

وی همچنین حزب الله را گروهیوابسته به محور مقاومت لبنان خواند و گفت که این جریان مشروع در عرصه سیاسی لبنان فعالیت دارد و طبعا هر گروه سیاسی لبنانی باید نظر خود را در مورد ریاست جمهوری لبنان بدهد.

سفیر جدید ایران در مورد هر تاثیر احتمالی توافق  بین ایران و آمریکا در موضوع برنامه هسته‌ای بر حزب الله گفت که مذاکرات دنبال می‌شود و ما در این راستا جدی هستیم، قطعا ایران در برابر برتری طلبی‌های دیگران می‌ایستد و بر اساس قوانین بین‌المللی گفتگو می‌کند. البته من نمی دانم چه ارتباطی بین مذاکرات هسته ای با حزب الله وجود دارد و چرا ما باید هر چیز را به موضوع دیگر ربط دهیم؟ حزب الهد یک حزب سیاسی فعال در لبنان است که فعالیت های خاصی دارد، این گروه در راستای مقاومت دستاوردهای زیادی کسب کرده و نقش بسیاری مهمی دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز این رویکرد را تایید می‌کند.

سفیر ایران در بیروت در ادامه رژیم صهیونیستی را غده سرطانی خواند که واجب اسلامی و انسانی است که همه برای جلوگیری از این غده سرطانی اقدام کنند.

وی همچنین موضع ایران در تقابل با پرونده سوریه را در راستای سیاست‌های ثابت کشور خواند و گفت که سوریه جزوی از محور مقاومت است. 

فتحعلی در خصوص مذاکرات با عربستان نیز گفت: که تماس ها ادامه دارد و مقامات ایرانی اعتقاد دارند که باید با دیدگاه فراگیر نسبت به تمام کشورهای منطقه تعامل کند و روابط با عربستان نیز از این مبنا جدا نیست.

وی افزود: ما امیدواریم که تمامی کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس بتوانند با همکاری هم کمر گروه‌های تروریستی را بشکنندولی با هر دخالت خارجی بویژه دخالت آمریکا در عراق مخالفیم، چرا که آنها به دنبال از بین بردن نتایج انتخابات اخیر در این کشور در راستای منافع صهیونیست‌ها هستند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار