5 توصیه در خصوص روزه‌داری برای اشخاصی که سندرم روده تحریک پذیر دارند

افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند می‌توانند با رژیم معمولی و پرهیز از پرخوری در ساعاتی که روزه نیستند این فریضه را به جا بیاورند و این بیماران باید آب کافی و میوه و سبزیجات مصرف کنند.

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سندرم روده تحریک‌پذیر به مجموعه علائم دستگاه گوارش تحتانی که شامل درد در ناراحتی شکم است گفته می‌شو. شایع‌ترین سن بیماری دهه دوم و سوم زندگی است. 

آگاه بیان کرد: در بسیاری از بیماران رژیم غذایی خاص یا استرس شدید کننده علائم سندرم روده تحریک‌پذیر است. برای تشخیص بیماری بهتر است آزمایش‌های اصلی انجام شده و درصورتی که بیمار کاهش وزن داشت تست‌های تشخیصی و جامع‌تر از جمله کولونوسکوپی انجام داد. 

وی خاطر نشان کرد: رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف موادغذایی محرک مانند قهوه و موادی که نفخ ایجاد می‌کند در بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کننده هستند. در بعضی از موارد که شیر منجر به وخیم شدن بیماری می شود قطع لبنیات می‌تواند به کنترل علائم بیماری کمک کند. ورزش و کاهش استرس در درمان این بیماری موثر است. 

آگاه گفت: نخوردن غذا و روزه‌داری در بسیاری از بیماران ممکن است علائم گوارشی را کاهش ده بنابراین روزه‌داری برای این بیماران ممنوع نیست. 

وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که سندرم روده تحریک‌پذیر دارند با رژیم معمولی و پرهیز از پرخوری در ساعاتی که روزه نیستند می‌توانند روزه‌ بگیرند اگر بیمار دارویی مصرف می‌کند توصیه می‌شود که دارو را حتما در هنگام سحر و افطار مصرف کند. این بیماران باید آب کافی بنوشند. 

گفتنی است این بیماران در صورتی که با مصرف سبزی و میوه دچار مشکل نمی‌شوند این مواد را به مقدار فراوان میل کنند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
من دخترم ۱۲ سالش هست و گیر داده که میخواد روزه بگیره، دختر من هم سندرم روده تحریک پذیر داره و هم معده درد رو هم داره سال پیش هفته آخر ماه رمضون رو توی بیمارستان بستری بود، دکتر هم جلوی خودش گفت که نباید روزه بگیره و روزه به دخترم واجب نیست، من و پدرش هم مخالف هستیم که دخترم روزه بگیره، و من گفتم که این غذیه رو با شما درمیون بزارم که شماهاهم نظراتتون رو بگید که دخترم به نظرتون روزه بگیره یا نگیره شما هم نظرتون رو بگید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۳۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام من سندرم روده تحریک پذیر دارم و داروهامم باید قبل از سحری و افطار بخورم و چون آب زیاد باید بخورم باهاشون هم سحر خیلی اذیت میشم از یک ساعت قبل از سحری شروع به خوردن داروهام میکنم و برای اینکه روزا زیاد ضعف میکنم مجبورم غذا خوب بخورم دلپیچ میشم از اونور هم تا میخوام افطار کنم باید با معده خالی شروع به خوردن داروهام کنم و دیگه حال برام نمیمونه پزشکمم گفته میتونی روزه بگیری ولی با این شرایطی که من دارو میخورم حالم بدتر میشه چکار کنم خسته شدم از دکتر رفتن و دارو خوردن و گاهی هم پرهیز
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۰:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام .من بیماری کولیت روده تحریک پذیر دارم و هر روز حد اقل پانزده عدد قرص مصرف میکنم.میتوانم روزه بگیرم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب
آخرین اخبار