"هما" براي نخستين بار از آغاز تحريم ها ، موفق شد 3 فروند هواپيمايي باري به ناوگان خود اضافه و آنها را جايگزين ناوگان فرسوده اي نمايد كه سال ها بود از خط پروازي "هما" خارج شده و كاهش سهم "هما" در بازار بين المللي حمل و نقل بار را موجب شده بودند

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هواپيمايي ايران « ايرانين ايرويز» در ارديبهشت ماه سال 1325 تاسيس گرديد و اولين خدمات مسافرت هوايي خود را در مسير تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهاني دوم آغاز نمود. درطول 17 سال (از سال1324 تا 1341) و به تدريج با دارا بودن تنها چند پرواز بين المللي به مهمترين خط هوايي داخلي تبديل شد.

در سال 1333 خط هوايي خصوصي ديگري تحت عنوان " پرشين ايرويز"يا "پارس" تاسيس گرديد. در ابتدا، خط هوايي "پرشين ايرويز" فقط وظيفه ي حمل باربه اروپا را به عهده داشت.

براساس این گزارش وضعيت جغرافيايي كشور ايران و گسترش وسيع آن، دور بودن مراكز نسبتاً پرجمعيت از يكديگر، كمبود وسيله ي نقليه اعم از جاده اي و ريلي، لزوم ارتباط سريع و مطمئن سازمان هاي علمي و دولتي و از همه مهمتر نبود يك شبكه منظم با قابليت هاي بالا در راستاي احياي حقوق متقابل هوايي با ساير كشورها و همچنين تامين رفاه و آسايش بيشتر ملت ايران، همه و همه شرايطي را فراهم سا خت تا هيات وزيران در تاريخ بيست و يكم بهمن سال 1340 ، پيشنهاد وزير راه را مبني بر تاسيس يك شركت هواپيمايي متعلق به ملت، به تصويب برساند.

در پي اتخاذ اين تصميم شركت هواپيمايي ملي ايران در تاريخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام دو شركت هواپيمايي "ايرانين ايرويز" و " پرشين ايرويز" و ايجاد خط هوايي جديدي بانام "هواپيمايي ملي ايران" با علامت اختصاري و سمبل " هما" تاسيس شد و از فروردين ماه سال 1341 فعاليت هاي خود را آغاز کرد.

براساس این گزارش از جمله اهداف اوليه ي تاسيس "هما" ، پوشش احتياجات حمل و نقل هوايي داخل كشور همراه با رعايت بيشتر اصول ايمني پروازي و برقراري سرويس هاي حمل و نقل هوايي با كشورهاي هم جوار و دور دست ، ضمن مراعات همزمان قرارداد هاي  متقابل مباني تجاري و مصالح كشوربود.
 
 همچنین شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران حدود نيم قرن است كه به عنوان بازويي توانمند در اختيار مردم ايران بوده و مي كوشد تا با جابجايي مسافر، بار صادراتي و وارداتي و پست در شبكه داخلي و بين المللي به نحو مطلوب انجام وظيفه نمايد. براي يك شركت هواپيمايي كه پرچم ملي را به دوش مي كشد، افتخاري بالاتر از اين نيست كه همواره در خدمت مردمي باشد كه موجوديت خود را مديون همراهي و مساعدت آنان مي داند.

براساس این گزارش شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران"هما" 51 سال سابقه فعاليت دارد و در اين مدت ميليون ها مسافر ايراني و خارجي را از طريق صدها پرواز ايمن به مقصد رسانده است  با اتكا به چنين كارنامه اي "هما" قصد دارد مسير توسعه را با كارايي مناسب ادامه دهد.

همچنین گرچه تاريخچه پروازهاي بازرگاني در ايران به سال‏هاي 1320و 30 خورشيدي باز مي گردد اما در 5 اسفند سال 1340 بود كه براي نخستين بار يك شركت هواپيمايي بازرگاني ملي تاسيس گشت .

 اين شركت با نام بين المللي IRAN AIR و عنوان هواپيمايي ملي ايران با نام اختصاري "هما" امكانات ساير شركت‏هاي خصوصي كه تا پيش از آن تاريخ در ايران فعاليت مي كردند را در اختيار گرفت و بدينسان تاريخ پر فراز و نشيب هما كه تا امروز بيش از نيم قرن است ادامه دارد رقم خورد.

براساس این گزارش نشان آشناي «مرغ هما» كه برگرفته از سازه موجود از اين پرنده افسانه اي در تخت جمشيد باستاني بود را جواني به نام «ادوارد زهرابيان» در سال 1341 طراحي نمود كه از آن زمان تاكنون يكي از زيباترين نشانه‏هاي طراحي شده و از برترين برندهاي بين المللي به شمار مي رود.

"هما" پروازهاي خود را با بهره‌گيري از هواپيماهاي داگلاس دي سي ۳، دي سي ۶، ويكرز و آورويورك آغاز نمود و در سال 1964 به عضويت كامل ياتا در آمد.

***هما پیش از انقلاب

اولين پرواز "هما" با هواپيماهاي «جت» در سال ۱۹۶۵ (1344) با استفاده از يك فروند بويينگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسير تهران-بيروت انجام شد. پس از آن شركت تصميم به تبديل تمام ناوگان خود به هواپيماهاي «جت» گرفت. با شروع دهه ۱۹۷۰(از سال 1349 به بعد) عصر طلايي "هما" نيز آغاز گشت. در سال ۱۹۷۱ (1350) تعدادي بويينگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۹۷۴ (1353) تعدادي بويينگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شركت شد. همچنين تحويل هواپيماهاي گران قيمت بويينگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و SP از سال ۱۹۷۵ (1354) آغاز گشت.

در ميانه دهه هفتاد ميلادي، "هما" پروازهاي بدون توقف بسياري را به طور روزانه به قاره اروپا داشت. در اين دوره هواپيمايي ملي ايران تنها در مسير تهران-لندن بيش از 30 پرواز هفتگي انجام مي‌داد.  

براساس این گزارش خط هوايي تهران به فرودگاه جان اف كندي نيويورك در سال ۱۹۷۵(1354) با بهره‌گيري از بويينگ ۷۰۷ و با يك توقف در فرودگاه "هيث‌رو" لندن آغاز شد. با خريد بويينگ‌هاي ۷۴۷ اس پي، هما اين هواپيماهاي دوربرد را در مسير تهران-نيويورك به كار گرفت و به اين ترتيب طولاني‌ترين خط هوايي بدون توقف جهان را راه اندازي كرد.

در  اكتبر سال ۱۹۷۲ (مهر ماه 1351)، "هما" قرارداد خريد دو فروند هواپيماي مافوق صوت كنكورد را با كنسرسيوم انگليسي-فرانسوي آن به امضا رساند. البته اين هواپيماها هرگز به ناوگان هما وارد نشدند، چرا كه در آوريل ۱۹۸۰ (فروردين 1359)با توجه به پيروزي انقلاب اسلامي ايران و دگرگون شدن سياست‌ها ، اين قرارداد فسخ شد.

در سال ۱۹۷۸ (1356)، "هما" ۶ فروند ايرباس مدل A۳۰۰ را براي به كارگيري در مسيرهاي محلي از شركت اروپايي ايرباس خريداري كرد و نخستين بهره بردار هواپيماهاي ايرباس در خاورميانه لقب گرفت. در پايان اين سال "هما" به بيش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ايران، از پكن و توكيو تا نيويورك به طور روزانه پرواز مي‌كرد و در حال راه‌اندازي خطوط هوايي جديدي به مقاصد لس آنجلس و سيدني بود.

در سال‌هاي پاياني دهه هفتاد، هواپيمايي ملي ايران به عنوان رو به رشدترين شركت هواپيمايي جهان شناخته مي‌شد و در عين حال يكي از ايمن‌ترين، مدرن‌ترين و پردرآمدترين شركت‌هاي هواپيمايي دنيا نيز به شمار مي‌رفت. در سال 1976 (1355) "هما" پس از شركت استراليايي "كوانتاس" ايمن‌ترين شركت هوايي جهان لقب گرفت.

***هما پس از انقلاب  

پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ملت ايران، با دگرگون شدن سياست‌ها ، انجام برخي پروازهاي بين‌المللي "هما" تغيير نمود و از فوريه ۱۹۷۹(اسفند1358) تعدادي از آنها به كلي تعطيل شد.

آخرين فرود "هما" در فرودگاه جان اف كندي نيويورك در روز ۷ نوامبر سال   (16 آبان 1358)اتفاق افتاد. دولت آمريكا پرواز روز بعد "هما" را درحالي كه براي فرود آماده مي‌شد به فرودگاه مونترال تغيير مسير داد و اعلام كرد به دليل تنش‌هاي ايجاد شده در روابط دو كشور در جريان تسخير لانه جاسوسي در تهران، هواپيماهاي ايراني حق فرود در هيچ يك از فرودگاه‌هاي ايالات متحده را ندارند. با تعطيلي خط هوايي نيوِيورك هواپيماهاي بويينگ ۷۴۷ اس پي هما به طور گسترده در مسيرهاي آسيايي و اروپايي به كار گرفته شدند.

نام رسمي شركت در سال 1360به «هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران» ،"هما" تغيير يافت.
در اين سال "هما" 7/1 ميليون نفرمسافر را جابه جا كرد.

براساس این گزارش هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در سال‏هاي جنگ تحميلي علي رغم فشارها و تهديدهاي موجود خدمات خود را به بهترين نحو ممكن به انجام مي رساند و اگرچه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران با مساله تحريم هاي بين المللي به ويژه از سوي امريكا و خروج پرسنل خارجي و متخصص خود دست به گريبان بود اما به مدد نيروهاي توانمند و متعهدش توانست با جايگزيني نيروهاي بومي و آموزش نيروي جوان و تحصيلكرده نيازهاي خود را برطرف نمايد و دانش تعميرات هواپيما را كه زماني تنها در اختيار متخصصان خارجي بود بومي سازد.  

گفتنی است امروز هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با توانمندي كامل امكانات انجام انواع تعميرات اساسي و نيمه اساسي بر روي هواپيماهاي خود و ساير شركت‏هاي هواپيمايي داخلي را در اختيار دارد. خدمات فرودگاهي "هما" نيز با توجه به تعهد جدي و پايبندي "هما" به اصول مورد پذيرش جهاني و تطابق با استانداردهاي مورد پذيرش بين المللي به بيش از 20 شركت هواپيمايي خارجي سرويس مي‏دهد.

در سال‏هاي پس از پيروزي انقلاب تعدادي هواپيماي فوكر 100، ايرباس و بويينگ نيز به شركت "هما" اضافه شدند و در حال حاضر تعداد ناوگان عملياتي "هما"( هواپيماهاي موجود در خط پروازي) به 51 فروند رسيده است.

"هما" همچنين براي نخستين بار از آغاز تحريم ها ، موفق شد 3 فروند هواپيمايي باري به ناوگان خود اضافه و آنها را جايگزين ناوگان فرسوده اي نمايد كه سال ها بود از خط پروازي "هما" خارج شده و كاهش سهم "هما" در بازار بين المللي حمل و نقل بار را موجب گرديده بودند.

براساس این گزارش اقدام مغاير با كليه اصول انساني و حقوق بشري كشورهاي غربي در تحريم فروش هواپيما و قطعات مورد نياز به يك شركت هواپيمايي بازرگاني كه تنها انتقال مسافر و بارهاي تجاري را بر عهده دارد بي ترديد از سوي تمام آزادانديشان جهان محكوم است. دعواهاي سياسي و فشارهاي زورگويانه امريكا و هم پيمانانش از طريق اين اقدام به طور مستقيم متوجه ملت ايران و مردماني است كه براي سفرهاي تفريحي يا كاري خود نيازمند استفاده از هواپيما هستند.

اما هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران "هما" به تمامي مسافران گرانقدر خود اطمينان مي بخشد كه علي رغم تمام محدوديت هاي ناجوانمردانه، ذره اي از اصول ايمني و استاندارد جهاني عدول نكرده و انتقال ايمن و راحت مسافران با ارزش خود را در دستور كار هميشگي دارد و با تكيه بر توان بالاي نيروهاي فني و خلبانان كارآزموده و ساير نيروهاي غيورش ، پروازي راحت و آرام را در آستانه پنجاه و يكمين سالگرد پرگشودن پر افتخارش تدارك مي بخشد .

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ایران ایر خوب بود و جزو بهرتینها بود... الان چیزی به اسم هواپیمایی نداریم.دلتون خوشه...!
آخرین اخبار