شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی یعنی متوسط قیمت کالاها و خدماتی که یک خانوار در ماه می‌خرد در منطقه یورو در ماه ژوئن به روند کاهشی خود ادامه داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی یعنی متوسط قیمت کالاها و خدماتی که یک خانوار در ماه می‌خرد واز آن به عنوان نرخ تورم نیز نام برده می‌شود در منطقه یورو در ماه ژوئن به روند کاهش خود ادامه داد.

رقم این شاخص در ماه مه نسبت به ماه قبل ازآن 0.1 درصد کاهش یافته بود. نرخ تورم در منطقه یورو نیز درماه گذشته در مقیاس سالانه به 0.5درصد رسید حال آنکه نرخ تورم در مقیاس سالانه در ماه آوریل در منطقه یورو به 0.7 درصد رسیده بود.

این میزان تورم با رقمی که بانک مرکزی اروپا برای رسیدن به آن تلاش می‌کند یعنی تورم دو درصدی فاصله زیادی دارد. با توجه به آنکه نرخ تورم زیر دو درصد در منطقه یورو تورم منفی به حساب می آید بانک مرکزی اروپا تلاش می‌کند نرخ تورم را در این منطقه اقتصادی و مالی دست کم به دو درصد برساند.

کاهش تورم به معنای منفی آن مایه نگرانی است، زیرا هنگامی که کشوری دچار تورم منفی می شود مردم برای تامین کالاهای مورد نیاز خود پول کافی در اختیار ندارند و این گونه تقاضا برای کالا، خدمات و تولیدات کارخانه‌ها کاهش می‌یابد.

کاهش تولیدات کارخانه نیز زمینه ساز کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری است.هنگامی اقتصاد کشور یا منطقه‌ای مانند منطقه یورو دچار چنین حالتی می‌شود نقدینگی در بازار و چرخه اقتصاد آن کمیاب‌تر می‌شود و تولید کنندگان با کمبود تقاضا مواجه می‌شوند.

در نتیجه تولیدگان مجبور می‌شوند از یک سو ، قیمت کالاها و تولیدات خود را کاهش دهند و از سوی دیگر کارگران خود را نیز اخراج کنند که دراین حالت، در نهایت رشد اقتصادی آن منطقه کاهش خواهد یافت.

ازنظر صادرات و واردات نیز منطقه یورو در ماه آوریل عملکرد خوبی نداشت. به طوری که میزان صادرات این منطقه بر اساس آمار و ارقام تعدیل فصلی شده 0.2 درصد و میزان واردات 0.5 درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار