یورش وحشیانه تروریست های تکفیری بعثی در هفته های اخیر به خاک عراق دردسرهای تازه ای برای دولت آمریکا و سیاست های آن در خارومیانه ایجاد کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اوراسیا ریویو ؛‌ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "جیم لابی" نوشت :‌ حمله یک باره تروریست های تکفیری بعثی موسوم به "‌داعش"‌ به خاک عراق که در هفته های اخیر رخ داد ،‌ دولت نوری مالکی و نیز واشنگتن را با اتفاقات تازه ای در این کشور مواجهه کرده است . 

این یورش از سوی تروریست ها کاخ سفید و سیاست خارجی آن را با تهدیداتی تازه در خاورمیانه و فراتر از آن روبرو ساخته است . از یک سو واقع گرایان در موضوعات سیاست خارجی علام می کنند که بزرگترین تهدید در حال حاضر نوع خشونت هایی است که تروریستهای تکفیری بعثی ـ‌که زیرشاخه القاعده به شمار می آيند ـ‌بکار می برند . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ از سویی دیگر برخی معتقدند که واشنگتن باید آماده هرگونه همکاری با ایران باشد تا بتواند از دولت عراق محافظت کرده و ضدحمله ای علیه تروریستهای تکفیری برای پس گرفتن مناطق تحت کنترل آنها سازماندهی نماید . از جمله این کمک ها می توان به اعزام سلاح و نیز مشاوران نظامی آمریکایی به بغداد اشاره کرد . 

در این میان حتی برخی کارشناسان معتقدند واشنگتن ناچار اسد از رییس جمهور "‌بشار اسد "‌در سوریه کمک بخواهد تا وی از طریق مرز هوایی خود مواضع تروریست های تکفیری در عراق را بمباران نماید . 

اما به گفته " لیزلی گلب "‌ ، رییس سابق شورای روابط خارجی تنها یک استراتژی مناسب و معقول برای حل بحران ایجاد شده توسط این تروریست ها وجود دارد :‌ ایجاد ائتلاف قدرتمند سیاسی ـ‌ و در صورت لزوم نظامی ـ‌ برای سرکوب تروریستهای تکفیری و بعثی در عراق و سوریه . 

وی در پایگاه خبری "دیلی بیست "‌ آمریکا نوشت :‌ این بدان معناست که واشنگتن به تنهایی نمی تواند در عراق کاری از پیش ببرد . اوباما چنانچه خواستار حل بحران کنونی در عراق است ناچار است دست همکاری به سمت ایران ، روسیه و بشار اسد در سوریه دراز کند . گرچه واشنگتن روابط دوستانه ای با این کشورها نداشته و بطور حتم این سه کشور اعتمادی به " اوباما "‌نخواهند داشت اما وی باید برای بهبود بحران عراق " منافع مشترک‌ "‌را بهانه ای به میدان آوردن مسکو ،‌تهران و دمشق قرار دهد . 

از سوی دیگر نئومحافظه کاران حامی اسرائیل و ملی گرایان افراطی در کنگره و سنای آمریکا که تا حدودی بر حزب جمهوری خواه سلطه دارند به شدت با هرگونه مشارکت و همکاری میان واشنگتن و تهران مخالفتند . آنها معتقدند در حال حاضر ایران بزرگترین تهدید استراتژیک برای آمریکا به شمار می آيد و این تهدید چنانچه تصمیمی نیز از سوی دولت تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای نیز گرفته شود ،‌چند برابر می گردد . 

اوراسیا ریویو همچنین نوشت :‌ از منظر آنها حتی صحبت راجع به هرگونه همکاری کاخ سفید با ایران یا سوریه بطور کامل رد شده و منتفی است . این سیاست مداران افراطی در آمریکا مدعی هستند که تهران و دمشق در گذشته از تروریست های القاعده و نیز تکفیریهای بعثی در منطقه حمایت می کرده اند . 

جان بولتون ،‌مشاور جورج بوش در دوران ریاست جمهوری وی و عضو کنونی موسسه "‌اینترپرایز"‌ آمریکا در این باره می گوید : " ما نباید با یکی از دشمنان قوی خود ( تهران )‌ مشارکت کنیم تا ما را در مبارزه با دشمن ضعیف تر خود یعنی عراق همراهی و کمک نماید . در واقع استراتژی آمریکا باید به گونه ای باشد که مانع تهران برای توسعه دامنه قدرت خود - از عراق گرفته تا لبنان - در سراسر منطقه شود . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ یک گروه سومی نیز وجود دارد که معتقد است اشغال 13 ساله خاورمیانه توسط ایالات متحده اشتباه محض بوده و واشنگتن برای حل بحران های کنونی در این منطقه ـ‌که خود با دستان خود ایجاد نموده ـ‌باید اولویت های استراتژیک خود را بار دیگر مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد .

واشنگتن به روشنی آگاه است که نمی تواند بدون حضور ایران ،‌روسیه و حتی سوریه از مرداب ایجاد شده در عراق خارج شود . این مرداب علاوه بر تنزل اعتبار و مشروعیت بین المللی آمریکا دردسرهای جبران ناپذیر دیگری نیز دارد که اوباما برای حل هرچه سریعتر آن باید دست بکار شود . 



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار