مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: پیش‌بینی‌های لازم جهت کنترل بیماری دام‌ها در فصل تابستان انجام شده است.

مجید مختاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود: با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازم جهت کنترل بیماری دام‌ها در فصل گرم تابستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، عراق و برخی از کشورهای آسیای میانه از سطح پایین امکانات بهداشتی برخوردارند، گفت: تمهیدات لازم برای کنترل، پیشگیری و شیوع بیماری تب سه روزه و بیماری LSD انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ادامه داد: واکسن تب سه‌روزه در دامداری‌ها تهیه و مصرف شده و همچنین مصرف آن ادامه خواهد داشت.

مختاری با اشاره به اینکه بحث مبارزه با بیماری LSD در دستور کار قرار‌ دارد، تصریح کرد: همچنین اقدامات مبارزه با پشه‌ها و مگس‌های ناقل این بیماری را در دستور کار داریم و در این زمینه سم‌هایی خریداری شده تا در مناطقی که احتمال آن وجود دارد، استفاده شود.

وی با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری عفونی و کشنده ویروسی است، گفت: این بیماری در دام سنگین از جمله گاو و گوساله و در دام سبک از جمله گوسفند و بز دیده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهار کرد: علامت مشخصه بیماری تب برفکی وجود تاول در دهان، پوزه و پستان دام است.

مختاری با بیان اینکه بیماری تب برفکی در دام‌های بالغ تلفات ندارد، افزود: در صورتی که سیستم بهداشتی دامداری ضعیف باشد و دام‌های جوان از جمله گوساله، بره و بزغاله را درگیر کند باعث تلفات آنان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی به عنوان بیماری اقتصادی مطرح است که سبب زیان اقتصادی از جمله کاهش دام و شیر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به ورود بیماری تب برفکی در کشور طی سال گذشته گفت: سه مرحله واکسیناسیون در دام سنگین و دو مرحله واکسیناسیون در دام‌های سبک در کشور و مازندران انجام شده است.

مختاری تصریح کرد: کانون‌های مختلف این بیماری در شهرستان‌های بابل، ساری و سوادکوه شناسایی شده و براساس دستورالعمل واکسیناسیون به شعاع پنج کیلومتر انجام شده و بیماری کنترل و مهار شده است./س

برچسب ها: لازم ، کنترل ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.