سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه از افغانستان خواستار اتخاذ اقدامات لازم جهت جلوگیری از متواری شدن تروریست ها از منطقه ˈوزیرستان شمالیˈ در شمال غرب پاکستان به داخل افغانستان و ایجاد هرگونه مخفیگاه در آن کشور شد.

به گزارش گرو وبگردی باشگاه خبرنگاران ، همزمان با تداوم عملیات گسترده نیروهای ارتش پاکستان در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی (در نزدیکی مرز مشترک با افغانستان) علیه تروریست های طالبان و شبه نظامیان خارجی؛ این کشور نسبت به گریختن شبه نظامیان از خاک این کشور به داخل افغانستان نگرانی است.

صدها هزار نفر از ساکنان محلی وزیرستان شمالی جهت در امان ماندن از عملیات نظامی این منطقه را ترک کرده و به نقل از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد؛ بیش از 600 هزار نفر از آوارگان پاکستانی از وزیرستان شمالی با عبور از نوار مرزی مشترک با افغانستان وارد این کشور شده اند.

نگرانی عمده دولت و ارتش پاکستان در این خصوص؛ متواری شدن شبه نظامیان در اشکال مردم آواره به افغانستان می باشد.

براساس این گزارش؛ خانم ˈتسنیم اسلمˈ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد گفت: دولت این کشور نسبت به گام های موثر نیروهای امنیتی افغانستان جهت جلوگیری از ورود شبه نظامیان به خاک این کشور ابراز اطمینان دارد.

وی یادآور شد: ارتش پاکستان در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ضمن اعزام نیروهای بیشتر در نوار مشترک مرزی دو کشور، اقدامات فوق العاده ای به منظور رصد مناطق مرزی و محدود کردن تردد با هدف کمک به برگزاری مسالمت آمیز انتخابات در افغانستان انجام داد.

تسنیم اسلم تاکید کرد: اتخاذ این اقدامات از سوی مقامات افغانستان و جامعه بین المللی مورد قدردانی گرفت در عین حال عملیات جاری نیروهای ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی با هدف از بین بردن تروریسم بوده و همکاری افغانستان در این خصوص در راستای منافع مشترک دو کشور می باشد.

وی با ابراز اطمینان از عملکرد مقامات افغانستان جهت ارائه واکنش مثبت به درخواست پاکستان و افزایش تدابیر امنیتی در مناطق مشترک مرزی افزود: سفر امروز مشاور امنیت ملی افغانستان به اسلام آباد نیز با هدف کسب همکاری کابل برای موفقیت آمیز بود نتایج عملیات نظامی در وزیرستان شمالی انجام شده است.

سخنگوی مرکز دیپلماسی دولت اسلام آباد خاطر نشان کرد: ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان هفته گذشته ˈمحمود خان اچکزاییˈ از رهبران ارشد سیاسی این کشور را به عنوان نماینده ویژه خود به کابل فرستاد.

هدف اصلی این سفر گسترش همکاری های امنیتی و ضدتروریسم با افغانستان و جلوگیری از تردد شبه نظامیان از امتداد نوار مرزی مشترک دو کشور بود.

در همین حال دفتر نخست وزیر پاکستان با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد: ˈرنگین دادفر سپنتاˈ مشاور امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه با نواز شریف دیدار و دو طرف درباره روابط دوجانبه و منافع مشترک گفت وگو کردند.

مشاور امنیت ملی افغانستان امروز در راس یک هیات بلند پایه شامل مقامات ارشد وزارت کشور، دفاع، خارجه و سازمان های اطلاعاتی این کشور با سفر به پاکستان در باره گسترش همکاری های ضدتروریستی و نقش اسلام آباد در پیشبرد صلح در افغانستان با مقامات پاکستانی رایزنی می کند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار