وزیر دادگستری در جمع دبیران استانی حزب موتلفه گفت: دولتی که هم اکنون سرکار است از بدنه اصول‌گرایی بالا نیامده است ما پشتیبان رأی جمع کردن برای این دولت نبودیم و اینکه اکنون انتظار داشته باشیم دولتی از جنس اصول‌گرایان شکل بگیرد، مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری در اجلاس دبیران استانی حزب مؤتلفه اسلامی که صبح امروز در دفتر مرکزی حزب برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر پیرامون ماه مبارک رمضان اظهار داشت: جامعه اسلامی ما جامعه‌ای است که سعی می‌کند درهای جهنم را بسته و درهای بهشت را باز کند. باید فضا را به گونه‌ای فراهم کرد که افراد بدون اجبار به سمت بهشت بروند بنابراین بایستی از فرصت ماه مبارک رمضان در به سعادت رساندن جامعه و  افراد بهره برد.  
 
وی ادامه داد: باید فضای جامعه طوری فراهم شود که انسان‌ها جهنمی نشوند، فضا برای بهشتی شدن و به بهشت رسیدن هم باز است.
 
وزیر دادگستری با گرامیداشت شهدای هفتم تیر اظهار داشت: آیت‌الله بهشتی در واقع نماد یک انسان کامل در جامعه اسلامی بود که هیچگاه دچار خود شیفتگی نشد، شهید بهشتی از هر جهت برجستگی‌های ممتاز و نعمتی بزرگ برای ملت ما بود. بزرگ‌منشی، وقار و جبروت یک انسان در وجود مطهرش گذاشته شده بود.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین پور محمدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما انقلاب بزرگی است، افزود: انقلاب اسلامی نه به این خاطر که خودمان آن را بزرگ تفسیر می‌کنیم، بزرگ است بلکه همه دنیا به این موضوع اذعان پیدا کرده‌اند و همه به فراز و فرودهای انقلاب اسلامی ما توجه دارند البته ضعف‌هایی هم وجود دارد که اگر همت کرده و با هم همکاری داشته باشیم ضعف‌ها را جبران و قدرت‌ها را افزایش می‌دهیم بنابراین معادله پیچیده و چند مجهولی نیست.
 
وزیر دادگستری همچنین با ذکر آیه‌ای از قرآن کریم پیرامون فتنه و آشوب که برای جامعه و افراد مخرب است، تأکید کرد: نزاع سیاسی در جامعه آن جامعه را فشل می‌کند طبق آیه قرآن کریم خداوند می‌فرماید: از فتنه و آشوبی که آثار مخرب و تخریبی آن همه را فرا می‌گیرد و تر و خشک، ظالم و مظلوم و خوب و بد را هه باهم از بین می‌برد، بپرهیزید.
 
وی اضافه کرد: این فتنه، فتنه اختلاف است و اختلاف فتنه‌ای است که تمام جامعه را در آتش خود می‌سوزاند و از پای در می‌آورد که راه حل آن اطاعت از خداوند، رسول او و اولی‌الامر است.
 
وزیر دادگستری به انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: ملت ما در انتخابات گذشته یک وزانت، همبستگی، بلوغ فکری و رفتاری متفاهم اجتماعی بروز دادند که به تعبیر مقام معظم رهبری یک حماسه سیاسی بود. درست است کسی که پیروز می‌شود کاندیدای همه جامعه نیست اما بایستی همه بپذیرند، تحمل کرده و پشتیبانی کنند.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین پور محمدی تصریح کرد: توفیقاتی که در داخل و خارج از کشور نصیب ما شده است به دلیل وجود همگرایی است که ما این همگرایی را با صورت اجتماعی متجلی کرده‌ایم.  
 
وی افزود: این به این معنا نیست که مطلوب همه اتفاق افتاده است مگر می‌شود مطلوب کسی اتفاق بیفتد اما رفتار جمعی با یک رفتار تفاهم همراه با پذیرش و تعاون شکل می‌گیرد که پس از آن نیز برکات الهی نازل می‌شود.
 
وزیر دادگستری با بیان اینکه نیاز جامعه ما برای حل مشکلات داخلی و عبور از موانع خارجی همگرایی، مساوات، مودت و پشتیبانی از یکدیگر است، افزود: البته معلوم است اگر بنده تخلفی دارم بایستی به من تذکر دهید اما معنای تذکر با اخم، دروغگویی، حذف، دشنام و تهدید کردن فرق دارد و باید ادبیاتش مشخص باشد البته جنس نصیحت، راهنمایی، کمک و تعاون را همه می‌دانند، ماه رمضان ماه برجسته شدن این صفات است که بایستی طی این یک ماه آن را تمرین کنیم.
 
وزیر دادگستری در ادامه پیرامون مفاسد اقتصادی در کشور و پرونده‌های مرتبط با آن بیان داشت: سیاست دولت یازدهم مسامحه و اینکه پرونده‌ای در این زمینه مطرح نشود، نیست این دولت انگیزه‌ای جدی برای برخورد و پیگیری پرونده‌ها را دارد اما حرف قوه قضاییه این است که در این زمینه اطلاعات درستی به من دهید.
 
وی افزود: امروزه فضای مثبتی وجود دارد و رسیدگی و برخورد بهتر از گذشته شده اما واقعیت این است که پرونده‌های فساد پیچیده است و به راحتی نمی‌توان متهمان مربوط به آن را پیدا کرد.
 
وی افزود: بسیاری از متهمان پرونده‌های فساد مسلح به سلاح قانون و مستندات خود هستند و این گونه نیست که یک بازپرس پرونده را ببندد، مراحل رسیدگی طولانی است و موانع زیاد است چرا که شما با حجمی از مشکل بر سر یک پرونده مواجه هستید.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین پور محمدی با بیان اینکه اقدام اساسی باید این باشد که اجازه تولید فساد در کشور را ندهیم تصریح کرد: برخوردهای حاد، جدی و بدون انعطافی انجام می‌دهیم اما نمی‌دانیم آیا می‌توانیم در این فضا پیروز شویم یا خیر.  
 
وزیر دادگستری گام‌های دولت را در راستای جلوگیری از فساد بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این دولت کارهای زیادی برای جلوگیری از فساد انجام خواهد داد که در آینده برای اقتصاد کشور هم مفید خواهد بود. روان‌سازی روابط اداری، شفافیت برنامه‌ها، قانون‌مداری و تأکید بر اجرای قانون بستری برای سلامت و جلوگیری از فساد در کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در مورد راهکار نظارتی در جلوگیری از پرداخت رشوه به وکلا و قضات بیان داشت: دغدغه ما و دولت در این زمینه جدی است، مدیران ارشد قوه قضائیه نیز به این موضوع بسیار حساسند ما امروز نزدیک به 10 میلیون پرونده در قوه قضائیه داریم ، که به این معنا هر پرونده دوطرف دارد که جمعا 20 میلیون نفر می‌شود. جمعیتی که با بررسی آن متوجه می‌شویم که با چه آفت بزرگی روبرو هستیم. اعداد بزرگ است و کار نظارت بر آن را سخت می‌کند.
 
وزیر دادگستری با اشاره به دیدار دست اندرکاران قوه قضائیه با رهبر معظم انقلاب افزود: معظم له مطالبی را در این زمینه فرمودند و دغدغه و نگرانی خود پیرامون فساد  مطرح کردند، البته در این دیدار مدیران قوه بر حل مسائل به صورت جدی تاکید داشتند.
 
وی افزود: قوه قضائیه شرایط نظارتی را افزایش داده است که از جمله آنها ابلاغیه‌های الکترونیکی و توزیع پرونده‌ها به صورت سیستمی که بستر فساد را کمتر کرده است. امروزه سیستم‌های الکترونیکی نظم بهتری را برای رسیدگی به پرونده در اختیار وکلا قرار داده است و دادسرای قضات امروزه فعال‌تر از گذشته شده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی تصریح کرد: هر هفته در جلسات قوه قضائیه تعدادی از قضات برکنار، تعدادی بازنشسته، برخی بازخرید می‌شوند، البته در اعلام آمار آنها در جلسات اختلاف وجود دارد، به این معنی که برخی بیشتر و برخی کمتر اعلام می‌شود.
 
وزیر دادگستری افزود: چندی پیش کسی به من گفت که حیف است که شما در این جایگاه باشید که من در جواب گفتم؛ انسان همواره باید تابع شرایط تقدیر باشد، اگر من مرده‌شور باشم تکلیف خود را ادا می‌کنم، بنابراین انسان هرجا که باشد باید تکلیفش را به نحو احسن ادا کند. بنده تا امروز پستی را خود مطالبه نکرده‌ام و اغلب با اصرار و مقداری فشار به ویژه در پست اخیر پذیرفته‌ام. در همین پست اخیر رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و شخص رئیس مجلس جزء پا در میان‌های اصلی بودند.
 
وی در ارتباط با اعدام مه‌آفرید و شبهه‌ای که در این زمینه ایجاد شد تصریح کرد: بله در این زمینه شبهه ایجاد شد و من می‌دانستم که در اجرای حکم مشکلی وجود دارد. اینکه مجلس باعث اعدام شده باشد، بعید می‌دانم، درباره پرونده جهرمی نیز تا جایی که من در سازمان بازرسی بودم، جهرمی در پرونده متخلف نبود، البته پرونده از قوه قضائیه به دادگاه رفته و هنوز حکم قضایی ارائه نشده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: اتفاقی در شعبه اهواز رخ داد که سرپرست اهواز هم خبر نداشت، اما همان روزی که منطقه اهواز موضوع را فهمید به جهرمی اطلاع دادم که چرا به قوه گفته و به ما نگفته‌ای . یکی از گله‌های دولت هم این بود که چرا جهرمی از این قضیه را به دولت ارائه کرده است، بنابراین دستگاه‌ها باید تخلف را بررسی کنند که آیا جهرمی نقشی داشته یا خیر.
 
وزیر دادگستری پیرامون لیست بدهکاران بانکی اظهار داشت: این لیست لیستی پیچیده و ناگواری است که هرسال عدد آن بزرگتر شده است. موسسات خرد نیز بخش بزرگی از معوقات بانکی را شامل می‌شود، البته بخش دیگری از معوقات مربوط به شرکت‌های دولتی که از قبل بدهکار بوده و هم‌اکنون نیز بدهکار است.
 
وی ادامه داد: بدهکاران دو بخش‌اند، عده‌ای توان پرداخت ضعیفی دارند ، اما بخشی که در حال سوء‌استفاده کردن نیز هستند، عمده دغدغه ما بوده که از پرداخت معوقات سرباز می‌زنند، البته ما همه را به یک چوب نمی‌رانیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان اینکه ما گرفتار عدم اعتبار مردم چه متوسط و چه غنی هستیم، افزود: بخش بزرگ عامل معوقات بانکی رکود و نداشتن نقدینگی و اعتبار بانکی است، البته مشکل اصلی خود بانکها هستند که بایستی میدان‌داری کنند. قوه مجریه و قضائیه بر اینکه معوقات به وضعیت متعادلی برگردند و کسی در این زمینه سوء استفاده نکنند، مصرند.
 
وزیر دادگستری درباره بحث پیشگیری از جرم در کشور تاکید کرد: سران قوه در دیدار با مقام معظم رهبری بر این امر تاکید داشته و معظم‌له نیز بر این امر تاکید کردند.

حجت‌الاسلام پور محمدی افزود: جامعه نباید جرم خیز باشد این وضع ناهنجاری‌ها اصلا با جامعه ما منطبق نیست وجود 10 میلیون پرونده که نشان می‌دهد هر خانواده‌ای در ایران 1 پرونده در دادگاه دارد نشان از عیب و ضعف و نقص بزرگ اجتماعی ما است بنابراین بایستی فکری به حال این موضوع کرد و این وظیفه ماست.  
 
وزیر دادگستری درباره تهاجم سایبری به شبکه‌های مجازی و مکتوب اظهار داشت: امروزه شبکه‌های مجازی آن‌قدر توسعه یافته‌اند که از حیطه اختیار، اراده و کنترل خارج شده است بنابراین بایستی جبهه ایجابی و مثبتی را تعریف کنیم مسئله‌ مسئله مهم و اساسی است ما بایستی رشته این رفتار ناهنجار را برجسته کنیم تا خودمان به آن آلوده نشویم.  
 
امروزه مقابل ده‌ها میلیون بیننده تلویزیون و شبکه‌ها صحبت‌های ناروا و فضاهایی ناهنجار ایجاد می‌شود و در این راستا نقدهایی هم صورت می‌گیرد این درست است جامعه تا زمانی که حرفی منفی زده می‌شود زود فرا می‌گیرد اما حرف مثبت را کسی تکرار نمی‌کند. جرائم زبانی و نسبت دادن آنها به افراد و اشخاص حتی دروغی که گفته می‌شود دیگر قابل جبران نیست.
 
وزیر دادگستری همچنین درباره اختیارات و وظایف وزیر دادگستری با قوه قضاییه بیان داشت: در قانون اساسی ما وزیر دادگستری محدودیت قانونی دارد و این یک قانون است وزیر فعالیتش محدود است و دخالتی از لحاظ تشکیلاتی، مدیریتی و روابط کاری با قوه قضاییه ندارد.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین پور محمدی در ادامه درباره وضعیت دولت یازدهم گفت: دولتی که هم اکنون سرکار است از بدنه اصول‌گرایی بالا نیامده است ما پشتیبان رأی جمع کردن برای این دولت نبودیم و اینکه اکنون انتظار داشته باشیم دولت از جنس اصول‌گرایان شکل بگیرد مناسب نیست و از لحاظ تشکیلاتی اصلاح‌طلبان و گروه‌هایی همچون کارگزاران از روحانی حمایت کردند من بیشترین تلاشی که از دولت می‌بینم این است که این دولت تلاش زیادی برای حفظ اعتدال و رفتار متعادل می‌کند. 

وزیر دادگستری در پایان با اشاره به انتصابات فرمانداران در دولت یازدهم خاطر نشان کرد: زمانی که من در دولت نهم بودم فرمانداران عوض شدند بنابراین تغییر انتصابات یک امر طبیعی است بایستی منطقه و اصول بر ما حاکم باشد این چرخه بایستی بچرخد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار