روزنامه صهیونیست هاآرتص مدعی شده کشور های عضو گروه 1+5 از مطالبات اولیه خود درباره کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران کوتاه امده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هاآرتص ، این روزنامه در گزارشی نوشت: مقام‌های بلندپایه اسرائیلی می‌گویند از نشانه‌هایی مبنی بر نرم‌تر شدن موضع کشورهای 1+5 در قبال تعداد سانتریفیوژهای این کشور نگران هستند.به گفته آنها قدرت‌های جهانی ظاهراً حاضرند با ایران دارای چندین هزار سانتریفیوژ، در عوض چند صد سانتریفیوژ که سقف مطالبه قبلی آنها بوده کنار بیایند. 

بر اساس نوشته این روزنامه، رژیم صهیونیستی نگران است که آمریکا و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای در حال نشان دادن نرمش بر سر مواضعشان درباره تعداد سانتریفیوژهای مجاز ایران به موجب توافق جامع هسته‌ای هستند.

در اخرین دور مذاکرات اعلام شد طرفین هنوز اختلافات مهمی دارند. با این وجود برخی مقامات بلندپایه رژیم اسرائیل مدعی شده‌اند کشورهای 1+5  در حال عقب‌نشینی از برخی مطالبات اولیه‌ای هستند که پیشتر مطرح شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت مقامات اسرائیلی از مواضع کشورهای غربی در برخی موضوعات مانند رآکتور آب سنگین اراک، ذخائر فعلی اورانیوم غنی‌شده ایران و برنامه موشک‌های بالیستیک، راضی هستند اما در همین حال از مواضع این کشور‌ها  که به گفته خودشان "تسلیم غرب" در برابر شبکه سانتریفیوژهای ایران است، به شدت نگران هستند.

یک مقام صهیونیست گفته یک ماه پیش قدرت‌های جهانی موضع بسیار سختگیرانه‌ای در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران داشتند و توافق کردند که ظرفیت غنی‌سازی ایران را تنها در قالبی نمادین و محدود به 300 تا 500 سانتریفیوژ نگاه دارند ولی با این حال، این مقام اسرائیلی که هاآرتص وی را از افراد شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای اسرائیل با کشورهای 1+5 معرفی می‌کند ادعا می‌کند: "بعد از آخرین دور مذاکرات ما نگران شدیم که کشورهای 1+5  این سرنخ را به ایرانی‌ها داده‌اند که تمایل دارند درباره تعداد بیشتری از سانتریفیوژها با این کشور گفت‌وگو کنند."  

این مقام همچنین مدعی شده طبق اطلاعات رسیده به اسرائیلی‌ها، موضع جدید کشورهای قدرتمند جهان این است که ایرانی‌ها می‌توانند بین 2000 تا 4000 سانتریفیوژ داشته باشند.

هاآرتص خبر داده رژیم اسرائیل در هفته منتهی به دور تازه مذاکرات چندین جلسه رایزنی با نمایندگان کشورهای 1+5 خواهد داشتو  دوشنبه هفته آینده یک هیئتصهیونیستبرای مذاکره با طرف‌های امریکایی به واشنگتن می‌روند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار