مهریه‌های سنگین و نجومی وگاهی اوقات تعجب برانگیز چند صباحی است که همچون رسوم دست و پا گیر دیگر ازدواج گریبانگیر جوانان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، امروزه یکی از مباحث و البته مورد علاقه خانواده‌ها در مجالس عقد و عروسی میزان و نوع مهریه است.
چند هزار ش
اخه گل، تاریخ تولد عروس خانم، دوچشم داماد و بسیاری از مهریه‌های شگفت انگیز که به تازگی مد شده است.

محمدمقدم جامعه شناس درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در جامعه‌ی امروز ما مهریه معنای اصلی خود را از دست داده است برخی از خانواده ها در این تفکر به سر می‌برند که مهریه قیمت وارزش زن است و با توجه به ویژگی های فردی دختر خود مثل میزان زیبایی، سطح مالی خانواده و تحصیلات وی مهریه را تعیین می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: بعضی از خانواده ها علت تعیین مهریه‌های سنگین را ایجاد سوی محکم برای جلوگیری از ازدواج مجدد ویا طلاق مردان می‌دانند واعتقاد دارند که با تعیین مهریه‌ی سنگین دوام زندگی دختر خود را تامین می‌کنند غافل از اینکه در بسیاری از موارد این فکر نتیجه بخش نبوده و موجب وفاداری مردان نشده است.

مقدم درادامه گفت: با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم که گرچه مهریه‌ها کم بوده است اما دوام زندگی ها بیشتر بوده و امروزه با افزایش روز افزون بهای مهریه‌ها، مشکلات زوج‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: وجود نداشتن یک فرهنگ صحیح و یا عوامل به وجود آورنده فرهنگ نامناسب در این زمینه باعث بروز این معضل شده است و بررسی‌های میدانی در این زمینه نیز یکی از عوامل بروز این معضل را وضعیت حقوقی مناسبتر مردان نسبت به زنان می‌داند.

وی در ادامه گفت: هنگامی که خانواده ها برای دختران خود مهریه‌های سنگین را درنظر می‌گیریند دختر جوان که از تجربه‌ی مناسب در اداره ی زندگی خود برخورد دار نیست در اوج عصبانیت و مشکلات به این تفکر می‌اندیشد اگر زندگی مشترک اش به طلاق ختم شود مهریه‌ی زیاد پشتوانه‌ای برای وی می‌باشد واین امر باعث می‌شود که تصمیمات نادرست و عجولانه بگیرد واز طلاق گرفتن هیچ هراسی نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان طلاقی که هر روزه در کشور ثبت می‌شود نشان دهنده‌ی این امر می‌باشد که مهریه‌های سنگین ضامن برای خوشبختی دختران جوان نمی‌باشد دختران ما باید به جای درخواست مهریه‌های گزاف و یا گاه عجیب سعی کنند روش عاشقانه زندگی را از همسران خود طلب کنند وبا دقت درانتخاب یک همسر مناسب خوشبختی خود را در زندگی مشترک ضمانت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار