جان کری وزیر خارجه امریکا در جریان سفر به اقلیم کردستان عراق مخالفت خود را با طرح استقلال کردستان عراق، که از سوی رئیس اقلیم کردستان مطرح شد، نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه المسله، منابع آگاه سیاسی اعلام کردند: تلاش‌های "مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان برای اعلام  استقلال اقلیم کردستان با مخالفت وزیر خارجه آمریکا روبرو شده است.

به گفته این منابع  بارزانی که طی روزهای گذشته از استقلال صحبت می کرد منتظر چراغ سبز جان کری برای اعلام آن بود اما گویا واکنش وزیر خارجه آمریکا به گونه ای دیگر بوده است.

منابع نزدیک به رهبران کُرد بیان کردند: "جان کری"  از بارزانی  خواسته است که درباره استقلال حرفی نزند زیرا آمریکا حامی دولت عراقی قوی که کُردها هم جزیی از آن باشند، است.وی به به مسعود بارزانی گفته است که ساکت باشد و طرح استقلال را مطرح نکند.

در همین حال  کری از مقام‌های اقلیم کردستان عراق خواسته است تا در روند تشکیل دولت جدید در بغداد مشارکت کنند.

به گفته منابع آگاه، وزیر امورخارجه آمریکا تلاش می کند مانع از تجزیه عراق شود. سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه کردستان مرحله ای حیاتی در سفر او به عراق بود. او پیش از هر چیز تلاش می کند مانع از تجزیه عراق شود. 

جان کری در دیدار با مسعود بارزانی تاکید کرد: تشکیل دولت (عراق) مهمترین چالشی است که باید با آن مقابله کنیم. در روزهای اخیر، همکاری میان نیروهای مسلح در مناطق کُردنشین برای مقابله با داعش بسیار ضروری بوده است.

جان کری روز دوشنبه در بغداد نیز از نوری مالکی خواست اختلافات را کنار بگذارد. 


جان کری وعده کمک های بیشتر را به عراق مطرح کرده است. کمک هایی که الگوی آن موضوع بحث مذاکرات بروکسل میان وزیران امور خارجه کشورهای  ناتو خواهد بود.


انتهای پیام/
برچسب ها: کری ، خطاب ، بارزانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار