وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز با اشاره به نظرسنجی اخیر صورت گرفته در خصوص نارضایتی مردم از سیاست خارجی امریکا، بر ادامه تلاشها برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با "جیمز روزن" از شبکه فاکس نیوز گفت:" خیلی خوب است که ما سیاست خارجی‌مان را بر اساس نظرسنجی‌ها اجرا نمی‌کنیم. چرا که این کار اشتباه بزرگی است."

نتایج جدیدترین نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک تایمز و سی‌بی‌اس نیوز نشان می‌دهد در ماه گذشته میزان نارضایتی از عملکرد باراک اوباما در زمینه سیاست خارجی در میان جمهوریخواهان و دموکرات ها افزایش یافته است.

در عین حال اکثریت ضعیف مردم آمریکا با اعزام مشاوران نظامی به عراق برای مقابله با تهدید شبه نظامیان در این کشور موافقند. این نظرسنجی همچنین از آن حکایت دارد که بیشتر آمریکاییان از برخی دیدگاه های اوباما در مورد بحران عراق ازجمله احتمال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین حمایت می کنند. اما نتایج آن در کل نشان دهنده افزایش بی اعتمادی به رئیس جمهور و رهبری آن در میان مردم کشورش و نگرانی عمیق آنها درمورد این مسئله است که مداخله بیشتر آمریکا در عراق ممکن است به جنگ بلند مدت و پر هزینه دیگری منجر شود. 

براساس نتایج این نظر سنجی 58 درصد از آمریکای‌ها با سیاست خارجی اوباما مخالفند که 10 درصد بیشتر از میزان یک ماه گذشته و بیشترین میزان از زمانی است که وی به ریاست جمهوری رسیده بود.

افزایش نارضایتی به ویژه در میان دموکرات ها در حال افزایش است به گونه ای که حدود یک سوم آنها نارضایتی خود را از سیاست خارجی اوباما اعلام کرده اند.   52 درصد از آمریکاییان هم شیوه تعامل اوباما با بحران کنونی عراق را تایید نمی کنند.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این آمار گفت:" ما به قضاوت مردم شکی نداریم ولی می‌خواهم بگویم ما در چند جبهه فعالیت داریم."

وی در ادعایی، این جبهه‌ها را منع کره شمالی از هسته‌ای بودن، جلوگیری ایران را دستیابی به سلاح هسته‌ای و کمک به مخالفان سوریه برای مقابله با بشار اسد بر شمرد.

با این حال با وجودیکه کری تأکید کرد نظرسنجی‌ها چیزی را به سیاست خارجی آمریکا دیکته نمی‌کنند، تصریح کرد که همچون نظر مردم، دولت نیز معتقد است نباید جنگ دیگری را در عراق آغاز کرد.

در عین حال وی در اظهارات متناقض خود گفت: "ما به نظرسنجی‌ها کاری نداریم. اگر من می خواستم به آنها توجه کنم سال‌ها پیش در آیووا از کار کناره‌گیری می‌کردم. من به نظرسنجی‌ها توجهی نمی‌کنم."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار