پایگاه اینترنتی "ورلد میک" با انتشار یادداشتی توجه خوانندگان را به اخبار و اتفاقات دردناکی که در حین برگزاری مسابقات جام جهانی برزیل در گوشه و کنار جهان رخ می دهد و مغفول مانده،جلب کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این یادداشت که به قلم سارا یاسین نوشته شده آمده است دنیا را تب جام جهانی گرفته است- حتی امریکا را که این بازی زیبا را دون شان خود می دانند.
 
اما در حالی که همه چشم ها ودوربین ها به جام جهانی دوخته شده ،حواس مردم از تراژدیهایی که چه رقابت بین المللی باشد چه نباشد رخ می دهد پرت شده است.
 
در ادامه گزارش نویسنده چند نمونه از اخباری را که ممکن است ببیندگان جام جهانی نشنیده باشند ذکر می کند.
 
1- مصر 
 
اوایل هفته دادگاهی در شهر مینیا حکم اعدام 183 عضو گروه اخوان المسلمین از جمله محمد البدیع رهبر این گروه را به اتهام حمله به یک پاسگاه پلیس و کشتن دو افسر پلیس در اواسط ماه اوت را تایید کرد.بنا به اعلام دیده بان حقوق بشر قاضی این پرونده در ماه آوریل برای 683 نفر از اعضای اخوان المسلمین حکم اعدام صادر کرده بود.
 
روز دوشنبه چند تن از معترضان به قانون سرکوبگرانه اعتراض که نوامبر گذشته به تصویب رسید،بازداشت شدند و سه خبرنگار شبکه الجزیره به اتهام حمایت از اخوان المسلمین به 7سال زندان محکوم شدند .
 
اگرچه این سرکوب ها مشابه سرکوب هایی است که باعث شد امریکا کمک های خود به مصر را قطع کند،و سرکوب ها همچنان ادامه دارد ،جان کری امروزاعلام کرد امریکا کمک های خود به قاهره را از سر می گیرد.
 
2-اوکراین
 
از ماه مارس ،شرق اوکراین محل رویارویی شدید میان اوکراین و روسیه بوده است.
 
اما اکنون به نظر می رسد اوضاع در حال آرام شدن است.روز جمعه پترو پروشنکو رئیس جمهور تازه انتخاب شده اوکراین از نیروهای طرفدار کی یف خواستار آتش بس شد،چیزی که  ولادیمیر پوتین رئیس جمهورروسیه هم آن را تکرار کرد.
 
پوتین در زمان مناسبی خواهان آتش بس شد زیرا تنش همچنان در اوج خود است.روز شنبه جدایی طلبان طرفدار روسیه طی حمله ای سه افسر اوکراینی را در مرز این کشور مجروح کردند.
 
3- کرانه باختری
 
در اوایل هفته، همزمان با ادامه جستجوی ارتش برای یافتن سه نوجوانان اسرائیلی گم شده، که برای اولین بار در 12 ژوئن ناپدید شدند، سرکوب اسرائیل در کرانه باختری شدت یافته است. این بزرگترین عملیات نظامی از زمان انتفاضه دوم است.   
 
از زمان آغاز عملیات نظامی، که اولین بار در تاریخ 20 ژوئن آغاز شد، بیش از 300 فلسطینی بازداشت شده اند، و پنج فلسطینی - از جمله یک پسر 14 ساله - کشته شده اند.
 
4- انگلیس
 
در روز 21 ژوئن، حدود 50 هزارانگلیسی در اعتراض به اقدامات ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی به خیابان های مرکزی لندن ریختند. راسل برند، کمدین  انگلیسی نیز به معترضان پیوست و از مردم خواست " به انقلاب صلح آمیز، آسان و شاد" بپیوندند.   
 
بنا به گفته آکسفام، ریاضت در انگلیس به معنای شکاف رو به گسترش میان غنی و فقیر است. این گروه گزارش می دهد که نیم میلیون نفر در کشور در حال حاضر برای زنده ماندن به کمک های غذایی متکی هستند- در حالی که بین سال های 2009 و 2013 میلادی  درآمد 1000ثروتمنداول کشور138 میلیارد پوند افزایش داشته است.
 
5- عراق
 
اوضاع در عراق همچنان وخیم است، گروه های تروریستی تکفیری –بعثی اوایل هفته دو گذرگاه مهم را تصرف کردند. در روز یکشنبه، اعضای گروه گذرگاه توریبیل Turaibil، که هم مرز اردن است، و همچنین گذرگاه الولید، که هم مرز با سوریه است،تصرف کردند.
 
  جان کری در روز دوشنبه با دولت این کشور ، که در حال حاضر برای تشکیل یک دولت جدید تا 1 ژوئیه موافقت کرده، دیدار کردند. ایالات متحده به دنبال یک راه حل سیاسی برای آشوب در این کشور است، اما نخست وزیر عراق، نوری المالکی، برای اقدام نظامی به ایالات متحده فشار می آورد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار