فاطمه سرمشقی، راه اندازی شبکه فروشی پستی کتاب در سطح ملی، به بهبود روند چاپ و نشر در شهرستان‌ها کمک می‌کند.

فاطمه سر مشقی، نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: توزیع کتاب‌ها در شهرستان‌ها ضعیف است و امکان حمل از هر شهر به شهر دیگر حتی به تهران وجود ندارد و عملا نویسنده و کتابش در ورطه‌ی گمنامی فرود می‌رود و همچنین کمبود امکانات فنی باعث می‌شود که غالبا نشرهای شهرستانی، کتاب را با کیفیت پایین تری منتشر کنند، مخصوصا در حوزه‌ کتاب‌های مصور کودک، این کمبود واضح تر است.
 
وی ادامه داد: توزیع ضعیف کتاب‌ها و محدودیت‌ کیفیت چاپ باعث شده که نویسندگان روند مجوز چاپ و نشر را از طریق ناشران حرفه‌ای تهران پیگیری کنند.
 
این نویسنده تصریح کرد: راه اندازی شبکه فروش پستی کتاب در سطح ملی، برای بهبود روند نشر و توزیع در شهرستان‌ها می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

سرمشقی در خصوص ناشران سمنانی گفت: تا آن‌جا که من می‌دانم، سه ناشر "سمنگان"، "آبرخ" و انتشارات دانشگاه سمنان فعال تر از ناشران دیگر عمل می‌کنند و در حوزه‌ ادبیات داستانی هم کم و بیش فعالند.
 
وی اضافه کرد: انجمن‌های ادبی و داستانی شهرستان‌ها، درسال‌های پیش فعالتر بوده‌اند، اما چون از حمایت‌ لازم برخوردار نیستند، مرتبط و پیوسته عمل نمی‌کنند.
 
سرمشقی در خصوص نویسندگان شهرستانی بیان کرد: نویسندگان جوان سمنانی، مستعد و علاقه مند ادبیات، اما بی بهره از امکانات چاپ و نشر تهران هستند. از مهمترین نویسندگانی که از این شهر برخاسته، "فریدون عموزاده خلیلی" است که به حق در زمینه ادبیات نوجوان خوش درخشید.

وی همچنین عنوان کرد: از مشکلات نویسندگان شهرستانی، کمبود کتابخانه تخصصی و دوری از استادان و کارگاه‌های تخصصی است، تنها دو کتاب فروشی "سوشیانس" و "سرای مهر" در سمنان هستند که کتاب‌‌های روز ادبیات را دارند و به ویژه اگر کتابی را سفارش بدهیم، می‌آورند.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار