بيماري خامج به 15 درصد از محصول خرماي آبادان خسارت وارد كرد.

رئيس اداره جهاد كشاورزي آبادان بااعلام این خبرگفت: خامج يك بيماري قارچي است كه سبب فاسد شدن كُلازين خرما مي شود.

 پلنگ زا افزود: اين بيماري همه ساله در حد كم در شهرستان مشاهده مي شد اما متاسفانه امسال نسبت بروز اين بيماري در مقايسه با سالهاي گذشته بيشتر بوده است.

وي اظهار كرد: پس از بروز بيماري خامج و شناسايي باغات مبتلا به اين بيماري به سرعت اقدامات و طرح هاي مبارزه اي با اين بيماري آغاز شد و از آنجايي كه اين بيماري درمان قطعي ندارد بايد براي پيشگيري از آن اقدام جدي صورت گيرد تا خسارت كاهش يابد.

رئيس اداره جهاد كشاورزي آبادان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برداشت 79 هزار تني محصول خرما در سال گذشته از پيش بيني برداشت 91 هزار تني خرما در سال جاري خبر داد.

پلنگ زا در خصوص خسارت ريالي ناشي از بروز بيماري خامج به محصول خرماي آبادان گفت: اين خسارت هنوز برآورد نشده است.

وي در خصوص پرداخت خسارت به نخلداران به دليل بروز اين بيماري اظهار كرد: متاسفانه اين بيماري جزء آيتم هاي خسارت زا لحاظ نشده است، اما با توجه به خسارت وارده به نخلداران مكاتبات زيادي را با اداره كل جهاد كشاورزي استان انجام داده ايم و ضمن اعلام مشكل، خواستار پرداخت خسارت شديم.

رئيس اداره جهاد كشاورزي آبادان تصريح كرد: مديركل جهاد كشاورزي استان نيز مكاتبه اي را با مسئول صندوق مركزي بيمه در اهواز داشته است كه هنوز پاسخي در اين خصوص دريافت نشده است.

به گفته وي همه ساله حدود يك ميليون و 500 اصله نخل در سطح هشت هزار هكتار از اراضي كشاورزي آبادان بيمه مي شوند./ش/ن

برچسب ها: خرما ، خامج ، آبادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.