مسعود بارزانی رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق در گفتگوی اختصاصی با "کریستین امان پور"، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: مردم کردستان می‌خواهند خود، آینده‌شان را به دست گیرند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، بارزانی درباره اینکه آیا بار دیگر می توان عراق را به صورت یکپارچه حفظ کرد یا نه مدعی شد: تصور این مساله بسیار دشوار است زیرا تجربه های اخیر نشان دادند که نمی‌توان به این شکل ادامه داد. اکنون در عراقی زندگی می کنیم که کاملا با عراقی که همواره می شناختیم متفاوت است. 

**** کردها باید خود آینده شان را رقم بزنند
وی گفت در طول ده سال پیش، ما هر کاری که می توانستیم انجام دادیم و هر انعطافی که می شد در این خصوص انجام دادیم تا عراقی جدید تشکیل دهیم ولی متاسفانه این تجربه ای موفق نبود. برای همین باور دارم بعد از تحولات اخیر در عراق، مردم کردستان باید خود آینده شان را رقم بزنند. تصمیم گیری در این خصوص با مردم خواهد بود. 

بارزانی درباره اینکه اگر رای گیری در این خصوص از مردم صورت گیرد، به نظر وی تصمیم آنان چه خواهد بود گفت: چند سال پیش نیز همه پرسی در کردستان صورت گرفت که البته غیر رسمی بود ولی آماری که داده شد، برخلاف برخی کشورهای اطراف ما، آماری درست بود. 


*** عراق در حال از هم پاشیدن است
رئیس جمهور منطقه کردستان عراق گفت در واقع بعد از فروپاشی رژیم (صدام) در دو هزار و سه، ما از عراق و یکپارچگی آن دفاع کردیم. در طول ده سال اخیر نیز همین کار را کردیم ولی اکنون روشن است که عراق در حال از هم پاشیدن است و روشن است که دولت فدرال یا مرکزی کنترل خود را بر همه چیز از دست داده و همه چیز از هم پاشیده است. حال نیز شاهد حضور آنچه که داعش خوانده می شود هستیم. 

بارزانی درباره درخواست کمک مالکی از کردستان برای مبارزه با داعش گفت نخست وزیر تا کنون چنین درخواستی را مطرح نکرده است. ما در حال حاضر از کردستان در برابر داعش یا هر گروه دیگری دفاع می کنیم. هر کسی که به مرزهای کردستان تجاوز کند، با واکنش ما روبرو می شود. با این حال، ما بدون داشتن تصویری روشن از آینده و یک راه حل روشن سیاسی، وارد جنگ نمی شویم. 

وی افزود: من قبلا به آقای نخست وزیر هشدار داده بودم. شاهدان زیادی دارم که دیده اند که من به وی هشدار داده ام. همه اتفاقاتی که روی داد تقصیر داعش نبود ولی داعش به عنوان نهادی سازماندهی شده، تلاش می کند تا از اوضاع استفاده کند و اوضاع را در اختیار خود قرار دهد. 

بارزانی درباره اینکه آیا می توان داعش را عقب راند گفت این کار میسر است ولی می بایست بین سنی ها و شیعیان تفاهم ایجاد شود و شراکتی واقعی در قدرت سیاسی به دست آید. 

*** مالکی کناره‌گیری کند
وی مدعی شد: کسی که مسئول رویدادهای اخیر است باید کناره گیری کند. طبعا منظور من آقای مالکی است. اینها نتیجه سیاست های اشتباه وی است و او مسئول این مسائل است.

بارزانی درباره اینکه آیا اعزام سیصد مستشار نظامی می تواند اوضاع را تغییر دهد گفت من چنین باوری ندارم؛ باور ندارم که چنین کاری بتواند تغییری در توازن قدرت ایجاد کند. این مساله را نمی توان با ابزارهای نظامی حل و فصل کرد بلکه مساله ای سیاسی است که باید به صورت سیاسی حل و فصل شود. 

*** استقلال کردستان را با کری در میان می‌گذارم
بارزانی درباره مخالفت کری با استقلال کردستان مدعی شد: من از این فرصت (دیدار با کری) استفاده می کنم تا قدردانی خود از آمریکا و فداکاری هایی که ارتش آمریکا انجام دادند را بیان کنم. آمریکا دوستی واقعی برای ماست و ما نیز نشان داده ایم که شایستگی این دوستی را داریم و اگر به ما فرصتی داده شود، نقش منطقه ای خود را می توانیم با موفقیت انجام دهیم. موفقیت منطقه کردستان نیز تنها موفقیتی است که از سیاست های آمریکا به دست آمده است. آمریکا به همه مردم عراق فرصت داد تا بتوانند کشوری مردمسالار و تکثرگرا بسازند ولی متاسفانه نتوانستند از این فرصت استفاده کنند. 

وی ادامه داد من تلاش خواهم کرد تا اوضاع را برای وی تشریح کنم، برای وی توضیح دهم که در طول ده سال گذشته چکار کرده ایم. از وی خواهم پرسید مردم کرد تا چه زمانی قرار است به این شکل زندگی کنند؟ مردم کردستان نمی خواهند آینده گروه دیگری را رقم بزنند. 


*** اوضاع کرکوک
بارزانی درباره اینکه آیا کردستان قصد بازگرداندن کرکوک را دارد یا نه گفت: ما هرگز در اینکه کرکوک بخشی از کردستان بود، تردیدی نداشتیم. با این حال می خواهیم این مساله را با استفاده از ماده صد و چهارده حل کنیم. 

وی افزود البته ما هنوز همه پرسی برگزار نکرده ایم ولی به نظر شهروندان کرکوک احترام قائلیم، حتی اگر آنان رای منفی به استقلال کردستان به عنوان یک کشور بدهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار