صمد بهرنگی داستان‌نویس، قصه‌هایی چون "بی‌نام" و "افسانه محبت" را از خود بر جای نهاده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، صمدبهرنگی، مترجم، داستان‌نویس و محقق ادبی در 2 تیر 1318 در تبریز متولد شد. وی پس از گذراندن دوران ابتدایی و دبیرستان در مهر 1334 به دانشسرای مقدماتی پسران تبریز رفت و در خرداد 1336 از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

از مهر 1336 تا پایان عمر به تدریس پرداخت و در مهر 1337 برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی به دوره شبانه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه دانشگاه تبریز رفت.

صمد بهرنگی در سال 1339 اولین داستان منتشر شده‌اش به نام "عادت" را نوشت که با "تلخون" در 1340، "بی نام" در 1342 و داستان‌های دیگر ادامه یافت.

 ترجمه‌هایی از زبان‌های انگلیسی و ترکی استامبولی از صمد بهرنگی بر جای مانده است تحقیقاتی در زمینه ادبیات عامیانه آذربایجان و مسائل تربیتی از وی چاپ شده است.

 قصه‌های صمد بهرنگی که گاهی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبلیغ می‌شد، نوعی قهرمانگرایی جدای از نفس‌پرستی را در میان نسل جوان رواج داد.

صمد بهرنگی قصه‌هایی چون "بی‌نام"، "کچل کفترباز"، "پسرک لبوفروش"، "افسانه محبت"، "ماهی سیاه کوچولو"، "پیرزن و جوجه طلایی‌اش"، "24 ساعت در خواب و بیداری"،‌ "تلخون"، و کتاب "کلاغ‌ها، عروسک‌ها و آدم‌ها" را از خود به یادگار گذاشت.

 وی همچنین، کتاب‌های "ما الاغ‌ها"، "خرابکار"، و "کلاغ سیاهه" را ترجمه کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کانون ، پرورش ، کلاغ ، قصه ، عادت ، داستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.