ایجاد شرایطی مناسب برای تبادل فناوری بین ایران و روسیه، یکی از دستاوردهایی بود که در سفر معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاصل شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، درباره دستاوردهای سفر اخیر خود به کشور روسیه اظهار کرد: در این سفر که برای شرکت در بیست و یکمین کنگره جهانی نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفت، تاکید شد که با کشور روسیه تنها انتقال فن آوری نداشته باشیم؛ بلکه تبادل فن آوری نیز داشته باشیم و در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه، شرکت در مراسم افتتاحیه کنگره و کارگروه های تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی از مهم ترین برنامه های این سفر بود، ادامه داد: در حاشیه این سفر علاوه بر شرکت در کارگروه های تخصصی و سخنرانی های علمی، با معاون وزیر نفت ترکیه نیز دیداری داشتیم تا در باره کنگره جهانی نفت، گاز و پتروشیمی که سال 2017 به میزبانی این کشور برگزار می شود بحث و تبادل نظر شد.

 وطنی خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که کارگروهی از ایران و ترکیه تعیین شود تا هر دو کشور، تجارب خود را در اختیار هم قرار دهند. همچنین قرار شد این کارگروه در مورد تعیین میزان و قیمت گاز صادراتی به کشور ترکیه به یک توافق نهایی دست یابند.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: در بخشی دیگر از این سفر، ملاقاتی با رییس دانشگاه گوبکین روسیه داشتیم تا درباره تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه های ایران و روسیه در زمینه اعزام دانشجویان مهندسی نفت در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه مذکور مذاکره شد.

وی افزود: قرار بر این شد که کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت مسئولیت منابع مالی این کار را به عهده بگیرد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در اجرای این طرح از پایان نامه های آنها در صورت انتقال فن آوری حمایت مالی کند.

وطنی، با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن این طرح با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز گفت و گو شد، ادامه داد: مقرر شد کارگروه مشترکی تشکیل شود تا عناوین پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گیرد و طرح های تصویبی که منجر به انتقال یا تولید فن آوری شود را به دانشگاه مذکور ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: با اجرای این توافقنامه می توان انتقال فناوری از روسیه را با کمترین هزینه و زمان صرف شده انجام داد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: در تدوین برنامه 5 ساله ششم ایران همکاری های علمی و فن آوری روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وطنی با بیان اینکه برنامه ای تدوین خواهد شد تا محصولات شرکت های دانش بنیان ایرانی که به مرحله تولید می رسند، به روسیه صادر شود، افزود: برای توسعه همکاری های ایران و روسیه در زمینه امور شیلاتی و فناوری های مربوط به انرژی های نو نیز مذاکراتی برای افزایش همکاری ها داشتیم که قرار است این موضوع تا مرحله عملیاتی شدن، پیگیری شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار