حناچی گفت: میزان مهاجرت روستاییان به شهرها از 30 درصد به 70 درصد رسیده است، این درحالی است که میزان نرخ رشد شهرنشینی کاهش یافته و در آستانه توقف قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم اولین همایش توسعه‌ی پایدار کالبدی فضایی روستای با اشاره به اینکه از سال 1335 تا سال 1390 جمعیت شهری، روستایی از 30 به 70 تغییر کرده است گفت: در حال حاضر جمعیت شهری ما 70 درصد و جمعیت روستایی ما 30 درصد است. این درحالی است که در سال 1335 جمعیت شهری ما 30 درصد بوده است.

وی در ادامه افزود:‌ رشد جمعیت شهری ما از کشورهای اروپایی مرکزی بالاتر است ولی متاسفانه با توجه به رشد جمعیت میزان بهره وری ما بسیار کاهش یافته است.

حناچی در ادامه تصریح کرد: به جهت انطباق با شرایط زیست محیطی وضعیت شکننده‌ای را در رشد جمعیتی شاهد هستیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید از تجربیات گذشته دست بگیریم، گفت: در بند ب ماده‌ی 137 قانون برنامه سوم توسعه موضوع بهسازی شهری و روستایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنیاد مسکن به هوشمندی موضوع بهسازی شهری و روستایی را تغییر کرده و جریانی به نام بهسازی روستا‌های با بافت با ارزش را در دستور کار خود قرار داده است.

حناچی در ادامه اظهار داشت: تجربیاتی که از گذشته به دست آورده ‌ا‌یم‌ قابل نقد است، در صورتی که از همایش‌هایی این چنینی استفاده کنیم و فضایی نقد پذیر ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: در صورت عدم تکرار اشتباهات گذشته و جلوگیری ریشه یابی مشکلات این همایش‌ها می‌تواند در برنامه‌های آتی فرصت تلقی شود.

حناچی در ادامه افزود: در آستانه‌ی شکل گیری قانون برنامه ششم توسعه هستیم بنابراین استفاده از تجر بیات گذشته و جلوگیری از اشتباهات در تدوین برنامه‌های آتی ما باید دردستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهاجرت معکوس روستاییان به شهرها به صورت برنامه ریزی نشده وجود دارد گفت: به صورت برنامه ریزی این مهاجرت هنوز ایجاد نشده است.

حناچی در ادامه توضیح داد:  نرخ رشد شهرنشینی در صورتی که متوقف شود، میزان افزایش مهاجرت به روستاها افزایش می‌یابد.

وی در ادامه توضیح داد: توقف رشد شهر نشینی به آن معنا است که آستانه‌ی شرایط زیست محیطی ما در شهرها به حداقل رسیده و کلان شهر ‌ها دیگر محل زندگی انسان‌ها نیست، به همین منظور مهاجرت از شهرهای به روستاها آغاز میشود.

وی در ادامه افزود: در شهر تهران در حال حاضر نرخ رشد شهر نشینی موقف شده و در روز‌های تعطیل مردم از تهران فرار می‌کنند.

وی در ادامه یاد آور شد: باید برای جذب جمعیت روستاها حداقل زندگی شرایط مردانه و مرتبی را در روستاها فراهم کنیم و طرح‌ها هادی که در روستا‌ها اجرا می‌شود، دارای ایراداتی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ایراداتی که به طرح هادی وارد است اشاره کرد و گفت:‌ همان اتفاقی که در شهرها می‌افتد، در روستاها در طرح‌های هادی نیز انجام می‌شود در صورتی که روستاها از لحاظ کالبدی متفاوت هستند و ما برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و دینی باید به دنبال آماده سازی جدید نباشیم و مراکز و هسته‌ی اصلی روستاها را فرصت تلقی کنیم.

وی در ادامه افزود: نباید همان اتفاقی که در شهرها می‌افتد در روستاها رخ دهد، باید مراکز و هسته‌ی اصلی روستاها به عنوان فرصت تلقی شود و سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد.

حناچی در ادامه اظهار داشت: در شهر سرعین بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و این شهر با وجود پتانسیل‌هایی که داشت سرمایه گذاری بسیاری را می‌توانستیم در آن انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به برج 16 طبقه‌ای که در این شهر ساخته شده است اشاره کرد و گفت: شهر سرعین چه نیازی به برج 16 طبقه داشت و این به جز منفعت‌های فردی و شخصی هیچ فایده‌ای برای شهر نداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه ، مسکن ، شهرسازی ، روستا ، شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۲ تير ۱۳۹۳
با افزایش هزینه های کشاورزی و نبود بازار برای محصولات کشاورزی که منجر به عدم فروش محصولات به قیمت مناسب می شود، بسیاری از کشاورزان اندک سرمایه خود را از دست داده و بهتر بگویم به خاک سیاه نشسته اند. در این خصوص یک گزارشی تهیه کنید، شاید بر حسب اتفاق وجدان بیداری در بین مسئولین کشور وجود داشته باشد. مدیونید اگه اقدامی نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۲ تير ۱۳۹۳
هیچ کس کار در روستا و کشاورزی را دوست نداره امسال از روستا چندتومان در بیاری سال بعد با افزایش قیمت کارگر و غیره صرف هزینه میکنی می بینی جز عذاب کار کردن هیچ سودی ندارد افرادی که مجبور هستن اینکارو می کنند الان تمام روستا ئیان در شهر ها استخدام هستند الان کشاورزی را اکثرا شهر نشینها انجام میده از شهر به روستا میرن تا از بیکاری بگریزند .
آخرین اخبار