به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمد سعیدنژاد در نشست خبری بیست و دومین همایش ارگانهای دریایی کشور و مراسم روز جهانی دریانورد با شعار نقش اجرای مؤٍثر مقررات بر آموزش در توسعه دریامحور با اشاره به اینکه تعداد زیادی شرکت و سازمانهای دریانوردی در زمینه دریا مشغول هستند گفت: مجموعه ارگانهایی که عضو دبیرخانه همایش ارگانهای دریایی هستند 54 مورد میباشد.
وی در ادامه افزود: این نهادها با هماهنگی یکدیگر همایش سالانه ارگانهای دریایی را برگزار میکنند.
سعید نژاد در ادامه افزود: مجموعه این همایشها با هدف ایجاد هماهنگی و سیاستگذاری بخش دریایی کشور، توسعه پایدار، الزامات بینالمللی دریایی، تدوین راهکارها، فرهنگ دریانوردی و توسعه دریامحور و ارائه راهحل برای تسهیل قوانین برگزار میشود.
سعیدنژاد در ادامه اظهار داشت: ایجاد فضا برای جذب سرمایهگذار داخلی و توسعه حمل و نقل دریایی از دیگر اهداف این همایش به شمار میرود.
سعیدنژاد در ادامه اظهار داشت: هر ساله این جلسات در یکی از بنادر کشور و توسط یکی از ارگانهای دریایی برگزار میشود اما امسال این همایش توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی در تهران برگزار میگردد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهار داشت: در کنار این همایش مراسمی با توجه به روز جهانی دریانورد در چهارم تیرماه برگزار میشود.
در ادامه سعیدنژاد با اشاره به اینکه سیاست کلی و عمومی کشور فعالیت هر چه کمتر دولت و افزایش نقش بخش خصوصی است گفت: این موضوع نیز در مورد بنادر صادق بوده و سالهای گذشته سازمان بنادر سهم زیادی در دست داشت اما امسال جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: میزان قرارداد سازمان بنادر با بخش خصوصی 250 میلیارد تومان به قیمت دفتری بوده که با توجه به نرخ امروز این میزان به 3 برابر افزایش مییابد.
وی در ادامه افزود: میزان سرمایهگذاری خود سازمان بنادر نیز به 3 هزار میلیارد تومان میرسد که این نیز رقم قابل توجهی میباشد.
رئیس سازمان بنادر در ادامه تصریح کرد: شرکتهایی مانند کشتیرانی، نفت کش و شرکتهای خصوصی در تأمین ناوگان و در بخش دریایی سهم داشتند و در بخش دریایی بخش عمدهای از سرمایه توسط بخش خصوصی انجام شده است.
سعیدنژاد در ادامه افزود: به طور خاص سیاستهای ما در بخش دریا و ایجاد اسکلهها توسط دولت انجام میشود و بخش خصوصی اقدام به ساخت سایر بخشها میکند.
وی در ادامه افزود: سیاستهای تشویقی متعددی شکل گرفته و تأمین وجوه اداره شدهای در بخش سرمایهگذاری دریا انجام شده است.
سعیدنژاد در ادامه یادآور شد: حجم قابل توجهی در بانکها سپردهگذاری کردهایم تا پشتوانهای برای اخذ، بار، مسافر و اسکلهها باشد.
سعید نژاد در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون قراردادهای بسیاری در دست بررسی داریم به گونهای که میزان سرمایهگذاری ما در 3 ماه گذشته به 950 میلیارد تومان میرسید. امسال نیز سعی خواهیم کرد با سرمایهگذاری بیشتر این میزان را 2هزار میلیارد تومان برسانیم.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی را در بندر چابهار در دست اجرا داریم که تاکنون پیشرفت فیزیکی 50 درصدی داشته است.
سعیدنژاد در ادامه توضیح داد: برخی از شرکتهای هندی تمایل به سرمایهگذاری در بندر چابهار را دارند که در حال مذاکره هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.
سعیدنژاد در ادامه گفت: دو موضوعی که با شرکتهای هندی باید بررسی شود عبارت است از موضوع و میزان مدت سرمایهگذاری و بارهایی که تعهد میکنند از بندر چابهار عبور کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این بندر ظرفیت بارگیری و تخلیهگیری 100 میلیون تن را دارد.
سعیدنژاد در ادامه اظهار داشت: طرح توسعه و ترمینال کانتینری در حال انجام است و بخش اسکلهها ساخته شده و در مراحل پایانی قرار دارد که در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسد.
وی در ادامه به ترمینال شماره دو این بندر اشاره کرد و گفت: تجهیزات ترمینال شماره دو تکمیل شده و در مرحله اداری آن قرار داریم و با خرید تجهیزات لازم تا پایان سال آینده این بندر به بهرهبرداری میرسد؛ ترمینال شماره دو بندر شهید رجایی به عنوان هاب منطقهای شناخته شده و از نظر ظرفیت و عملکرد قابل رقابت میباشد که این بندر به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: بخش عمدهای از بارها که به کشورهای دیگر حمل میشود از طریق این بندر صورت میگیرد؛ طی برآوردهایی که انجام شده هر کانتینری که از مقصد ایران طی میشود 700 هزار هزینه در بردارد که با راهاندازی این بندر صرفهجویی مناسبی انجام میشود.
وی در ادامه به ارتباط با کشتیرانیها اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر هیچ وقت به رضایت کامل با سازمان کشتیرانی نمیرسد ما تلاش میکنیم سیاستهای کشور را اعمال کنیم و به نظرات دیگران نیز اهمیت میدهیم اما نمیشود تمامی نظرات دیگران را قبول کنیم.
وی در ادامه افزود: سعی میکنیم دیدگاههایمان را با سازمان کشتیرانی نزدیک کنیم اما در مورد تعرفه هنوز به توافق نرسیدهایم.
سعیدنژاد در ادامه توضیح داد: هیچ پیمانکاری منتسب به سپاه در بندر شهید رجایی فعالیت نمیکند و شرکت تایدواتر بر اساس حکم دادگاه از این بندر خارج شده است
مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه اظهار داشت: طی گفتگو و توافقی که به شرکت تایدواتر داشتهایم این شرکت سال گذشته از بندر شهید رجایی خارج گردید.
سعیدنژاد در ادامه توضیح داد: در حال حاضر دو شرکت پیمانکار برای یک سال به صورت موقت در ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی فعالیت میکنند و برای واگذاری بندر شهید رجایی به مدت طولانیتر مزایدهای طراحی کردهایم که به زودی زمان آن را بیان میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه سفرهای دریایی از سیاستهای کلی سازمان بنادر و دریانوردی به شمار میرود گفت: سال گذشته با تهیه ناوگانهای مناسب، 7 میلیون مسافر را جابهجا کردهایم که نسبت به سال قبلش رشد 40 درصدی داشته است.
وی در ادامه افزود: در نوروز امسال شاهد افزایش میزان جابهجایی مسافر از طریق بنادر بودهایم و این سازمان ظرفیت جابهجایی تا 15 میلیون مسافر را دارد.
در ادامه صفایی رئیس شرکت ملی نفتکشهای ایران با اشاره به اینکه کلیه محصولات نفتی ایران توسط شرکت ملی نفتکش جابهجا میشود گفت: این شرکت ظرفیت بینظیری در جابهجایی محصولات نفتی دارد.
وی در ادامه افزود: طی پیشبینیهایی که بزرگترین شرکت نفتی دنیا اعلام کرده است ایران ظرفیت جابهجایی 13 میلیون تن را دارد.
صفایی در ادامه به کرایههای حملنقل دریایی اشاره کرد و گفت: شرایط حملونقل دریایی ایران نسبت به سال 2009 بسیار تغییر کرده و کرایههای حملونقل دریایی کاهش شدیدی پیدا کرده است.
صفایی در ادامه افزود: با جذب سرمایهگذاری بیشتر سعی خواهیم کرد، یک سهم بینالمللی را در حوزه دریانوردی به دست آوریم.
انتهای پیام/