مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از بهره‌برداری مراتع از حالت سنتی به روش علمی با استفاده از دانش بومی خبر داد.

غلام‏ عباس عبدی ‏نژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: تصمیم داریم مراتع را به سمتی سوق دهیم تا بتوانیم طرح‌ های مرتع‌ داری خود را اقتصادی کنیم.

وی ادامه داد: با امکانات محدود فعلی نمی ‌توانیم پیشرفت خوبی را بر اساس برنامه‌ ریزی صورت گرفته داشته باشیم، مگر اینکه این طرح را با مشارکت مردم انجام دهیم. چرا که این باور سبب پایداری بیشتر این طرح خواهد بود.

عبدی‌ نژاد از عشایر، بومیان، مرتع‌ داران و بهره‌ برداران دعوت کرد تا در چارچوب مقررات و ضوابط کاری، احیای مراتع را به عهده گیرند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: افراد می‌ توانند پرورش و تولید داروهای گیاهی را توسعه دهند و این کار نیز باید با نظارت منابع طبیعی و مالکیت دولت انجام شود.

وی همچنین از پیش‌ بینی 20 میلیاد ریال برای اجرای طرح‌ های آبخیزداری در استان تهران در سال جاری خبر داد و خواستار تحقق این اعتبارات شد.

عبدی ‌نژاد افزود: یکی از تصمیمات منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، ارتقای سطح آمادگی برای گسترش اجرای عملیات آبخیزداری در این استان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: اعتبار مورد نیاز سال 92 را برای تحقق این امر در شهرستان فیروزکوه از محل اعتبارات تملک دارایی ‌های ملی تامین کردیم که مبلغی حدود 15 میلیارد ریال را در برگرفت و اکنون این پروژه در دست اجراست.

وی ادامه داد: در سال 93 نیز اعتباری به مبلغ 20 میلیاد ریال از محل اعتبارات عمرانی ملی و استانی پیش ‌بینی شده است که اگر این اعتبار تامین شود، ادامه فعالیت حوزه آبخیزداری را آغاز خواهیم کرد.

عبدی ‌نژاد افزود: جلوگیری از سیل، فرسایش خاک، رانش و لغزش زمین از فواید عملیات آبخیزداری است و این دست طرح‌ ها باعث آبدار شدن چاه‌های پایین‌ دست، قنات‌ ها می ‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: اجرای طرح ‌‌های آبخیزداری کمک خوبی برای تامین مصرف آب روستاییانی است که در پایین ‌دست محل اجرای طرح قرار گرفته ‌اند.

وی ادامه داد: بیشترین فعالیت ‌هایی که در منطقه فیروزکوه انجام شده، بحث‌ های حفاظتی، احیای جنگل و توسعه فضای سبز و احیای مراتع با گرایش اقتصادی است./ش/ن


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.