معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: برای جلوگیری از افزایش بیابان و در راستای بیابان‌زدایی، در130 هکتار از اراضی بیابانی استان نهال کاشته شد

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی ، كامبيز انصاري با اشاره به اراضی بیابانی موجود در استان گفت : خراسان شمالي دارای 183هزار هکتار اراضی بیابانی است و این اراضی بیابانی بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه دامداران، افت سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی‌ها به وجود آمده است.

وی تصریح کرد:مطالعات و بررسی های انجام شده نشانگر آن است که کشور ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیم گرم و نیمه خشک و خشک خود، در وضعیت نامناسبی از لحاظ تأمین آب قرار دارد و خشکسالی به عنوان بلایی طبیعی و پدیده ای اجتناب ناپذیر، از دیرباز در پهنه وسیع کشور ایران وقوع یافته و می یابد.

وی با بیان اینکه خشکسالی و افزایش سطح بیابان ها خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می کند ، گفت: برای برون رفت از این وضعیت بحرانی، کشاورزان و باغداران با اعمال مدیریت صحیح بر منابع آب موجود و در دسترس خود، از وقوع این واقعه تلخ، جلوگیری کنند.

انصاری با بیان اینکه برای تثبیت اراضی بیابانی و جلوگیری از بیابان‌زایی هرساله طرح‌هایی اجرا می‌شود، افزود:در حال حاضر 130 هکتار بوته‌کاری از نوع آتریپلکس یا اسفناج وحشی، تاغ و قره داغ و 134 هکتار عملیات و آبیاری در اراضی بیابانی استان اجرا شده است.

وی با اشاره به میزان اعتبار اجرایی شدن طرح حفظ اکوسیستم و تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی طی سال جاری گفت: میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها در سال 93 جاری را 2350 میلیون ریال است./ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.