هاشمی گفت: در طی 45 روز دیگر در وزارتخانه‌ی بهداشت و جهاد کشاورزی ملزم شدند با تشکیل 4 کارگروه تخصصی مشترک مباحث مرتبط سموم را بررسی کنند و پیش نویس مصوبات را برای شورای عالی سلامت غذا آماده کنید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ،قاضی زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه‌ صبحانه‌ کاری وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه‌های مردم و رسانه‌ها موضوع باقیمانده‌ی سموم در مواد غذایی است که وزارت کشاورزی مجدانه تلاش می‌کند که اشکالات را در این زمینه برطرف کند.

وی افزود: نهادهایی که در سال‌های گذشته وجود داشت، مورد بی مهری قرار گرفتند و شورای نظارت بر مصرف سموم تقریبا بی خاصیت شده بود اما در این دولت به جد دنبال این هستیم که این نهادها موضوعیت پیدا کنند.

وی ادامه داد: وضع ما به آن سیاه نمایی که در بیرون است، بد نیست، یعنی مصرف سم نیست به 20 سال گذشته یک چهارم کمتر شده است و از 29 درصد به 8 درصد کاهش پیدا کرده است.

هاشمی گفت: اشکالی که وجود دارد، این است که داروخانه‌هایی که این سموم را عرضه می‌کنند، به صورت مکانیزه بر آن نظارت نداریم و به تعداد همین داروخانه‌ها، داروخانه‌ی غیر مجاز وجود دارد.

وی اظهار داشت: بعضی از سموم که حدود 20 میلیون لیتر مصرف سالانه آن در کشور است، بسیار پر خطر هستند که عمدتا از مسیرهای غیر قانونی وارد می‌شوند که با فعال شدن نهادهای قانونی در ماه‌های آینده این مشکل بایستی برطرف شود.

هاشمی ادامه داد: امروز در این برنامه مقرر شد جلسه‌ی مشترکی بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی طی 45 روز دیگر تشکیل شود و با تشکیل 4 کار گروه مشترک در حوزه‌های سموم، محصولات پروتئینی دامپزشکی و سرانه‌ی مصرف تغذیه و مباحث مرتبط را بررسی کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: مشکلی که 2 وزارت خانه با آن روبرو هستند، کمبود اعتبارات است، یعنی سازمانی که متصدی این امر است، مجموع اعتباراتش برای یک سال 11 میلیارد بیشتر نیست و به همین ترتیب در وزارت بهداشت قانون گذار قوانین خیلی خوبی را وضع کرده اما به هیچ وجه در این سال‌ها اختصاص داده نشده است و ما امیدواریم در بودجه‌ی سال 94 اصلاح شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار