شهرستان فومن با چشم‌اندازهای بی‌نظیرش از نظر صنعت گردشگری و طبیعت گردی از جایگاه ویژه‌ای در شمال ایران برخوردار است و به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ، در یک تقسیم بندی کلی جاذبه های گردشگری این شهرستان را به پنج بخش طبیعی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌توان تقسیم کرد.

از جمله جاذبه های گردشگری شهرک کوهستانی ماسوله است که با وسعتی معادل ۱۰۰هکتار در ۳۶ کیلومتری غرب و جنوب غربی شهر فومن قرار دارد.

این بلندترین و همچنین کوچکترین شهر گیلان که با داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی به طور ویژه‌ای معماری سنتی منحصر به فرد چشم هر بینندهای را مسحور خود می کند ، گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

شهرک ماسوله از نظر طبیعی به گونه‌ای استقرار یافته که از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه تکیه دارد و از طرف شرق به دره‌ای زیبا مشرف است.

این نگارینهٔ بی همتا با آب و هوای مطبوع خود و با آن خانه‌های سنتی و پلکانی اش از ارزش معماری بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل در سال ۱۳۵۴در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دژ تاریخی قلعه رودخان یا دژحسامی در ارتفاعات حدود 715 متری ارتفاعات و در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان از دیگر دیدنی های شهرستان فومن است.

برخی از کارشناسان، ساخت این قلعه را در دوران ساسانیان دانسته‌اند.

این قلعه با وسعتی معادل 2و نیم هکتار بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد.

دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته شده است.

این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ در فهرست یادمان‌های دیرین و آثار تاریخی و ملی ماندگار شده است.


 
برچسب ها: فومن ، گردشگری ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.