یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده با اعزام نیرو در پی فشار به دولت قانونی عراق است و از طرفی چون این کشور قصد دریافت کمک نظامی از ایران را دارد، آمریکایی‌ها می‌خواهند با ایران رقابت کنند.

فواد ایزدی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درباره اعزام 300 نفر نیروی نظامی آمریکا تحت پوشش مشاور نظامی به عراق، گفت: قبل از اینکه آمریکایی‌ها عراق را ترک کنند، اصرار زیادی داشتند تا طی قراردادی که شروط آن را خودشان تعیین می‌کردند در عراق بمانند اما مخالفت دولت عراق با آن شروط مانع عقد قرارداد شد.

ایزدی با تاکید بر اینکه قرارداد مذکور نمونه قرارداد کاپیتولاسیون بود، تصریح کرد: این قرارداد به آمریکایی‌ها، مصونیت قضایی می‌داد و دولت عراق را متعهد می‌کرد نسبت به هر‌گونه تخلف و جنایت از سوی نظامیان آمریکا، عراق آنان را محاکمه نکند.

ایزدی اظهار داشت: آمریکایی‌ها گفته‌اند در صورت عدم امضای این قرارداد نمی‌توانیم در عراق نیروی نظامی داشته باشیم به همین خاطر مجبور به ترک این کشور شدند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه سفارت‌خانه آمریکا در بغداد با داشتن 5 هزار نفر نیرو بزرگترین سفارت‌خانه دنیاست، تاکید کرد: نیروی مورد نیاز یک سفارت‌خانه در نهایت چند ده نفر است و این حجم نیرو نشان می‌دهد اگرچه آمریکایی‌ها موفق به عقد قرارداد کاپیتولاسیون نشدند، اما با به‌کارگیری این حجم نیرو که اغلبشان هم نظامی هستند، مصونیت نظامی‌شان را در غالب مصونیت دیپلماسی به اجرا گذاشته‌اند و کاپیتولاسیون را دور زده‌اند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ابتدا می‌خواستند در عراق نیرو داشته باشند و عدم امضا قرارداد کاپیتولاسیون توسط دولت منتخب عراق سبب خروجشان شد، گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه بهانه‌ای برای بازگشت داشته باشند، این نابسامانی امنیتی را در عراق ایجاد کردند.

ایزدی در خصوص اهداف آمریکا از اعزام نیرو به عراق اظهار داشت: ایالات متحده با اعزام نیرو در پی فشار به دولت قانونی عراق است و از طرفی چون این کشور قصد دریافت کمک نظامی از ایران را دارد، آمریکایی‌ها می‌خواهند با ایران رقابت کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند نوری‌ المالکی نخست وزیر عراق باشد، بیان داشت: نوری المالکی از دستورات مقامات آمریکایی اطاعت نمی‌کند به همین خاطر به امضای قرارداد کاپیتولاسیون با ایالات متحده تن نداده است.

ایزدی در پایان با اشاره به اینکه در دکترین نظامی جمهوری اسلامی مباحث امنیتی منطقه، نباید با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای مدیریت شود، اظهار داشت: آمریکا 15 هزار کیلومتر آن طرف‌تر است و اگر آنها قصد ایجاد امنیت دارند ابتدا باید در آن منطقه ایجاد کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار