باغ گلشن طبس خراسان جنوبی یکی از باغ های نادر در ایران است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ، رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری طبس این باغ را یکی از باغ های نادر در ایران اعلام کرد و افزود: سالیانه صدها هزار جهانگرد و گردشگر از این باغ تاریخی بازدید می کنند.

قیصری با اشاره یه اینکه باغ تاریخی گلشن طبس مربوط به دوره زندیه و قاجار است، تصریح کرد: این اثر در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و این باغ باشکوه یکی از مهمترین باغ های ایرانی به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری طبس خاطرنشان کرد: بهسازی و زیباسازی باغ گلشن طبس با اعتبار 900 میلیون ريال از محل اعتبارات ملی اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: این باغ به وسیله سومین حاکم طبس، ساخته شده و در وقف نامه‌ای که در سال 1218 هـ.ق تهیه شده این باغ و املاک زیادی وقف اولاد و امور خیریه شده است.

وی افزود: این باغ بر روی امتداد جریان آب چشمه های سرد و گرم که به جانب طبس می آید شکل گرفته و آب از انتهای مجموعه وارد باغ می شود و پس از آبیاری کرتها و حرکت در جویها و فواره ها از زیر هشتی ساختمان سردر می گذرد و به شهر می رسد.

قیصری به طراحی این باغ بر اساس نمونه چهار باغ اشاره کرد و گفت: این طراحی برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت بوده که دو نهر در آن همدیگر را قطع می کنند و درختانی که گفته می‌شود ۴۰۰ سال عمر دارند سایه دل انگیزی را در کنار دیوارهای کهن این باغ می گسترانند.

وی تصریح کرد: در این راستا نظر به اهمیت و ارزش این اثر ملی قابل ثبت در فهرست باغ های جهانی اقداماتی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با اعتبار معادل 900 میلیون ريال از محل اعتبارات ملی آغاز شده و تا آخر تیرماه ادامه خواهد یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری طبس همچنین ، اجرای زیرسازی و حصارکشی باغ به ارزش 250 میلیون ريال، نورپردازی سردر ورودی باغ به ارزش 400 میلیون ريال، تکمیل حصار در قسمت پیشخوان با مشارکت شهرداری به ارزش 50 میلیون ريال و کف سازی راهروهای اصلی باغ به ارزش 200 میلیون ريال از مهمترین اقدامات این سازمان عنوان کرد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.