قیام مردم عراق علیه استعمار انگلیس، انحلال سازمان سیتو، کشف عناصر رادیواکتیو اورانیوم، پایان رسمی آپارتاید در کشور افریقای جنوبی، آغاز عملیات بزرگ کربلای 1 و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 تیر 1393 خورشیدی برابر با 2 رمضان 1435 هجری و 30 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

قیام مردم عراق به رهبری "آیت‌اللَّه شیرازی" علیه استعمار انگلیس (1299 ش)
با شروع جنگ جهانی اول، انگلیس به بهانه جلوگیری از نفوذ آلمان، با نیروی نظامی خود از دهانه شطالعرب به عراق که جزو قلمرو عثمانی بود، حمله کرد. مردم مسلمان عراق که در این اشغال تحت سلطه اجانب قرار گرفته بودند، با رهبری علمای دین دست به جهاد علیه اشغال‌گران انگلیس زدند. در این حرکت علمای عراق نه تنها حکم جهاد صادر کردند، بلکه خود در جبهه‌های مختلف شرکت کرده، به مقابله با نیروهای بیگانه پرداختند. از جمله این رهبران دینی میرزا محمدتقی شیرازی است که حکم جهادی وی نیروی مقاومت را در برابر مهاجمان تزریق کرد و همگان را وارد عرصه جهاد نمود. وی روح مبارزه با انگلستان را در کالبد مسلمانان دمید و خود شجاعانه برای به دست آوردن حقوق پایمال شده عراقیان قیام کرد. ایشان، فتوای تاریخی و حماسی خویش را که غیرت وطنی و دینی مردم عراق را به جوش آورد، در نهم تیرماه 1299 صادر کرد و مردم عراق را برای جهاد مقدس در مقابل بریتانیای تجاوزگر مهیا ساخت. در پی صدور این فتوا، انقلابی ملی و اسلامی معروف به انقلاب 1920 عراق تبلور یافت که سرانجام به رهایی عراق از تسلط انگلستان منجر شد.

درگذشت "سیداحمد پیشاوری" ادیب و شاعر (1309 ش)
سید احمد ادیب پیشاوری در سال 1223 ش چشم به جهان گشود. ادیب در سبزوار به مدت دو سال از محضر فیلسوف کبیر حاج ملاهادی سبزواری و نیز آخوند ملامحمد، فرزند وی، و آخوند ملأ اسماعیل استفاده کرد و سپس در مشهد ساکن شده، به ادیب پیشاوری یا ادیب هندی مشهور گشت. وی علاوه بر فنون ادبی و عربی و حفظ اشعار و نحو و لغت و حکمت و ریاضیات، در حسن خط نیز استاد بود. ادیب در چهل سالگی به تهران هجرت کرد و تا پایان عمر، در آنجا ماند. او در سخن، روش استادان قدیم را با موفقیت تمام دنبال می‌کرد و کثرت اطلاع او از فرهنگ اسلامی و علوم مختلف قدیم و تبحرش در لغت پارسی و تازی، باعث شد که شعرش بیش از حد معمول با اطلاعات وسیعش آمیخته شود و به همان نسبت از الطاف و حال و اشتغال بر عواطف رقیق شاعرانه دور افتد. ادیب پیشاوری، تمامی عمر خود را وقف تحصیل فضایل و تزکیه نفس کرد و از زخارف دنیوی و علایق مادی آزاد بود و از مال دنیا، جز چند جلد کتاب نداشت. سید احمد پیشاوری در طول سالیان متمادی تدریس، شاگردان متعددی را پرورش داد که بعدها هر کدام به مدارج علمی و ادبی دست یافتند. از ادیب آثاری به جای مانده که دیوان اشعار، تصحیح دیوان ناصرخسرو و تعلیقات بر تاریخ بیهقی از آن جمله‌اند. ادیب پیشاوری سرانجام در نهم تیرماه 1309 ش برابر با سوم صفر 1349 ق در 86 سالگی در تهران درگذشت و در امامزاده عبداللَّه تهران مدفون شد.

شکست سپاهیان مغول از ارتش مصر و شام(702 ق)
غازان خان معروف به محمود، پادشاه مغول در ایران، دوبار به سرزمین‌های شام و مصر لشکر کشید که در بار اول به سال 699 ق، پیروزی از آن وی بود. ولی در حملهٔ دوم غازان به شام که در سال 702 ق روی داد، ملک ناصر محمد پسر سیف الدین قلاوون پادشاه مصر، امرای غازان را در محل مَرج الصُّفْر در نزدیکی دمشق در دوم رمضان سال 702 ق شکست داد. غازان خان چنان از این شکست اندوهگین شد که حدود یک سال بعد در یازدهم شوال سال 703 ق در سی و سه سالگی در قزوین مرد و جسد او را در بیرون شهر قزوین به خاک سپردند.

درگذشت "عبدالرحمن زجاجی" ادیب و فقیه مسلمان(340 ق)
عبدالرحمن بن اسحاق زجاجی نهاوندی ،ادیب، لغت شناس و فقیه سرشناس قرن چهارم هجری، در اواخر قرن سوم هجری در نهاوند به دنیا آمد. وی در نوجوانی راهی بغداد شد و نزد اساتید برجستهٔ زمان خود، همچون ابن دُرَید، ابراهیم بن محمد زجاج، اخفَش صغیر و محمد یزیدی به تحصیل فقه و لغت پرداخت تا این که خود در این علوم استاد شد. از تالیفات این عالم فاضل می‌توان به کتاب الایضاحُ الکافی، الاَمالی و شرحُ الاَلِف و اللام لالمازنی اشاره کرد.

انحلال سازمان پیمان آسیای جنوب شرقی موسوم به سیتو (1977م)
بعد از جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری دوران جنگ سرد به سردمداری امریکا و شوروی، این بار سراسر جهان عرصه رقابت‌های آشکار و پنهان این دو کشور بود که یکی تحت لوای آزادی و دموکراسی و دیگری با شعار حمایت از خلق‌های ستم‌دیده، به دست‌اندازی و چپاول ملت‌ها مشغول شدند و برای تأمین اهداف خود، سازمان‌های نظامی و اقتصادی متعددی به صورت پیمان‌های چند جانبه به وجود آوردند. سازمان‌هایی چون ناتو، ورشو، سِنتو و سیتو و... از آن جمله می‌باشد. یکی از این سازمان‌ها، سازمان پیمان آسیای جنوب شرقی است که به طور اختصار "سیتو" نامیده می‌شد و در همین راستا و در تاریخ 8 سپتامبر 1954م شکل گرفت.

این سازمان که به موجب پیمان دفاع جمعی آسیای جنوب شرقی به وجود آمد در مانیل پایتخت فیلیپین به امضای کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه، استرالیا، فیلیپین، تایلند، پاکستان و زلاندنو رسید. هدف این پیمان، در ظاهر، تضمین صلح در منطقه جنوب شرقی آسیا و جنوب غربی اقیانوس کبیر عنوان گردید و در واقع ایجاد مانعی برای گسترش کمونیسم در جنوب شرق آسیا بود. مقرّ سازمان‌های نظامی و غیرنظامی این سازمان در بانکوک قرار داشت. این سازمان در پی خروج فرانسه در سال 1967 و پاکستان در سال 1972م و نیز آغاز دوره تنش‌زدایی در عرصه روابط بین‌الملل در 30 ژوئن 1977 منحل گردید.

وقوع غزوهٔ "الفتح" و فتح مکه به دست پیامبر و اصحاب آن حضرت به روایتی(8 ق)
برخی از مورخان، وقوع غزوهٔ الفتح و فتح مکه به دست پیامبر(ص) و اصحاب و یاران آن حضرت را دوم و برخی دیگر سیزدهم و نیز بیستم رمضان دانسته‌اند. ممکن است در دوم رمضان آماده برای جنگ شده و در روز سیزدهم مکه را فتح کرده باشند. منشأ فتح مکه و درگیری مسلمین با کفار قریش، نقض شرایط صلح حدیبیه از سوی کفار قریش بود که فردی از بنی‌بکر که از طرفداران قریش بودند شعری در هجو پیامبر(ص) خواند و غلامی از بنی‌خزاعهٔ طرفدار پیامبر(ص) این شعر را شنید و منع کرد ولی فایده‌ای نداشت. در نتیجه، بین آنان زد و خورد درگرفت و درگیری طرفین به قوم و قبیله آنان نیز کشیده شد. این خبر به پیامبر(ص) رسید آن حضرت فرمود: نصرت داده نشوم، اگر خزاعه را نصرت نکنم. پس در طلب لشکر برآمد و پیکی را به سوی دشمن فرستاد و پیام داد: هر که ایمان به خدا دارد، در اول رمضان در مدینه حاضر شود. هر مسلمانی که در مدینه بود آمادهٔ تجهیز جنگی شد. بالاخره زمان موعود فرا رسید و این شهر مقدس به دست مسلمانان فتح گردید. از آن پس کار اسلام پا برجا شد و شالودهٔ دین پی‌ریزی گردید.

تولد "گوتْهولْدْ لِسینْگْ" نویسنده و مورخ معروف آلمانی (1729م)
گوتهولد افرایم لسینگ در 30 ژوئن 1729م در آلمان به دنیا آمد. لسینگ پس از انتشار دو مجموعه شعری خود، نمایش‌نامه دوشیزه ساراسامسون را نگاشت و در این اثر سعی نمود تا برای نخستین بار، تراژدی را از قالب مرسوم قهرمانی و افسانه‌ای به محیط‌های خانوادگی متوجه سازد. لسینگ از سال 1767م به عنوان مشاور ادبی و منتقد حرفه‌ای تئاتر در هامبورگ شروع به کار کرد و در همین سال موفق شد یکی از کمدی‌های خود را با نام مینافون بارنهلم را که در نوع خود، نوآوری‌های تازه‌ای به همراه داشت به اتمام برساند. در این اثر که یکی از نخستین کمدی‌های ارزش‌مند ادبیات آلمانی محسوب می‌شود، لسینگ سعی کرده تا اختلافات و دشمنی‌های داخلی را که منجر به جنگ و درگیری داخلی شده است مطرح سازد و حکام محلی را مورد انتقاد قرار دهد. وی هم‌چنین در کتاب درام نامه هامبورگ، نظرات انتقادی و اصلاحی خود و نیز شرح احوال افرادی که برای ایجاد تئاتر ملی در آلمان تلاش کرده بودند، ذکر نموده است. بسیاری، این کتاب را موجد پیدا شدن دوره بزرگ ادبیات و درام آلمان می‌شناسند. آثار لسینگ دریچه جدیدی بر تئاتر آلمان گشود و تأثیر چشم‌گیری در بیداری افکار مردم عصرش ایفا کرد، به طوری که تئاتر آلمان را به مرتبه رفیعی رساند. گوتهولد لسینگ سرانجام در چهارم دسامبر 1781م در 52 سالگی درگذشت.

کشف عناصر رادیواکتیو اورانیوم توسط "هانْری بکرِلْ" فرانسوی (1896م)
هانری بِکرِل فیزیک‌دان برجسته فرانسوی در نیمه دسامبر 1852م متولد گردید. پدر و برادرش از فیزیک‌دانان معروف بودند. بنابراین وی نیز به این رشته علاقه‌مند گردید. پس از کشف اشعه ایکس توسط رونتْگِن دانشمند آلمانی، بکرل درصدد کشف اجسامی برآمد که از خود، اشعه ایکس را ساطع می‌کنند. وی تحقیقات خود بر روی خاصیت تشعشع رادیواکتیو متمرکز و آن را در 2 مارس 1896م کشف نمود و چند ماه بعد در 30 ژوئن همان سال عناصر رادیواکتیو اورانیوم را کشف نمود. کارها و تحقیقات بکرل باعث شد تا به همراه دو نفر از شاگردانش به نام‌های مادام و پیر کوری زوج دانشمند فرانسوی، در سال 1903م برنده جایزه نوبل در فیزیک شود. نتیجه تلاش‌های بِکرِل به آغاز عصر تازه‌ای به نام "عصر اتم" انجامید و به همین سبب او را "پدر علم فیزیک جدید" می‌دانند. هانری بکرل سرانجام پس از 56 سال تلاش و تحقیق، در 25 اوت 1908م درگذشت.

کودتای نظامی در سودان و سرنگونی دولت "صادق المهدی" (1989م
از بهار 1986م که صادق المهدی سیاست مدار معروف سودان، دولت غیرنظامی این کشور را در پی سقوط جعفر نُمیری حاکم دیکتاتور سودان تشکیل داد. تا سال 1989 که دولت وی سقوط کرد، هیچ‌گاه کابینه یک دست و هم‌فکری نداشته و هیچ‌گاه خود را از خطر یک جنگ قدرت داخلی در امان نمی‌دیده است. رقابت احزاب در کشور برای کسب قدرت، مسأله شورشیان جنوب سودان، نیاز شدید به کمک‌های خارجی، نارضایتی در ارتش سودان و بالاخره فقر فزاینده و اقتصاد نابسامان، از بزرگ‌ترین مشکلاتی بود که دولت صادق المهدی با آن دست به گریبان بود. این مشکلات که حداقل 2 بار کابینه او را به سقوط کشاند سرانجام در روز 30 ژوئن 1989 به صورت کودتای نظامی ارتش، به عمر دولت وی خاتمه داد. در این کودتا که توسط ژنرال عمر حسن احمد البشیر هدایت شد، صادق المهدی بازداشت گردید و تحت‌نظر قرار گرفت. عمر البشیر پس از کودتا با صدور فرمانی، تمام احزاب سیاسی، سازمان‌های غیرمذهبی و اتحادیه‌های کارگری را منحل کرد و با ممنوع اعلام کردن انتشار روزنامه‌ها، قانون اساسی سودان را به حال تعلیق درآورد. هم‌چنین ژنرال عمر البشیر پس از کودتا در رأس قدرت قرار گرفت و سیاستی مستقل از امریکا در پیش گرفت.

پایان رسمی نظام غیرانسانی تبعیض نژادی در کشور افریقای جنوبی (1991م)
رژیم تبعیض نژادی (آپارتاید) از سال 1948م توسط اقلیت سفیدپوست کشور افریقای جنوبی بر اکثریت سیاهان تحمیل شد و بر اساس آن، اقلیت 20 درصدی سفید پوست‌های این کشور به عنوان نژاد برتر، بر سرنوشت افریقای جنوبی حاکم شدند. ازدواج سیاه پوستان با سفیدپوستان ممنوع شد و سیاه پوستان به کارهای پست گمارده و از فعالیت‌های سیاسی منع شدند. اِعمالِ سیاست غیرانسانی تبعیض نژادی در افریقای جنوبی، خشم جهانیان را برانگیخت. هرچند امریکا، انگلیس و برخی کشورهای دیگر با رژیم آپارتاید ارتباط نزدیک داشتند، اما بسیاری از کشورها با رژیم تبعیض نژادی افریقای جنوبی قطع رابطه کردند. سرانجام این مخالفت‌ها و فشار افکار عمومی و نیز مبارزات پی‌گیر سیاهان به رهبری نلسون ماندلا، باعث لغو این سیاست ضد انسانی در 30 ژوئن 1991م شد. در دسامبر 1993، قانون اساسی جدید بر اساس تساوی حقوق سیاه پوستان و سفیدپوستان به تصویب پارلمان افریقای جنوبی رسید و در اولین انتخابات ریاست جمهوری با شرکت سیاه‌پوستان در آوریل 1994، نلسون ماندلا رهبر سیاه‌پوستان که 27 سال را در زندان گذرانده بود، به پیروزی رسید.

آغاز عملیات بزرگ کربلای 1(1365ش)
رژیم عراق پس از ناکامی در باز پس‌گیری فاو و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، طی یک استراتژی جدید، اقدام به انجام چند حمله کرد که در این میان، شهر مهران را به تصرف درآوَرَد و با هیاهو، آن را به رخ جهانیان کشید. رزمندگان اسلام، در برابر ادعاهای بیهوده رژیم بغداد، خود را آماده کردند تا جواب محکم و قاطعی به عراق بدهند. شش هفته پس از اشغال مهران توسط دشمن، زمینه مساعد می‌شود تا این شهر، باز پس گرفته شده و استراتژی جدید بعثیان دفع گردد. سرانجام عملیات بزرگ کربلای یک در ساعات اولیه نهم تیر 1365 با رمز یا اباالفضل العباس ادرکنی در منطقه جبهه میانی در مهران و با هدف آزاد سازی این شهر و ارتفاعات مهم منطقه در مساحتی به وسعت 320 کیلومتر مربع آغاز و تا 19 تیر ماه ادامه یافت.

نتایج عملیات بزرگ کربلای 1: تلفات نیروی انسانی دشمن: اسیر 1400 نفر؛ کشته و زخمی بیش از 9000 نفر؛ آزاد شدن شهر مهران و ارتفاعات اطراف و خطوط مرزی آن؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 110 دستگاه انهدامی و 69 دستگاه اغتنامی؛ خودرو: صدها دستگاه انهدامی و 100 دستگاه اغتنامی، سلاح نیمه سنگین: مقدار زیادی انهدامی و 61 دستگاه اغتنامی، وسایل مهندسی: 10 دستگاه اغتنامی. عملیات موفق کربلای یک، پایانی بود بر استراتژی دفاع متحرک عراق و نیز نقطه شروع امیدوار کننده‌ای برای نیروهای خودی جهت انجام عملیات‌های محدود ایذایی. سرعت عمل، اعتقاد یگان‌ها، حفاظت عملیات، فریب دشمن، تناسب سازمان رزم با طرح مانور و انجام کارهای مهندسی لازم، از جمله عوامل بارز و مؤثر در این عملیات بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار