پایگاه اینترنتی بزینس اینسایدر در گزارشی به بهانه بازی های جام جهانی نگاهی متفاوت به مسئله ضربات پنالتی انداخته و دلایل ناکامی دروازه بانان در مهار پنالتی را مورد بررسی علمی قرار داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ در ابتدای این مطلب آمده است که در بازی های جام جهانی برزیل 6 ضربه پنالتی اعلام شده که هر 6 ضربه هم از سوی بازیکنان به گل تبدیل شده است در حالی که در جام جهانی 2010 افریقای جنوبی از مجموع 15 ضربه پنالتی 9 مورد تبدیل به گل شد. این نشان می دهد که برای یک دروازه بان مها پنالتی چقدر دشوار است.
چند سال قبل گروه علمی ورزشی سایت "ای اس پی ان"  ESPN مهار ضربه پنالتی در فوتبال را با ضربه زدن در بیسبال مقایسه کردند. این مقایسه نشان داد که چرا مهار پنالتی بسیار دشوار است.
اکنون ببینیم چرا مهار ضربه پنالتی دشوار است.






سختی کار از همان ابتدا از اندازه دروازه شروع می شود که بسیار بزرگتر از آن جیزی است که ببیننده از طریق تلویزیون می بیند.ابعاد 24 فوت در 8 فوت(7.32 در 2.44 سانتی متر) منطقه ای به اندازه 192 فوت مکعب را ایجاد می کند.
همانطور که گروه علمی ورزشی اشاره کردند این اندازه بزرگتر از یک کانکس حمل بار است که ظول آن 20 و ارتفاع آن کمتر از 8 فوت است.
با وجود این اندازه بزرگ یک دروازه بان در سطح جهانی میتواند کل محیط دروازه را پوشش دهد.











اما بزرگترین مسئله اندازه دروازه نیست.بلکه زمان است. نقطه پنالتی تنها 36 فوت( 11 متر) با دروازه فاصله دارد و فاصله آن تا   گوشه های بالای دروازه نیز 39 فوت (حدود 12 متر) است.
اگر  توپ با سرعت 70متر بر ساعت شوت شود کمتر ازنیم ثانیه طول می کشد (تقریبا 400 هزارم ثانیه) تا به هر یک از گوشه های بالای دروازه برسد.این مدت زمان برای بازیکنانی مانند کریس رونالدو که می توانند توپ را با سرعت 80 متر بر ساعت شوت کنند، کمتر است.
ای اس پی ان تخمین زده است که یک دروازه بان حداقل 100 هزارم ثانیه(یک دهم ثانیه) وقت لازم دارد تا به طور ذهنی ضربه را پردازش کند،100 هزارم ثانیه هم نیاز دارد تا تصمیم بگیرد کجا بپرد و حرکت ماهیچه ها را شروع کند، تا آن زمان توپ نیمی از مسیر را به سمت دروازه طی کرده است.
سپس 700 هزارم ثانیه طول می کشد که دروازه بان به یک طرف دروازه  بپرد.
تا آن زمان توپ به تور دروازه رسیده است. به همین دلیل است که دروازه بان ها برای مهار پنالتی مجبورند حدس بزنند و حتی قبل از شوت توپ حرکت کنند.تیم ها می توانند تمایلات پنالتی زنان را مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند .اما گاهی اوقات یک دروازه بان اشتباه حدس می زند و اینطور می شود که توپ به سمتی از دروازه می رود و دروازه بان به سمت دیگر.
یک روشی که گلرها بتوانند تقلب کنند این است کهبا جلو آمدن فاصله خود تا نقطه پنالتی را کمتر کنند. در این صورت طمان کاهش میابد اما گلر می تواند مساحت بیشتری از دروازه را بپوشاند. اما اگر مشخص شود دروازه بان خیلی از خط دروازه جلو آمده ضربه تکرار می شود.


 اما در عین حال به پنالتی زن اجازه داده شده دروازه بان را فریب دهند  البته،مادامی که حرکت او مطابق قوانین فیفا حرکتی غیر ورزشی نباشد.




بازیکنانی مانند نیمار به هنگام دویدن مکث می کنند تا دروازه بان به سمتی حرکت کند و آنها ضربه خود را به سمت دیگر بزنند. این کار تا زمانی مجاز است که بازیکن پنالتی کاملا نایستد.
این هم یکی دیگر از دلایل دشواری مهار پنالتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار