در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته مطرح شد

علیلو: دولت دست مالکیتش را از صنعت بردارد/ بیاتیان: مردم باید خودرو را با قیمت واقعی بخرند + فیلم و تصاویر

رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی ایران انحصاری است و باید این انحصار از سوی شورای رقابت شکسته شود، گفت: برای رسیدن به قیمت واقعی و باثبات باید عناصر اصلی قیمت‌گذاری برای خودرو مورد اصلاح قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، چرایی روند طولانی تعیین قیمت خودرو شب گذشته( 27 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سیدمحمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و علی علیلو رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
 
علیلو رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر چگونگی قیمت‌گذاری خودرو گفت: اساساً نباید برای قیمت کالاها مخصوصاً کالاهای اساسی همچون خودرو مسئول قیمت‌گذاری و یا متولی در نظر بگیریم.
 
وی افزود:‌ اقتصاد دنیا به قدری پیشرفت کرده که همه می‌دانند بازار عرضه و تقاضا و کیفیت رضایتمندی در این بازار تعیین کننده است.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی  با طرح این سوال که چرا امروزه در جایی هستیم که باید بعد از سال‌ها بنشینیم و ببینیم متولی تعیین قیمت کیست، گفت: وظیفه شورای رقابت، تعیین قیمت نیست و این مسئله در دولت گذشته به عنوان یک بدعتی بنا نهاده شده است.
 
علیلو وظیفه شورای رقابت را ایجاد فضای رقابتی بین تولیدکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: وظیفه شورای رقابت، ایجاد و حفظ فضای رقابتی و رفع موانع انحصار است.
 
وی انحصار را آفت و سم رقابت سالم دانست و عنوان کرد: صنعت خودروسازی ایران انحصاری است و شورای رقابت باید انحصارشکنی کند. 
 
علیلو با تأکید بر اینکه باید انحصارها را رفع کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون فرمولی را از سوی شورای رقابت در این جهت مشاهده نکرده‌ایم.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی  در پاسخ به سوال دیگری که چگونه باید انحصارها را برطرف کنیم، افزود: ساختار سهامداری صنعت خودرو به گونه‌ای است که انحصار ایجاد می کند.  
 
علیلو با اشاره به اینکه دولت سهام‌دار صنعت خودرو است، گفت: دولت سهام‌دار ایران خودرو و سایپا است بنابراین قطعا به منافع خود و سپس به ضرر و زیان خود فکر می‌کند.  
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی  با بیان اینکه برای رسیدن به قیمت گذاری  واقعی و با ثبات باید عناصر اصلی قیمت گذاری خودرو مورد اصلاح قرار بگیرد، ادامه داد: اکنون قیمت تمام شده برای خودرو در کارخانه واقعی نیست و شورای رقابت بر اساس قیمت‌هایی که خودروسازان اعلام می‌کنند قیمت گذاری انجام می‌دهد.
 
علیلو با تأکید بر اینکه قیمت تمام شده محصول در کارخانه قیمت واقعی نیست، ادامه داد: تاکنون هیچ دستگاه نظارتی اعلام نکرده است که قیمت‌ها واقعی نیست.
 
وی گفت: شورای رقابت بر اساس رقم‌ها و عددها و قیمت تمام شده‌ای که خود خودروسازان به شورای رقابت می‌دهند قیمت‌ها را تعیین می‌کند.  
 
علیلو با اشاره به نتایج خوبی که در تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی به عمل آمده، خاطرنشان کرد: هم در محتوا و هم در خروجی تحقیق و تفحص شاهد نتایج خوبی بوده‌ایم که انشا‌ءالله می‌تواند در اصلاح قیمت خودروسازی قدم بردارد.
 
وی با اشاره به اینکه مجلس وظیفه خود را در این رابطه به خوبی انجام داده است، افزود: به اذعان مدیران عامل، وزیر صنعت و معدن و تجارت و کارشناسان خبره، امور کارشناسی تاکنون به خوبی صورت گرفته است، لذا شورای رقابت باید قیمت واقعی را از خودروساز دریافت کند.   
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی با اشاره به اینکه مجلس وارد نظارت شده اما موارد نظارتی بسیار زیاد است و مجلس فرصت کافی ندارد، ادامه داد: بر اساس مطالعات، هزینه‌های مالی بهترین خودورسازان جهان که بهترین انضباط مالی را دارند 1.5 درصد و بدترین آن هم 4. 5 درصد است اما هزینه‌های مالی خودروسازان ما در کشور 13 تا 15 درصد است.
 
علیلو هزینه‌های سربار استاندارد را در دنیا 7 تا 8 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در شرکت‌های خودروساز کشور هزینه‌های سربار استاندارد 25 درصد است به گونه‌ای که خودروسازان هزینه‌های اضافی را روی قیمت تمام شده اتومبیل می‌کشند.
 
وی ادامه داد: اگر انضباط مالی به درستی پیاده شود خودروهایی مانند پراید تا 4 میلیون تومان و خوردوهای گران قیمت شاید 10 تا 15 میلیون تومان جای کاهش قیمت داشته باشند.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی  با اشاره به وجود مافیا در بازار خودرو گفت: باید در این زمینه مبارزه جدی صورت گیرد، لذا عزم جدی مجلس این است که تحقیق و تفحص از خودروسازان به بایگانی نرود.
 
وی با تأکید بر اینکه باید قیمت خودرو کاهش یابد اما بنا به شرط و شروطی مشخص، گفت: باید مواد اولیه به صورت واقعی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه اشکال اصلی در سهام داری و ساختار است، گفت: در بعضی از افراد نسبت به خودرو قیّم مآبی صورت گرفته است.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی  با اشاره به اینکه مجلس حاضر است هر کاری را برای بهبود اوضاع انجام دهد خاطرنشان کرد: امروزه در شرایطی نیستیم که بخواهیم با تعارفات، تشریفاتو تمجید دم از اصلاح و خدمت بزنیم زیرا دود مستقیم این مسئله به چشم مردم می‌رود .

علیلو با اشاره به اینکه استراتژی نظام، اقتصاد مقاومتی است، گفت: یکی از اصول این اقتصاد مردم مداری است.

وی افزود: یکی از اصول اقتصادی مقاومتی، مردم‌محوری است اما حدود 35 سال است که در کشور دولت‌ها این بنگاه اقتصادی خودروسازی را به بنگاه سیاسی تبدیل کرده‌اند.
 
علیلو با اشاره به اینکه در صنایع خودروسازی کشورمان به ازای هر دو نفر نیروی کار، یک نفر نیروی ستادی داریم، ادامه داد: با این بهره‌وری قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی با اشاره به سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات اقتصاد مقاومتی صنعت خودرو است، پس دولت باید دست مالکیتش را از صنعت بردارد و وجود حاکمیتی و نظارتی‌اش را حفظ کند.
 
علیلو باتاکید بر اینکه تا زمانی‌که این دست مالکیت از سوی دولت برداشته نشود نمی‌توان به درستی بر خودروسازی‌ها نظارت و ایفای نقش کرد، گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت باید عزم خود را جزم و در یک مدت زمان مشخص پایه صنعت را ابلاغ کنند.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی با اشاره به اینکه قیمت باید در فرآیند طبیعی خود تعیین شود ، گفت: زمانی که شورای رقابت تصمیمی را به عنوان نهاد قانونی می‌گیرد، تصمیم این شورا لازم‌الاجرا می‌شود، به طوری که اگر خودروسازان به تصمیم شورای رقابت اعتراض دارند، باید اعتراضاتشان را به صورت مستند در قالب اسناد در اختیار شورا قرار بدهند و شورای رقابت اوضاع را مورد بررسی قرار دهد.
 
علیلو ادامه داد: اگر شورای رقابت اعتراض خودروسازان را نپذیرد، خودروسازان موظف هستند تا به تصمیم شورا تمکین کنند، در غیر این صورت طبق قانون با خودروسازان برخورد خواهد شد.
 
وی گفت: بنده نمی‌گویم شورای رقابت وابسته به قوه‌ای است بلکه منظورم این است که چرا این شورا در طی این سالها اصل انحصار را از بین نبرده است.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی شورای رقابت، ایجاد، حفظ رقابت و رفع انحصارها است نه اینکه شورای رقابت قیمت‌ها را تعیین کند.
 
علیلو گفت: دولت در یکی از خودروسازها 36 درصد و در خودروسازی دیگر 27 درصد مالکیت دارد.
 
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس همچنین گفت: دولت باید صددرصد سهام خود را در شرکت‌های خودروسازی واگذار کند و شورای رقابت نیز باید برنامه‌ای برای از بین بردن انحصار داشته باشد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران رضا شیوا رئیس شورای رقابت نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: انحصار زمانی از بین می‌رود که رقیب در بازار باشد و سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری کند و این مسئله وظیفه شورای رقابت نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه قانونگذار تشخیص انحصاری بودن بازار را برعهده شورای رقابت گذاشته است، افزود: این شورا هم تشخیص داده است که بازار خودرو در ایران انحصاری است.
 
رئیس شورای رقابت خاطرنشان کرد: دو خودروساز عمده کشورمان 95 درصد خودرو را تولید می‌کنند‌، به طوری‌که این‌دو در هم ادغام شده‌اند.
 
رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه فرمول ما برای تعیین قیمت به هیچ وجه براساس هزینه تمام شده نیست، افزود: برای این امر متغیرهایی وجود دارد.
 
شیوا با اشاره به اینکه پیدا کردن مافیای خودرو برعهده شورای رقابت نیست، اظهار داشت: شورای رقابت فراقوه‌ای است و نمایندگانی از قوای قضائیه ، مقننه و مجریه در آن عضو هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه شورای رقابت زیرنظر هیچ قوه ای نیست، ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند به شورای رقابت دستور دهد و شورای رقابت دستور هیچ کسی را نمی‌پذیرد.

شیوا با اشاره به اینکه رقابتی کردن هر بازار نیاز به ساز و کاری دارد، افزود: سرمایه‌گذار باید بیاید در این بازار سرمایه‌گذاری کند و این کار شورای رقابت نیست، بلکه کار مجموعه ای از سازمانها است که باید فضا و بستر را آماده کند.
 
وی با بیان اینکه دولت در خودروسازی سهم زیادی ندارد، اظهار داشت: تمام دارایی‌های دولت تا پایان سال باید واگذار شوند.
 
رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه پیشنهاد کاهش تعرفه را داده‌ایم که متاسفانه مورد پذیرش قرار نگرفت، ادامه داد: اگر تعرفه‌ها پایین بیاید خودروهای خارجی و داخلی توان رقابت خواهند داشت.
 
وی با اشاره به اینکه اکثر کارشناسان اقتصادی کشور اعتقاد دارند که بازار خودروی ایران انحصاری است، گفت: نباید احساسی صحبت کرد زیرا فرمول شورای رقابت براساس هزینه تمام شده نیست.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه این برنامه سیدمحمد بیاتیان دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون قیمت خودرو گفت: شورای رقابت طبق قانون باید دستورالعمل را تهیه کند و وارد ریز قیمت نشود.
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید در بازار و از طریق میزان رضایتمندی مشتری و رقابت تعیین شود خاطرنشان کرد: بالا و پایین بردن قیمت از طریق شورای رقابت به صورت دستوری، کار درستی نیست.
 
وی با اشاره به اینکه باید کیفیت خودروهای داخلی را ارتقاء دهیم و در کنار آن تعرفه واردات خودرو در کلاس داخلی خودروهای خودمان را به حد صفر برسانیم تا وارد کشور شوند، افزود: در یک بازار رقابتی مصرف کننده قیمت خودرو را تعیین می‌کند، زیرا تعیین قیمت دستوری نیست.
 
بیاتیان با تاکید بر اینکه باید صنعت خودروسازی کشور را حفظ کنیم، گفت: این مسئله نباید به قیمت به خطر افتادن سلامت مردم و آلودگی محیط زیست تمام شود.
 
وی با تاکید بر اینکه شورای رقابت نباید وارد قیمت‌گذاری خودرو شود، خاطرنشان کرد: این شورا یکسری آیتم‌ها را مشخص کرده که خودروسازان باید آنها را انجام دهند.
 
 بیاتیان با اشاره به اینکه شورای رقابت باید تنها دستورالعمل قیمت‌گذاری را تعیین کند و نباید وارد قیمتگذاری خودرو شود، افزود: تحقیق و تفحصی که مجلس شورای اسلامی در این زمینه انجام داده عیب‌ها را مشخص کرده است.
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه اولین قدم باید حمایت از مشتری باشد، اظهار داشت: اگر شورای رقابت در راستای حمایت از مشتری و خودروسازان وارد عمل شود، دیگر وارد ریزقیمت‌ها نخواهیم شد.
 
وی با اشاره به 5 شرط شورای رقابت برای خودروسازان گفت: شورای رقابت 5 شرط را برای خودروسازان گذاشته است، این در حالی است که خودروسازان به آن تمکین نمی‌کنند و می‌گویند این درصدها کم است و باید به 10 الی 15 درصد برسد.
 

بیاتیان 5 شرط شورای رقابت را به نفع مردم دانست و عنوان کرد: میزان تولید خودرو باید در سطح قابل قبولی باشد، پس این مسئله شرط اول شورای رقابت است.
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه باید بازار را تنظیم کرد، ادامه داد: خودروساز نباید بگوید که چون قیمت‌ها را اضافه نکرده‌اید تولید نمی‌کنم.
 
وی افزود: برخی حاشیه‌ها وجود دارد که قیمت خودرو را به صورت کاذب بالا می‌برد و مردم در این سالها هزینه بی‌انضباطی مالی و سوء مدیریت‌ها را پرداخت کرده‌اند.
 
 بیاتیان با تاکید بر اینکه در صورتی که انضباط مالی رعایت شود قیمت‌ها کاهش می‌یابد، ادامه داد: خودرو باید به اندازه لازم تولید شود تا قیمت‌ها کنترل شود.
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت سهامدار شرکت‌های خودروسازی است و این مسئله عیب محسوب می‌شود، اظهار داشت: دولت به همین دلیل وارد برخورد و نظارت کافی با مسئله نشده است.
 
وی با تاکید بر اینکه آپشن‌های نصب شده در خودروها نباید الزامی نباشد مگر آنهایی که ضروری است، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور بیمار و دلال‌گونه است و به همین علت برخی‌ها خودروها را می‌خرند و با چند میلیون تومان سود قطعی می‌فروشند و این مسئله سبب افزایش قیمت می‌شود.
 
 بیاتیان با اشاره به اینکه مردم باید با قیمت واقعی خودرو بخرند، افزود: قیمت خودرو به صورت کاذب بالا رفته است.
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قیمت کنونی خودروها را مورد قبول مردم و نمایندگان مجلس ندانست و عنوان کرد: تحقیق و تفحص مجلس به خوبی انجام شده است به طوری که براساس آن در آینده قیمت‌ها را تعیین خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به گفته مقامات شورای رقابت مبنی بر اینکه به خودروسازان خواهیم گفت که در ماه چه تعداد خودرو تولید کنند، خاطرنشان کرد: باید بازار را اشباع کرد تا قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش نیابد.
 
 بیاتیان با اشاره به اینکه دولت از محل تولید خودرو سود می‌برد، افزود: سازمان‌های مختلف سهامدار خودروسازان هستند.
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به شکل قراردادهای خرید و فروش خودرو گفت: باید شکل قراردادهای خرید و فروش خودرو به صورت منصفانه منعقد شود.
 
وی با بیان اینکه نحوه قیمت‌گذاری شورای رقابت را فعلا پذیرفته‌ایم، افزود: البته وزیر این روش را قبول ندارد و می‌گوید حاشیه بازار باید قیمت را تعیین کند.
 
 بیاتیان با بیان اینکه طبق قانون خودروسازان ملزم به تبعیت از شورای رقابت هستند، افزود: در بازار به دلیل برخی از‌آپشن‌های نصب شده بر روی خودرو برخی افراد به سراغ خودروهای تولید داخل نمی‌روند.
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه دریافت کننده خودرو مصرف‌کننده نهایی آن است، خاطرنشان کرد: خودروسازان 40 سال است که بحث فروش خودرو را انجام می‌دهند، زیرا آنها می‌دانند که خودروها چگونه باید به دست مصرف کننده داخلی برسد .


برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو ، صنعت ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
شورای عزیز ؛ شما به فکر خودروسازهاتون باشید.مردم خودشون یه فکری بحال نداشته هاشون می کنند.
تاکی باید بگید ضرر ...ضررر
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۲۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
با سلام خوشختانه همه مسئولین خیلی خوب صحبت میکنند ولی متاسفانه در عمل کوتاهی میشود ؛ برای رئیس شورای رقابت هم متاسفم که همش وسط حرفهای مجری محترم و نمایندگان عزیز ملت که بسیار توضیحات خوبی دادند میپریدند
Iran (Islamic Republic of)
مرورگر سوخته
۱۱:۴۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
حالا شما حرفاتونو زدین ولی این خودروسازای خوناشام کارخودشونو میکنن اونا از جیب ملت برای خانوادهاشون ویلاهای اونچنانی توسراسرکشورهای دنیارو قباله کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
به نام خدا
باسلام چرا یکی توی این مملکت پیدا نمیشه که قیمت نجومی خودرو و کیفیت پایین آن را بررسی کنه
چرا باید مردم چوبه بی انضباطی ها و عدم مدیریت خودرو سازان را بخورد ؟
آخرین اخبار